مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

بازسازی نیوکمپ بارسلونا؛ شروعی برای نسل جدید این تیم

بازسازی نیوکمپ بارسلونا

ورزشگاه نیوکمپ یکی از معروف‌ترین ورزشگاه‌های فوتبال در دنیا است که به تیم بارسلونا تعلق دارد. این ورزشگاه محل برگزاری مسابقات و بازی‌های خانگی تیم محبوب بارسلونا است و طرفداران این تیم بسیاری از لحظات بزرگ تاریخی تیم محبوب خود را در این ورزشگاه مشاهده کرده‌اند. خواه فوتبالی باشید و خواه اخبار مربوط به فوتبال را در اخبار و... شنیده باشید، قطعا نام ورزشگاه نیوکمپ به عنوان یکی از محبوب‌ترین ورزشگاه های دنیا به گوش شما خورده است. این ورزشگاه اخیراً روند بازسازی را آغاز کرده که در این مطلب  از سایت گروه معماری رینو قصد صحبت در مورد آن را داریم. مراحل و چگونگی بازسازی نیوکمپ را در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

بازسازی نیوکمپ بارسلونا

 

تاریخچه نیوکمپ

پیش از آنکه صحبت در مورد بازسازی ورزشگاه بارسلونا را آغاز کنیم، بهتر است کمی با تاریخچه و چگونگی تاسیس این ورزشگاه آشنا شوید. بارسلونا یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های فوتبال در اسپانیا است که از زمان تاسیس تا به‌ حال زمین‌های مختلفی را برای تمرین و مسابقه انتخاب کرده است. این تیم ابتدا تمرینات خود را در زمینی به نام لاکورت آغاز کرد.

کمی بعد ورزشگاهی به همین نام در این منطقه افتتاح شد تا زمین اختصاصی تمرین و بازی‌های خانگی بارسلونا باشد. این ورزشگاه فضای کوچکی داشت و پاسخگوی افزایش روزافزون تعداد هواداران این باشگاه نبود و با وجود چندین نوبت بازسازی، باز هم نتوانست خیل عظیم هواداران را در خود پوشش دهد.

به همین دلیل در 18 فوریه 1954، باشگاه دستور ساخت ورزشگاهی جدید داد که ظرفیت بالاتری داشته و بیشتر هواداران این تیم را در خود جای دهد. با همین هدف ورزشگاه نیوکمپ در سال 1957 و با ظرفیت 93.053 افتتاح شد. این ورزشگاه به عنوان ورزشگاه رسمی بارسلونا معرفی شد و امروزه تمام بازی‌های خانگی این تیم اعم از لالیگا، جام‌ باشگاه ها و تمرینات در این ورزشگاه صورت می‌گیرد.

 

تاریخچه نیوکمپ بارسلونا

 

بازسازی نیوکمپ بارسلونا

ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا از زمان تاسیس تا امروز میزبان بازی‌های زیادی بوده است. این ورزشگاه محبوب، در میان تماشاگران از نظر ساختاری و معماری یکی از بهترین ورزشگاه‌های دنیا محسوب می‌شود. با وجود اینکه چیزی حدود 60 سال از تاسیس این ورزشگاه می‌گذرد، باز هم قابلیت استفاده از آن وجود دارد اما مانند هر بنای دیگری، این ورزشگاه نیز به مرور زمان دچار فرسودگی شده‌ است. در پی افزایش فرسودگی‌ها و مشکلات ایجاد شده برای این ورزشگاه، باشگاه بارسلونا برآن شد تا پروژه عظیم بازسازی نیوکمپ را آغاز کند.

در این پروژه عظیم، خرابی و مشکلات ورزشگاه برطرف شده و قسمت‌هایی که در معرض ویرانی قرار دارند، مرمت می‌شوند. از طرفی بالا رفتن تعداد هواداران این تیم موجب شده که گنجایش نیوکمپ هم پر شود، در نتیجه در بازسازی ورزشگاه بارسلونا، ظرفیت این استادیوم نیز تغییر کرده و از 99 هزار نفر به 105 هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.

پروژه بازسازی نیوکمپ، این ورزشگاه محبوب، در سال 2022 اعلام و آغاز شد. با توجه به این بازسازی امکان انجام بازی‌های خانگی در ورزشگاه نیوکمپ وجود ندارد و ژاوی و اعضای تیم برای انجام تمرینات و بازی‌ها باید از ورزشگاه المپیک استادیوم که در نزدیکی نیوکمپ قرار دارد، استفاده کنند.

 

برای انجام حرفه‌ای بازسازی می‌توانید از خدمات گروه معماری رینو استفاده کنید. شما میتوانید فرم مشاوره آنلاین را تکمیل کنید تا به صورت رایگان از خدمات مشاوره متخصصین گروه بازسازی رینو بهره مند شوید.

