مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

بازسازی ورزشگاه رئال مادرید؛ بهترین ورژن سانتیاگو برنابئو

بازسازی ورزشگاه رئال مادرید؛ بهترین ورژن سانتیاگو برنابئو

 

بسیاری از افراد معتقدند که برای شناختن ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در مادرید اسپانیا لازم نیست که طرفدار دو آتیشه و پروپاقرص فوتبال باشید. در حقیقت، بسیاری از افراد، ورزشگاه سانتیاگو برنابئو رئال مادرید را نه فقط یک ورزشگاه ساده بلکه یک اثر خارق‌العاده در معماری شهری، مادرید کشور اسپانیا می‌دانند. جالب است بدانید که این ورزشگاه به عنوان یکی از دیدنی‌های کشور اسپانیا شناخته شده و هر ساله شمار زیادی از گردشگران از این ورزشگاه دیدن می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو رئال مادرید، تاریخچه و روند بازسازی ورزشگاه رئال مادرید بپردازیم پس با گروه معماری رینو همراه باشید.

 

ورزشگاه رئال مادرید

 

تاریخچه ورزشگاه سانتیاگو برنابئو رئال مادرید

 

در ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۴ میلادی بانک بازرگانی و صنعتی اسپانیا با اختصاص اعتبار به سانتیاگو برنابئو و رافائل سالگادو به منظور خرید زمین مجاور ورزشگاه چامارتین موافقت کرد. پس از آن و در تاریخ ۵ سپتامبر سال ۱۹۴۴ میلادی دو مهندس معمار به نام‌های مانوئل مونیوز موناستریو و لوییز آله مانی سولر برای ساخت ورزشگاه استخدام شدند. سپس در تاریخ ۲۷ اکتبر همان سال عملیات ساخت ورزشگاه آغاز شد.

لازم به ذکر است که این ورزشگاه منحصر به فرد در تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۹۴۷ به مالکیت باشگاه فوتبال رئال مادرید در آمد. در همان تاریخ نیز این ورزشگاه جدید با نام نوئوو استادیو چامارتین، به معنای ورزشگاه جدید فوتبال، با بازی بین تیم‌های رئال مادرید و تیم پرتغالی اُس بلننسز افتتاح شد.

ورزشگاه در زمان افتتاح خود یعنی تاریخ 14 دسامبر 1947 تنها گنجایش ۷۵۱۴۵ نفر را داشت. این در حالی بود که ورزشگاه در آن زمان تنها ۲۷۶۴۵ صندلی داشت و ۴۷۵۰۰ نفر باید از روی سکوهای ورزشگاه و به صورت ایستاده بازی را تماشا می‌کردند. جالب است بدانید که اولین گلی که در این ورزشگاه به ثبت رسید،  گل زده شده توسط سابینو باریناگا بود.

شایان ذکر است که ورزشگاه Estadio Santiago Bernabéu امروزه در مادرید، پایتخت دیدنی اسپانیا، در منطقه پاسئو دلا کاستیانا، محدوده چامارتین واقع شده است. این ورزشگاه فوق العاده در نزدیکی سه خیابان بسیار مهم شهر مادرید، اسپینا، پدرو دامیان و رافائل سالگادو قرار دارد. لازم است بدانید که پس از چندین بار بازسازی ورزشگاه رئال مادرید ، در حال حاضر ظرفیت پذیرش بیش از  ۸۱۰۴۴ نفر را دارد.

 

ورزشگاه سانتیاگو برنابئو

 

ورزشگاه سانتیاگو برنابئو رئال مادرید میزبان چه بازی‌های مهمی بوده است؟

 

همانطور که اشاره کردیم نام این ورزشگاه در ابتدا نوئوو استادیو چامارتین بود که پس از مدتی به احترام رئیس اسبق باشگاه به سانتیاگو برنابئو تغییر نام داد. شایان ذکر است که این ورزشگاه در حال حاضر نه تنها یکی از مشهورترین و معتبرترین ورزشگاه‌های اسپانیا است بلکه در جهان نیز بسیار معروف و شناخته شده است. در این بخش قصد داریم به بیان تاریخچه میزبانی این ورزشگاه در بازی‌های مهم فوتبال بپردازیم.

  1. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو میزبان چهار دوره لیگ قهرمانان اروپا، به ترتیب در سال‌های ۱۹۵۷، ۱۹۶۹، ۱۹۸۰ و ۲۰۱۰ بوده‌ است.
  2. فینال جام ملت‌های اروپا در سال  ۱۹۶۴ میلادی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برگزار شد.
  3. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو میزبانی جام جهانی فوتبال سال ۱۹۸۲ میلادی را نیز برعهده داشت.
  4. فینال جام لیبرتادورس ۲۰۱۸ نیز در این ورزشگاه برگزار شده است.

