مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

طراحی داخلی پذیرایی خانه؛ مهم‌ترین بخش خانه هر ایرانی

طراحی داخلی پذیرایی خانه

طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن به عنوان دو بخش مهم خانه، اهمیت زیادی دارد. در طراحی این فضاها علاوه بر زیبایی باید به کاربردی بودن هم توجه کرد. استفاده از رنگ‌ها و ترکیب مناسب آن‌ها، انتخاب سبک مناسب طراحی، انتخاب مبلمان و وسایل متناسب با سبک طراحی دکوراسیون و بسیاری موارد دیگر، جزو نکاتی هستند که برای طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن باید به آن‌ها توجه کرد. در این مطلب از سایت گروه معماری رینو، در مورد نکاتی که به طراحی داخلی حرفه‌ای و زیباتر پذیرایی کمک می‌کنند، صبحت خواهیم کرد.

 

طراحی داخلی پذیرایی خانه

 

بهترین سبک‌های طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن کدامند؟

 

اولین قدم برای طراحی داخلی هر بخش از ساختمان، انتخاب سبک مناسب است. با توجه به اینکه نشیمن و پذیرایی و همچنین آشپزخانه مهم‌ترین بخش‌های داخلی خانه به حساب‌ می‌آیند و معمولا بیشترین فضا را به خود اختصاص می‌دهند، سبک آن‌ها به نوعی تعیین‌کننده سبک کلی طراحی داخلی خانه است. سبک‌های متنوعی برای طراحی داخلی آشپزخانه و طراحی دکوراسیون پذیرایی وجود دارد که از میان آن‌ها دو سبک مدرن و کلاسیک در پذیرایی، محبوبیت بیشتری داشته و کاربردی‌تر هستند.

سبک مدرن در طراحی دکوراسیون پذیرایی

 

سبک مدرن برای طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن از آن جهت محبوبیت دارد که امکان اجرای آن در هر فضایی وجود دارد. با توجه به اینکه در این سبک جزئیاتی ساده انتخاب می‌شوند، تهیه آن‌ها کار چندان سختی نبوده و ایجاد هماهنگی میان آن‌ها نیز به راحتی انجام می‌شود. در طراحی دکوراسیون پذیرایی به این سبک معمولاً از رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری، مشکی و بژ استفاده می‌شود. طرح‌ها و الگوهای مینیمال و هندسی در این سبک کاربرد زیادی دارند. المان‌ها و لوازمی که در دکوراسیون داخلی مدرن استفاده می‌شوند باید ساده باشند. مبلمان با خطوط مستقیم و متریالی مانند شیشه، فلز، استیل و چرم، جزو انتخاب‌های اصلی در این سبک هستند.

 

دکوراسیون پذیرایی

 

سبک کلاسیک در طراحی دکوراسیون پذیرایی

 

برای طراحی داخلی پذیرایی می‌توان از سبک کلاسیک هم پیروی کرد. در این سبک از رنگ‌های نسبتاً تیره مانند کرم، قهوه‌ای، طلایی و... استفاده می‌شود و ویژگی مهم آن، نظم به‌خصوصی است که در چیدمان و انتخاب آیتم‌ها دارد. این سبک برای طراحی پذیرایی نسبت به سبک مدرن در ایران پرطرفدارتر است و علت آن گرما و صمیمیتی است که رنگ و لوازم مورد استفاده در سبک کلاسیک دارند. به‌خصوص در کشور ما، این سبک جزو سبک‌های اصلی طراحی دکوراسیون پذیرایی است. مزیت سبک کلاسیک، امکان اجرای آن در تمام فضاها با انواع نقشه‌ها است. این سبک را می‌توان در پذیرایی‌های L شکل، مربع و مستطیل استفاده کرد.

اصول طراحی داخلی پذیرایی بر اساس فرم آپارتمان

 

فرم هندسی بیشتر آپارتمان‌ها دو حالت مستطیل و مربع دارند و دیگر اشکال هندسی به ندرت در معماری ساختمان استفاده می‌شوند. به منظور داشتن دکوراسیونی زیباتر باید به اصول طراحی داخلی نشیمن و پذیرایی که شامل تناسب میان اجزا، تعادل، تاکید، الگو و هارمونی است توجه کرد که رعایت آن‌ها در هر فرم ساختمان تفاوت دارد. در ادامه با نحوه اجرای اصولی دکوراسیون پذیرایی در فرم‌های مختلف آشنا خواهید شد.