 

بازسازی ورزشگاه بارسلونا

 

روند بازسازی ورزشگاه بارسلونا

اطلاع دقیقی از روند بازسازی نیوکمپ در دست نیست، با این حال پیشرفت و تغییرات ایجاد شده با توجه به تصاویری که هر چند وقت یکبار از ورزشگاه منتشر می‌شود، نشان‌دهنده این است که این ورزشگاه به سرعت در حال تغییر است و خیلی زود میزبان دوباره هواداران خواهد بود. طبق پیش‌بینی و اعلام باشگاه بارسلونا، ورزشگاه محبوب این تیم در فصل 25-26 مجدداً میزبان بازی‌های خانگی خواهد بود و برای حضور تماشاچیان آماده است.

نکته جالب توجه در مورد پروژه بازسازی نیوکمپ بارسلونا، انجام اقدامات و فعالیت‌های بازسازی توسط تیمی در ترکیه است. در واقع شرکت ترکیه‌ای لیماک مسئولیت ساخت و ساز ورزشگاه جدید نیوکمپ را برعهده دارد و برای این کار چیزی حدود 960 میلیون یورو دریافت خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که پروژه بازسازی ورزشگاه بارسلونا یکی از پرهزینه‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های بازسازی دنیا باشد. یکی از مشکلات مهم در این پروژه چگونگی تخریب بخش‌هایی است که بیشتر از دیگر قسمت‌ها نیاز به تعمیر دارند. کوچک‌ترین اشتباه در فرآیند بازسازی ایمنی کل ورزشگاه نیوکمپ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عملیات تخریب در بازسازی نیوکمپ بیشتر مربوط به طبقه سوم است اما این کار باید به‌گونه‌ای انجام شد که طبقات زیرین آسیبی نبینند.

 

هزینه بازسازی ورزشگاه بارسلونا

 

از دیگر هزینه‌های انجام شده برای به جریان افتادن بازسازی نیوکمپ بارسلونا می‌توان به واردات جرثقیل‌های سنگین و اختصاصی از دبی اشاره کرد. این جرثقیل‌ها از راه آبی به سمت اسپانیا ارسال می‌شوند تا در فرآیند تخریب ورزشگاه مورد استفاده قرار بگیرند.

هر چند لیماک یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه ساخت و ساز و بازسازی بناها است اما انتخاب این شرکت، باعث ناراحتی بسیاری از شرکت‌های بزرگ کاتالان شده است. بازسازی این پروژه آهسته و پیوسته انجام می‌شود تا در صورت بروز مشکل در هر مرحله، اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی و... به موقع صورت گیرند.

 

ورزشگاه بارسلونا

 

تغییرات پیش‌بینی شده

پیش‌بینی‌های زیادی در مورد تغییرات ورزشگاه نیوکمپ انجام می‌شود که با تصاویر منتشر شده از فرآیند بازسازی می‌توان برخی از آن‌ها را تشخیص داد. یکی از تغییراتی که به خوبی قابل تشخیص است، افزایش ظرفیت ورزشگاه به دلیل تخریب بخشی از طبقه سوم و بالا بردن مساحت آن است. مطابق پیش‌بینی‌ها سکوی بالایی و قدیمی تنها نیمی از ورزشگاه را پوشش می‌دهد و در نیمه دیگر سکو حذف می‌شود و سکویی جدید جایگزین می‌شود که کل فضا را در بگیرد.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در این پروژه ساخت سقفی متحرک است که در مقابل زمین قرار داشته و برداشته می‌شود. برداشته شدن این سقف موجب می‌شود که ساختمان ظاهری شبیه به کولوسئوم پیدا کند. به جز بخش‌های داخلی که محل اصلی تغییرات هستند، بازسازی این ورزشگاه در دیگر بخش‌ها هم انجام می‌شود. برای مثال بازسازی نیوکمپ در محوطه بیرونی هم انجام می‌شود تا ظاهر مدرن‌تری به خود بگیرد.

 

ورزشگاه بارسلونا و رئال مادرید

 

سخن پایانی

فرآیند بازسازی ورزشگاه بارسلونا مانند، رقیب سنتی آنها، در حال انجام است تا این ورزشگاه قدیمی به بهترین شکل میزبان بازیکنان تیم محبوب بارسلونا و تعداد بالای هواداران این تیم باشد. باشگاه بارسلونا سال‌ها است که بازی‌های خود را در ورزشگاه نیوکمپ برگزار می‌کند و اتمام هرچه سریع‌تر فرآیند بازسازی ورزشگاه بارسلونا برای این تیم و هواداران آن اهمیت زیادی دارد. هواداران امیدوارند که بازسازی‌های انجام شده و تغییرات در ورزشگاه، مجدداً موجب موفقیت تیم محبوب آن‌ها نیز شود.

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.