مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

کناف و انواع آن؛ سقف کاذبی با اجرای سریع و راحت

سقف کاذبی با اجرای سریع و راحت

 

آشنایی با کناف و انواع آن برای افرادی که قصد دارند، در سقف خانه خود تغییراتی ایجاد کنند، ضروری است. کناف، نوعی سقف کاذب نسبتاً جدید است که می‌تواند سقف خانه را کاملاً متحول کند. با استفاده از کناف می‌توان طرح‌های جذاب، مدرن و زیبایی را روی سقف اجرا کرد و رنگ آن را با سایر المان‌های دکوراسیون داخلی هماهنگ کرد. در این مطلب قصد داریم با انواع کناف سقف آشنا شویم و ویژگی‌های هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

کناف چیست؟

 

کناف

 

به صفحاتی که دارای روکش ورق گالوانیزه، مقوا یا کاغذ هستند و روی روکش آن‌ها پوششی از گچ قرار گرفته است، صفحات روکش‌دار گچی گفته می‌شود که به دلیل اینکه اولین برندی که این صفحات را وارد ایران کرد برند کناف (Knauf) بود، این نام روی صفحات روکش‌دار گچی یا همان تایل‌های گچی گذاشته شد. این صفحات قابلیت برش، شکل‌دهی و رنگ‌آمیزی دارند. قابلیت‌های ویژه این محصول موجب شده است معماران داخلی و طراحان دکوراسیون از آن به عنوان یک متریال ویژه و کاربردی برای طراحی سقف و دیوارها یاد کنند. از مزایای این روش می‌توان به مقاومت بالا، نصب آسان و سریع و عایق بودن آن در برابر حرارت، صوت و رطوبت اشاره کرد.

کناف و انواع آن

 

کناف ها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر مدل، مشخصات و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد که آن را از سایر مدل‌ها متمایز می‌کند. در ادامه با سایت گروه معماری رینو با متداول‌ترین انواع کناف و مشخصات هر یک آشنا می‌شویم:

 

انواع کناف

 

کناف RG یا معمولی

 

این نوع کناف دارای لبه‌های بلندی است که به وسیله یک مقوای محکم پوشانده شده است. روکش مقوای آن، کرم رنگ است و در پشت آن کلمه Knauf به رنگ آبی چاپ شده است. کناف معمولی را برای ساخت‌وسازهای خشک مانند پوشش دیوارهای سنتی، دیوارهای جدا کننده و سقف کاذب استفاده می‌کنند. بهتر است از این نوع در مکان‌هایی استفاده شود که احتمال آتش‌سوزی در آن بسیار کم باشد.

کناف MR یا مقاوم در برابر رطوبت

 

کناف و انواع آن برای مکان‌های مرطوب نیز استفاده می‌شوند. کناف MR یا مقاوم در برابر رطوبت از نوعی است که در برابر رطوبت مقاوم است. از این نوع معمولا در آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و سایر مکان‌های مرطوب استفاده می‌شود. روکش مقوایی این نوع کناف، سبز رنگ است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که کناف MR ضد آب نیست، بلکه فقط در برابر رطوبت مقاوم است. بنابراین این نوع را در مکان‌هایی که مستقیما با آب در تماس هستند، استفاده نکنید.

 

سقف کاذب

 

کناف FR یا مقاوم در برابر آتش

 

در این نوع کناف از الیاف شیشه یا فایبرگلاس استفاده شده است. الیاف به کار رفته در کناف FR موجب شده است این محصول در برابر آتش مقاومت خوبی از خود نشان دهد.  روکش مقوایی این نوع، صورتی رنگ است و مهر Knauf به رنگ قرمز روی آن چاپ شده است. با توجه به ویژگی‌های کناف FR می‌توان از آن در مکان‌هایی که احتمال آتش‌سوزی وجود دارد، استفاده کرد. مکان‌های حساس به آتش مانند ستون‌ها یا تیرهای فولادی، داکت‌های تاسیساتی، سقف‌های کاذب، دیوارهای جداکننده و... از مکان‌هایی هستند که کناف FR در آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه‌براین برای پوشش داخلی مجتمع‌های تجاری نیز از این نوع استفاده می‌شود. 