طراحی حرفه‌ای پذیرایی مستطیل شکل با رعایت نکات زیر:

 

طراحان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که اگر فضاهای مستطیل شکل به صورت اصولی طراحی نشوند، فضایی شبیه به دالان یا راهرو ایجاد می‌شود. در فرم مستطیل، عرض نسبت به طول کمتر است و این مهم‌ترین نکته‌ای است که در طراحی داخلی باید به آن توجه داشت. در این سبک دکوراسیون، انتخاب مبلمان و لوازم خانه باید هوشمندانه انجام شوند تا در عین کاربردی و قابل استفاده بودن، فضای زیادی اشغال نکنند.

مبلمانی که برای پذیرایی مستطیل شکل انتخاب می‌شود باید باریک باشد تا رفت‌وآمد میان آن‌ها به راحتی انجام شود. در طراحی داخلی پذیرایی مستطیل شکل، ایجاد نقطه کانونی اهمیت زیادی دارد و بهترین وسیله برای ایجاد آن تلویزیون یا شومینه است، البته بسته به سبک طراحی امکان استفاده از دیگر وسایل هم وجود دارد. نقطه کانونی باید در امتداد دیوار طولی باشد و مبلمان در کنار دیوار دیگر و روبروی نقطه کانونی باشند.

 

دکوراسیون مدرن

 

در فرم مستطیلی، مبلمان را نباید به صورت خطی قرار داد زیرا فضایی اتوبوسی ایجاد می‌کند و پذیرایی بیش از حد طولانی دیده می‌شود. همچنین یک مبل تک نفره باید روبروی یکی از دیوارهای عرضی قرار بگیرد. استفاده از گلدان‌های گرد، وزن بهتری به پذیرایی مستطیلی می‌دهند، همچنین به‌کارگیری المان‌هایی مانند آباژور و میزهای عسلی گرد نیز فضای متعادل‌تری برای پذیرایی و نشیمن ایجاد می‌کنند.

اصول طراحی دکوراسیون پذیرایی مربع شکل

 

با وجود اینکه بیشتر افراد تصور می‌کنند فضاسازی ساختما‌ن‌های مربع شکل راحت‌تر است، باید گفت این‌طور نیست و این شکل پذیرایی نسبت به دیگر اشکال اجرای دشوارتری دارد. در چیدمان پذیرایی‌هایی که شکل مربعی دارند باید به دو فاکتور نور و رنگ توجه کرد. نورپردازی مناسب فضا را بزرگ‌تر و زیباتر نشان می‌دهد و رنگ‌های مناسب نیز باعث می‌شوند که پذیرایی جلوه شیک‌تری داشته باشد.

در پذیرایی به شکل مربع نیز بهتر است ابتدا نقطه کانونی ایجاد کرد و سپس چیدمان مبلمان را براساس آن انجام داد. بهترین وسیله برای ایجاد نقطه کانونی در این فرم پذیرایی تلویزیون است و مبلمان باید به شکل U شکل روبروی آن چیده شوند. در این مدل پذیرایی امکان استفاده از انواع مبل‌های کلاسیک، راحتی، L شکل و... وجود دارد.

برای چیدمان مبلمان به شکل U که بهترین حالت چیدمان در این فرم پذیرایی است باید به ایجاد تعادل بیش از دیگر اصول توجه کرد. به منظور ایجاد تعادل در طراحی داخلی پذیرایی مربع شکل بهتر است کاناپه بزرگ‌تر روبروی نقطه کانونی و کاناپه دونفره در ضلع کناری، با زاویه 90 درجه نسبت به آن قرار بگیرد. مبل‌های تک نفره باید روبروی مبل 2 نفره قرار بگیرند. برای رفت‌وآمد راحت در این فضا بهتر است میز اصلی پذیرایی بین مبل‌ها و عسلی‌ها میان مبل‌ها قرار بگیرند.

 

چیدمان مبلمان

 

طراحی داخلی پذیرایی را به معماران حرفه‌ای بسپارید

 

رعایت اصول دکوراسیون داخلی به ویژه در پذیرایی، کمک می‌کند که در عین زیبایی، فضایی کاربردی برای خانه خود ایجاد کنید. برای رعایت هرچه بهتر اصول طراحی، شناسایی درست فضا و نیازهای آن اهمیت زیادی دارد. به این منظور می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای گروه معماری رینو با استفاده از فرم مشاوره رایگان کمک بگیرید. کارشناسان معماری داخلی و طراحی دکوراسیون با انواع سبک‌های طراحی آشنایی داشته و اصولی که در طراحی داخلی فضاهای مختلف خانه مانند پذیرایی و نشیمن حائز اهمیت هستند را در اجرای دکوراسیون رعایت می‌کند. دریافت راهنمایی از کارشناسان مشکلاتی مانند هزینه اضافی را به حداقل می‌رسانند.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما تا 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.