مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

طراحی داخلی ساختمان؛ معماران حرفه‌ای، رویای شما را به واقعیت تبدیل می‌کنند

برای طراحی داخلی ساختمان باید به جزئیات توجه کرد

ساختمان‌های مدرن با معماری زیبای خود، فضایی لذت‌بخش برای زندگی هستند. این معماری‌ها با ظرافت و دقت خاص خود، جلوه زیبایی به نمای داخلی ساختمان‌ها داده‌اند. طراحی داخلی ساختمان در کنار نمای بیرونی آن از عوامل زیبایی هر ساختمانی به‌شمار می‌آیند. برای طرحی زیبا و کاربردی در نمای داخلی ساختمان‌ها، آگاهی از نکاتی که این طراحی را به وجود آورده است، ضروری است. در این مطلب از سایت گروه معماری رینو به نکات طراحی داخلی ساختمان که باعث زیبایی آن می‌شود، اشاره می‌کنیم.

 

طراحی داخلی ساختمان

 

برای طراحی داخلی ساختمان باید به چه نکاتی توجه کرد؟

طراحی داخلی ساختمان برای زیباتر شدن، نیازمند دانستن نکات مهمی است. در طراحی ساختمان متراژ آن مهم نیست؛ بلکه تناسب بین متراژ و این نکات اهمیت دارد. بر همین اساس هر نوع ساختمان طرح خاص خود را می‌طلبد. در ادامه به مهم‌ترین نکات طراحی داخلی ساختمان اشاره می‌کنیم.

انتخاب سبک؛ اولین نکته در طراحی داخلی ساختمان

اولین قدم برای طراحی داخلی ساختمان انتخاب سبک موردنظر است. سبک به نوعی تعیین‌کننده شکل اصلی طراحی داخلی ساختمان است. سبک‌های متنوعی برای طراحی داخلی ساختمان وجود دارند که شناختن این سبک‌ها، نقشه‌راه کاملی برای شروع طراحی است. نکته مهم در طراحی داخلی ساختمان آشنایی با بافت شهری، نوع ساختمان و منابع در دسترس هستند که باید قبل از انتخاب سبک، مورد توجه قرار بگیرند.

توجه به اصول طراحی داخلی، ساختمان را زیبا می‌کند

برای یک طراحی اصولی و مناسب، باید اصول و نکات طراحی داخلی ساختمان را دانست. اصول اولیه طراحی داخلی ساختمان در تمام طراحی‌ها باید رعایت شوند. این اصول بعد از انتخاب سبک مهم‌ترین نکته طراحی داخلی ساختمان برای شروع طراحی هستند.

این اصول عبارتند از:

  • تناسب بین اجزا
  • تعادل
  • تاکید
  • الگو
  • هارمونی

نقطه کانونی؛ نقطه عطف طراحی داخلی ساختمان

نقطه کانونی، قسمتی از ساختمان است که اگر کسی وارد محیط سازه شود، توجه او به نقطه مورد نظر جلب می‌شود. از اصول اولیه یک طراحی داخلی اصولی، پیدا کردن نقطه کانونی مناسب است. در صورتی که اصول اولیه طراحی به درستی رعایت شده باشند، هر مکانی معمولا دو یا سه نقطه کانونی برای طراحی داخلی ساختمان در اختیار طراح قرار می‌دهد.

 

دکوراسیون داخلی

 

نورپردازی؛ از نکات مهم طراحی داخلی ساختمان

انتخاب نور مناسب از مهم ترین نکات طراحی داخلی ساختمان است. هر فضایی با توجه به بافت و ویژگی‌هایی که دارد، به نورپردازی متفاوتی نیاز دارد. نور به کار رفته در طراحی و چگونگی تاثیری که آن نور بر محیط می‌گذارد، بسیار مهم است. چرا که نحوه نورپردازی نگرش افراد و ماهیت محیط را نمایان می‌کند. بسیاری از طراحان داخلی ساختمان با استفاده از نور، می‌توانند اتاق‌ها را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از چیزی که هستند، نشان دهند.

باید اشاره کرد که روشنایی فضای داخلی ساختمان نیز بسیار اهمیت دارد. برای میزان روشنایی داخلی یک ساختمان باید به روشنایی عمومی آن، نورگیر بودن ساختمان و نورهایی که برای فعالیت‌های خاصی مانند مطالعه کردن به کار می‌روند، دقت کرد.