کناف FM یا مقاوم در برابر آتش و رطوبت

 

در ساختار این کناف از ترکیباتی استفاده شده است که آن را در برابر رطوبت و آتش مقاوم می‌کند. روکش این نوع نیز سبز رنگ است. کناف FM برای مکان‌هایی که احتمال بروز رطوبت و آتش‌سوزی در آن زیاد است، بسیار مناسب و کاربردی است. آشپزخانه یکی از مستعدترین مکان‌ها برای بروز رطوبت و آتش است. در نتیجه بهتر است برای آشپزخانه از این کناف و انواع آن استفاده شود. حمام و سرویس بهداشتی از دیگر مکان‌هایی هستند که می‌توان از این محصول در آن‌ها استفاده کرد.

 

انواع سقف کاذب

 

مراحل اجرای کناف و انواع آن

 

اجرای کناف، کار چندان دشواری نیست اما مراحل آن باید با دقت انجام شود تا خروجی نهایی کار درست و اصولی شود. مهارت و تجربه کناف‌کار در اجرای صحیح مراحل نصب، تاثیر به سزایی دارد. در ادامه این مراحل را به طور اجمالی معرفی می‌کنیم:  

زیرسازی کناف

 

زیرسازی یا شاسی‌کشی، یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای کناف است که باید با دقت فراوانی انجام شود. در زیرسازی باید به ارتفاع استاندارد کناف، فاصله آویز در کناف و وزن زیرسازی توجه شود. عملیات زیرسازی یا شاسی‌کشی باید متناسب با طرح مورد نظر انجام شود و دور تا دور سقف را پوشش دهد. پروفیل‌ها، اتصالات و آویزها باید در این مرحله جای‌گذاری شوند.

نصب پنل روی شاسی کناف

 

پس از زیرسازی باید کاغذ روی پنل را برش داد و صفحه را در امتداد برش شکست. در این مرحله، لبه‌های برش داده شده باید کاملا صاف باشند. در صورتی که لبه صاف نباشد می‌توان با استفاده از رنده و پخ‌زن، ناهمواری‌ها را برطرف کرد و بخش‌هایی که نیاز به زاویه دارند را به خوبی زاویه داد.

بتونه‌کردن درزها

 

در آخرین مرحله باید درزهایی که بین پنل‌ها ایجاد شده را بتونه‌کاری کرد. بتونه‌کاری باید با ظرافت انجام شود به طوری که فاصله یا درزی بین پنل‌ها باقی نماند. پس از انجام این مرحله می‌توان پنل‌ها را رنگ کرد. یک کناف‌کار ماهر باید تمامی این مراحل را با دقت و ظرافت انجام ‌دهد تا طرح نهایی، کیفیت بالایی داشته باشد.

 

پنل سقف

 

عوامل موثر بر قیمت کناف و انواع آن

 

به طور کلی قیمت‌های متفاوتی برای کناف و انواع آن تعیین می‌شود. به همین دلیل، قیمت کناف معمولی با قیمت نوع مقاوم بر رطوبت و آتش کاملا متفاوت است. قیمت متریال کناف به عوامل مختلفی مانند نوع ورق‌ کناف، نوع پروفیل و اتصالات و نوسانات بازار بستگی دارد. علاوه‌ بر این، طرح کناف و متراژ آن نیز در قیمت نهایی اثرگذار است. متریال مهم دیگر در نصب کناف، پروفیل و اتصالات است. نوع پروفیل و تعداد مورد نیاز آن با توجه به نوع پروژه متفاوت است. در نتیجه پروفیل و تعداد آن در قیمت نهایی اثرگذار خواهد بود. آخرین عامل نیز نوسانات بازار است که با توجه عوامل اقتصادی مختلف ممکن است قیمت هر یک از متریال مصرفی را افزایش یا کاهش دهد.

کلام آخر

 

در این مطلب با انواع کناف و مشخصات آن‌ها آشنا شدیم. با استفاده از کناف می‌توان نوع طراحی سقف و دیوارها را با هزینه مناسب تغییر داد و زیبایی محیط خانه را دو چندان کرد. در این بین، تجربه افرادی که کار دکوراسیون داخلی و اجرای کناف را انجام می‌دهند، بسیار حائز اهمیت است. پس برای استفاده از خدمات بازسازی و اجرای کناف برای سقف کاذب خانه خود می‌توانید از طریق فرم مشاوره رایگان گروه معماری رینو اقدام کنید.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.