مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

مشاوره بازسازی؛ صرفه‌جویی در هزینه و زمان

مشاوره بازسازی 

در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی کشور در حوزه ساختمان و عدم توانایی اکثر مردم برای خرید ملک نوساز، پروژه‌های طراحی داخلی و بازسازی در بیشتر مناطق کشور فراگیر شده و به همین دلیل وظایف مشاور بازسازی گسترده‌تر شده و در اکثر زمینه‌ها به آن نیاز است. این دسته از مشاورین در زمینه مشاوره خرید ملک، طراحی معماری، ایده‌پردازی، برنامه ریزی و همچنین اجرای پروژه‌های بازسازی ساختمان فعالیت می‌کنند. اما وجود این دسته از مهندسین مشاور در پروژه بازسازی به چه دردی می‌خورد؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم، در یک پروژه بازسازی، وظیفه مشاوره برای خرید ملک قدیمی مناسب، مشاوره در خصوص طراحی داخلی و ایده‌هایی برای استفاده کاربردی از تمامی فضاها، جزئیات اجرایی، مشاوره خرید مصالح و مبلمان و ... بر عهده مهندس مشاور است. البته که مهندسین مشاور معماری خدمات و وظایف متعدد دیگری نیز دارد که در طول پروژه به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود.

 

مشاور بازسازی

 

به اعتقاد ما برای تمامی پروژه‌های بازسازی، مهندسین مشاور وظایف متفاوتی بسته به پروژه دارند و این وظایف باید مو به مو برای تمامی مراحل اجرا شود. امروز ما در این مطلب تصمیم داریم در مورد مشاوره بازسازی و معماری با شما عزیزان صحبت کنیم؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این مطلب با گروه معماری رینو همراه باشید.

مهندس مشاور کیست؟

قبل از آنکه در مورد وظایف مهندس مشاور بازسازی با شما صحبت کنیم، باید به شما بگوییم که اصلاً مهندس مشاور به چه کسی گفته می‌شود. به طور کلی مهندس با تجربه و آگاهی که در یک پروژه عمرانی در زمینه عیب‌یابی و کنترل کیفیت اجرایی فعالیت دارد، مهندس مشاور نامیده می‌شود. برطرف نمودن هر مشکلی که در زمینه اجرای پروژه عمرانی و طراحی و ساخت آن وجود داشته باشد، بر عهده مهندس مشاور خواهد بود. 

بهتر است بدانید که مهندس مشاور علاوه بر پروژه‌های ساخت و ساز و عمران می‌تواند در زمینه‌های مختلف دیگری مانند برق، مکانیک، محیط زیست، شیمیایی، کشاورزی و صنعتی هم فعالیت کند. البته که وظایف اصلی مهندسین مشاور معمولاً با توجه به گستردگی پروژه و نوع آن کاملا متفاوت بوده و می‌تواند هم به شکل فنی و هم به شکل عملی انجام شود. ضمن اینکه انجام وظایف توسط مهندس مشاور به شکل مدیریتی و هماهنگی هم صورت می‌گیرد و در هر صورت یک مهندس مشاور باید سعی کند، به بهترین نحوه ممکن وظایفش را انجام دهد. 

 

مشاور بازسازی ساختمان

 

 

خدماتی که توسط مشاور بازسازی ارائه می‌شود، شامل چه مواردی است؟

قبل از آنکه در مورد وظایف اصلی مهندس مشاور معماری و بازسازی با شما صحبت کنیم، باید کمی هم با خدماتی که مشاوران بازسازی و معماری مختلف ارائه می‌کنند، آشنا شوید. به طور کلی خدمات ارائه شده توسط مهندسین مشاور به صورت زیر است. البته این برای همه مشاوران بازسازی صدق نمی‌کند، اما خدمات اغلب آن‌ها بدین صورت خواهد بود.

مشاوره اقتصادی

مشاوره اقتصادی در پروژه‌های بازسازی یکی از مهم‌ترین خدماتی است که یک مهندس مشاور می‌تواند ارائه دهد. معمولاً برای انجام این کار، مهندس مشاور در رابطه با پروژه تحقیقاتی انجام داده و بر اساس این تحقیقات هزینه حدودی اولیه پروژه را برآورد می‌کند. اما این تحقیقات شامل چه مواردی می‌شوند؟

  • شناسایی پروژه و امکان سنجی مالی آن
  • تحلیل سیستم سازه‌ای پروژه و امکان سنجی بازسازی آن و در صورت لزوم تهیه طرح مقاوم سازی
  • توجیه فنی، کاربردی، محیط زیستی و اقتصادی پروژه
  • مطالعات موضوعی در زمینه‌های مختلف نظیر مصالح و متریال به صرفه در پروژه
  • هزینه خدمات طراحی، بازسازی و مهندسی
  • ارزیابی مالی کلی پروژه

همچنین برخی از مشاوران بازسازی نظیر گروه معماری رینو خدمات مشاوره بازسازی ،خرید ملک و مطالعات مالی و مهندسی مرتبط با آن را نیز انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است که در نهایت با توجه به تحقیقاتی که در زمینه‌های فوق انجام می‌شود، میزان سرمایه لازم برای به سرانجام رساندن پروژه تعیین شده و کارفرما یا سرمایه گذار در این زمینه تصمیم گیری می‌کند.