 

ورزشگاه اسپانیا

 

تاریخچه بازسازی سانتیاگو برنابئو رئال مادرید

 

ورزشگاه دیدنی و منحصر به فرد سانتیاگو برنابئو در طول حیات خود چندین ‌بار بازسازی و مرمت شده است. در هر بازسازی ورزشگاه رئال مادرید، امکانات و تجهیزات بهبود یافته و پیشرفته‌تر شدند. در ادامه این بخش تعدادی از مهم‌ترین بازسازی‌های انجام شده در ورزشگاه سانتیگو برنابئو بیان خواهیم کرد.

  1. اولین بازسازی ورزشگاه رئال مادرید در سال ۱۹۵۴ میلادی اتفاق افتاد و طی این بازسازی ظرفیت ورزشگاه به ۱۲۵ هزار نفر افزایش یافت.
  2. از آنجایی که در دهه ۱۹۸۰ این ورزشگاه برای میزبانی بازی‌های جام جهانی فوتبال سال ۱۹۸۲ آماده می‌شد، در نتیجه بازسازی‌های مهمی بر روی ورزشگاه انجام شد. پس از چند بازسازی‌ ورزشگاه رئال مادرید، هر چند این استادیوم مدرن‌تر و مطابق با معیارهای مورد نظر فیفا شد اما ظرفیت ورزشگاه کاهش یافت.
  3. در دهه ۲۰۰۰ میلادی و پس از روی کار آمدن فلورنتینو پرز به عنوان رئیس فعلی باشگاه رئال مادرید، بازسازی‌ ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به طور جدی‌تری ادامه یافت. در طی بازسازی‌های دهه 2000 میلادی، تغییراتی شامل، ایجاد جایگاه‌های اختصاصی جدید، ساخت جایگاه جدید برای خبرنگاران و همچنین افزودن سیستم صوتی جدید انجام شد. علاوه بر این، تعبیه آسانسورهای مدرن با چشم‌انداز زیبا و رو به ورزشگاه، راه‌اندازی رستوران‌های جدید، نصب پله‌های ‌برقی و افزایش کیفیت صندلی‌ها، از جمله تغییراتی است که در طی این بازسازی ورزشگاه رئال مادرید به آن اضافه شد.
  4. با این حال، به عقیده بسیاری از افراد، جاه‌طلبانه‌ترین و بزرگترین بازسازی یا نوسازی این ورزشگاه در سال ۲۰۱۹ میلادی کلید خورد. طی این بازسازی ورزشگاه رئال مادرید هزینه‌ای بالغ بر ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون یورو برای ورزشگاه خرج شد. در این بازسازی سانتیاگو برنابئو، تغییراتی شامل افزایش ظرفیت ورزشگاه، ساخت یک سقف متحرک برای روزهای بارانی و فناوری شگفت‌انگیز زمین چمن جمع‌شونده اعمال شد. علاوه بر این، در طی بازسازی ورزشگاه رئال مادرید، تعداد رستوران‌ها، بارهای ورزشگاه و مرکز خرید ورزشگاه افزایش یافته است.

 

بازسازی ورزشگاه رئال مادرید

 

ویژگی‌های استادیوم سانتیاگو برنابئو

 

سانتیاگو برنابئو همواره از زمان ساخت تا به امروز یکی از خاص‌ترین ورزشگاه‌های جهان بوده است، با این حال، با آخرین بازسازی‌ ورزشگاه رئال مادرید، این استادیوم به مدرن‌ترین ورزشگاه جهان تبدیل شده است. توجه داشته باشید که مطابق بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان منابع مالی این ورزشگاه، بازسازی ورزشگاه رئال مادرید قرار است سالیانه ۱۵۰ میلیون یورو به باشگاه سود برساند. در ادامه به بیان برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این استادیوم می‎پردازیم.

  1. پس از آخرین بازسازی ورزشگاه رئال مادرید ، این امکان فراهم شده است که چمن‌های زمین فوتبال پس از بازی جمع و در سالن‌های زیر استادیوم نگهداری شوند. به این ترتیب از آسیب چمن‌ها در روزهایی که بازی در ورزشگاه برگزار نمی‌شود، جلوگیری می‌شود.

 

ویژگی های ورزشگاه رئال مادرید

  1. این ورزشگاه از مدرن‌ترین فناوری‌های صوتی و تصویری بهره می‌برد و یک نمایشگر سراسری ۳۶۰ درجه نیز دارد که با هدف آن نمایش بازی های خارج از خانه رئال مادرید و تماشای آن توسط تماشاگران در سانتیاگو برنابئو و همچنین برگزاری کنسرت است.

 

باشگاه رئال مادرید

  1. باشگاه رئال مادرید، یک موزه هم در این ورزشگاه ساخته است که به نمایش افتخارات این باشگاه و بازیکنان شاخص آن می‌پردازد.

 

موزه رئال مادرید

  1. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو تنها یک ورزشگاه نیست، بلکه به عنوان یک مرکز فرهنگی و سرگرمی نیز فعالیت می‌کند. جالب است بدانید که این ورزشگاه در طی این چند سال، محل برگزاری رویدادهای سیاسی و یا کنسرت‌های مختلف نیز بوده است.
۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.