توازن یا بالانس؛ نکته‌ای حرفه‌ای در طراحی داخلی ساختمان

توازن یا بالانس یعنی این که اجسام در اتاق به‌گونه‌ای پراکنده شوند که از نظر بصری وزنی برابر داشته باشند. عدم رعایت توازن طراحی را بی‌هویت، بی‌معنا و خالی از زیبایی می‌کند. بالانس انواع مختلفی دارد که شناخت آن به فراگیری نکات طراحی داخلی ساختمان کمک زیادی می‌کند.

انواع بالانس عبارتند از:

  • بالانس متقارن: قرار دادن اشیا به صورت آینه‌ای و قرینه در مقابل یکدیگر
  • بالانس نامتقارن: قرار دادن اشیا به صورت بدون تقارن در کنار هم ولی با هارمونی منظم بین آن‌ها
  • بالانس شعاعی: چیدن وسایل حول یک نقطه مرکزی

رنگ‌ها عامل روح‌بخشیدن به طراحی داخلی ساختمان هستند

یکی از مهم‌ترین نکات طراحی داخلی ساختمان، رنگ‌ها هستند. انتخاب نوع رنگ مناسب در طراحی، به ایجاد هارمونی، اتمسفر و زیبایی طراحی داخلی ساختمان کمک می‌کند. رنگی که برای طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید متناسب با فضای ساختمان باشد. از آن جایی که روانشناسی رنگ‌ها تاثیر زیادی در روحیه افراد دارد، انتخاب رنگ مناسب در طراحی داخلی ساختمان بسیار حائز اهمیت است.

برای یک طراحی داخلی مناسب اجزای طراحی باید ریتم داشته باشند

ریتم مناسب طراحی از جمله نکاتی است که باید در طراحی داخلی ساختمان به آن دقت کرد. ریتم باعث زیبایی جلوه بصری طراحی می‌شود و از یکنواختی طرح جلوگیری می‌کند. در طراحی داخلی، ریتم به نوع تکرار اجزا و کنتراستی که بین آن‌ها وجود دارد، گفته می‌شود. استفاده از تکرار و کنتراست مناسب از مهم‌ترین نکات طراحی داخلی ساختمان هستند که چشم بیننده را خسته نمی‌کنند.

در یک طراحی اصولی داخلی ساختمان مقیاس و نسبت باید رعایت شوند

دو اصل مقیاس و نسبت اگر به درستی رعایت شوند به طراحی داخلی عمق می‌دهند. این دو اصل به متراژ ساختمان و نسبتی که اشیا باید در آن متراژ قرار بگیرند، اشاره دارند. قیاس و نسبت هر المانی که برای طراحی به کار می‌رود، باید بر اساس مقایسه میان متراژ فضا یا اشیا دیگری سنجیده شود.

 

معماری داخلی

 

برای زیبایی طراحی داخلی ساختمان خود از چیدمان مناسبی کمک بگیرید

چیدمان باید متناسب با سبک، متراژ و اصول دیگر طراحی داخلی انجام شود. در واقع سبک طراحی شما، زمانی شکل می‌گیرد که چیدمان درست انتخاب شده باشد. از سوی دیگر چیدمان داخلی می‌تواند به ایجاد ریتم و هارمونی کمک کند که از مهم‌ترین نکات طراحی داخلی ساختمان هستند.

توجه به خطوط از تک‌بعدی شدن طراحی داخلی ساختمان جلوگیری می‌کند

طراحی یعنی اهمیت دادن به خطوط و مفاهیمی که در آن‌ها وجود دارد. توجه به خطوط روی دیوار، کف‌پوش، سقف و سایر بخش‌های داخلی ساختمان، به طراحی بعد می‌بخشد. کارکردهای خطوط را می‌توان این‌گونه بررسی کرد:

  • خطوط افقی، فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند و ارتفاع اتاق کوتاه‌تر به نظر می‌رسد
  • در دکوراسیون های سنتی از خط‌های عمودی استفاده نکنید
  • استفاده از خطوط منحنی باعث جذابیت بصری فضا می‌شود و محیطی آرام و خودمانی را ایجاد می‌کند
  • از خطوط مورب برای افزایش انرژی اتاق استفاده کنید

طراحی داخلی ساختمان

 

طراحی داخلی ساختمان را باید به معماران حرفه‌ای سپرد

رعایت اصولی که در طراحی داخلی ساختمان وجود دارند، می‌تواند از یک طرح معمولی، طرح بسیار زیبایی بسازند. آگاهی از این اصول علاوه بر این که به زیبایی ساختمان کمک می‌کند، کیفیت کار طراحان را افزایش می‌دهد. برای یک طراحی داخلی مناسب برای ساختمان‌ها، دانستن نکات این کار لازم است. هرچند که بسیاری از معماران داخلی با نکات طراحی داخلی ساختمان به‌صورت کامل آشنا هستند.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما تا 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.