 

بازسازی ساختمان

 

 

انجام مشاوره‌ های فنی و مهندسی

یکی از وظایف مشاور بازسازی و خدماتی که عرضه می‌کند، انجام مشاوره‌ بازسازی و مشاوره های فنی و مهندسی است. مشاوره در این زمینه توسط مهندسینی حرفه‌ای و مجرب انجام گرفته و معمولاً مهندس مشاور به صورت رایگان چنین کاری را انجام نمی‌دهند؛ چرا که این مسئله به شدت تخصصی است. برای این منظور، مهندس مشاور در زمینه‌های زیر مشاوره ارائه می‌کند:

  • بررسی معیارهای فنی، استانداردها، ضوابط و اجراییات پروژه
  • بررسی لزوم مقاوم سازی ساختمان و تهیه طرح توجیهی
  • ایده پردازی و طراحی‌های معماری، سازه‌ای و تفصیلی
  • نظارت روی اجرای پروژه و انجام امور مختلف
  • مشاوره خرید مصالح با کیفیت و متناسب با پروژه 
  • کنترل مهندسی

مشاوره مدیریتی 

مشاوره مدیریتی تنها توسط مدیران با تجربه و حرفه‌ای انجام شده و معمولاً مشاوره مدیریتی موارد زیر را شامل می‌شود:

  • کنترل پروژه و تهیه برنامه‌ زمان‌ بندی دقیق برای اجرای آن
  • مدیریت طرح‌های اجرایی
  • پیاده سازی نظام‌های کیفیتی و طراحی
  • ارائه خدمات مربوط به آموزش تیم اجرایی
  • مدیریت اجرایی پروژه بازسازی
  • مشاوره در خصوص بودجه بندی مالی و نحوه خرجکرد آن در پروژه

وظایف مشاور بازسازی شامل چه مواردی می‌شود؟

همان‌طور که در مطالب بالا هم اشاره کردیم، یک مهندس مشاور وظایف متعددی دارد. در بالا ما برخی از خدمات آن را به شما توضیح دادیم، حال می‌خواهیم در مورد نقش آن‌ها در پروژه‌های طراحی معماری و بازسازی مطالبی را ارائه دهیم. 

مطالعه مقدماتی

اولین و اصلی‌ترین وظیفه مشاور بازسازی،همین مطالعه مقدماتی است. مطالعه مقدماتی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

شناسایی و بررسی اولیه

یک مهندس مشاور به منظور شناسایی و بررسی اولیه، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارد:

  • مذاکره با کارفرما و تبادل نظر با او برای دست‌یابی به جمع بندی و یک نتیجه نهایی. در این مرحله مهندس مشاور باید تمامی اطلاعات پروژه را استخراج کرده و در اختیار داشته باشد. در طی این فرایند نیازهای مختلف پروژه در آینده و حال حاضر مشخص خواهد شد.
  • بررسی مقاومت سازه‌ای ساختمان پروژه و در صورت نیاز تهیه طرح مقاوم سازی با کمک از مهندسین سازه
  • تحقیقات مورد نیاز در زمینه مصالح ساختمانی را انجام و آن‌ها را با کارفرما انتخاب می‌کنند. تعداد نیروی انسانی مورد نیاز، مصالح و مواد در این مرحله مشخص می‌شود.  
  • سطح و ابعاد پروژه به همراه بخش‌ها و اجزای تشکیل دهنده آن هم در این مرحله مشخص خواهد شد. 
  • آماده سازی نقشه شماتیک و کلی پروژه
  • برآورد اولیه هزینه‌های اجرایی و متریال پروژه

 

مشاور معماری

 

طراحی مقدماتی

پس از بررسی‌های اولیه و طرح‌های امکان سنجی پروژه و بررسی موارد مالی اولیه و همچنین موافقت اولیه کارفرما، مشاور پروژه بازسازی وظیفه انجام و پیگیری امور مربوط به طراحی‌های معماری و تهیه نقشه‌های فاز یک و دو پروژه با جزئیات اجرایی دقیق را برعهده دارد. ضمن اینکه در تمامی مراحل باید شیوه‌های تامین و تزریق مالی مورد نیاز برای پروژه تعیین شود. 

 

مشاوره‌های حین اجرای پروژه بازسازی

در این مرحله از پروژه بازسازی، اجرای پروژه تحت نظر مهندسین مشاور صورت می‌گیرد. وظایف مهندس مشاور در این مرحله شامل موارد زیر می‌شود:

  • بررسی نقشه‌های اجرایی ارائه شده و در صورت نیاز جلسه با طراح برای اصلاحات احتمالی
  • کنترل و یا ارائه برنامه زمان بندی اجرایی پروژه
  • توجیه و آموزش تیم‌های اجرایی پروژه در خصوص آیتم‌های کاری مربوط به هر یک از آن‌ها
  • مشاوره در خصوص خریدهای پروژه شامل مصالح و متریال، مبلمان و دکوراسیون داخلی و ...
  • کنترل اجرای پروژه طبق برنامه زمان بندی و کیفیت کاری مورد نظر کارفرما
  • کنترل و مشاوره مالی پروژه طبق برنامه بودجه بندی کارفرما
  • ارائه نظرات مشورتی تکمیلی در طول اجرای پروژه به کارفرما برای اجرای هر چه بهتر پروژه بازسازی

جمع بندی

در این مطلب ما سعی داشتیم در مورد وظایف مشاور بازسازی و معماری با شما عزیزان صحبت کنیم. در پایان به یاد داشته باشید که استفاده از دانش و مهارت مهندس مشاور برای پیشرفت و پیشبرد پروژه اهمیت بسیار زیادی داشته و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. یکی از خدمات گروه معماری رینو مشاوره رایگان در خصوص پروژه‌های بازسازی شماست که به صرفه جویی مالی پروژه، کیفیت بالاتر اجرایی و همچنین خرید مصالح ارزنده‌تر کمک شایانی خواهد کرد.

بدون شک کمک از مهندس مشاور قبل از خرید و یا در طول مدت اجرای پروژه بازسازی می‌تواند راندمان کاری و رویکرد پروژه شما را به شکل مثبت‌تری به جلو هدایت کند؛ پس از آن غافل نشوید. 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.