مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

بازسازی منزل و انواع آن

بازسازی منزل

بازسازی روشی کاربردی برای افزایش طول عمر ساختمان و بناهای مسکونی، تجاری و... است که به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. با انجام این کار وضعیت محیط زندگی بهبود بخشیده شده و هم از نظر ظاهری و هم از نظر کاربردی تغییراتی اساسی در آن ایجاد می‌شود. مهم‌ترین گام در بازسازی خانه ، آشنایی با شیوه‌های مختلف انجام آن است. بازسازی به روش‌های مختلفی انجام شده و سبک‌های متفاوتی را می‌توان برای بازسازی منزل به کار برد که انتخاب یکی از میان آن‌ها به عوامل مختلف مانند بودجه، سبک قبلی، سلیقه ساکنان و... بستگی دارد. در این مطلب به معرفی انواع روش‌های بازسازی منزل و نکات مهمی که در این باره باید بدانید، می‌پردازیم.

 

قبل و بعد از بازسازی

 

بازسازی منزل چه لزومی دارد؟

ساختمان‌ها با هر نوع کاربری، پس از چند سال دچار استهلاک و خرابی می‌شوند. این مسئله هم ظاهر ساختمان و زیبایی آن و هم ایمنی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از راه‌های رفع این مشکل و افزایش مجدد ایمنی در ساختمان و ایجاد ظاهری زیبا برای آن، بازسازی است. از طرفی سبک و طراحی ساختمان پس از چند سال قدیمی می‌شود و برای ایجاد تنوع و خلق ظاهری جدید برای ساختمان می‌توان دستی به سر و روی خانه کشید و آن را بازسازی کرد.

بازسازی ساختمان روشی به صرفه برای اعمال تغییرات در ساختمان و بهبود وضعیت آن است. برای مثال اگر اعضای خانواده بیشتر شده باشند و نیاز به فضای اضافه داشته باشید، با بازسازی و ایجاد تغییرات در فضای فعلی می‌توانید کاربرد بخش‌های مختلف خانه را تغییر دهید. یا اگر بنای شما نیاز به مقاوم‌سازی دارد، از طریق بازسازی می‌توانید استحکام لازم را در آن ایجاد کنید. همچنین در بناهای قدیمی که امکان فروش آن‌ها نیست، بازسازی یک روش معقولانه برای ‌به‌روزرسانی فضا و مدرن‌سازی آن و جایگزین ارزان‌تر تعویض خانه است.

انواع روش‌های بازسازی منزل

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، بازسازی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام ویژگی‌های مشخصی داشته و فرآیند بازسازی در آن‌ها روندی به‌خصوص دارد. با توجه به اینکه بخش مهمی از انتخاب طرح نهایی به عهده ساکنین خانه است، آشنایی با روش‌های مختلف بازسازی منزل و تغییراتی که طی آن در بنا ایجاد می‌شود، ضرورت دارد. در ادامه 6 روش رایج برای بازسازی منزل را توضیح خواهیم داد.

  • مرمت علمی یا بازسازی به شیوه آرکنولوژیک
  • مرمت هنری یا بازسازی به شیوه آرتیستیک
  • بازسازی حفاظتی
  • بازسازی سبکی
  • بازسازی تکمیلی
  • پاکسازی سبکی

 

بازسازی منزل

 

مرمت علمی یا بازسازی آرکنولوژیک

بازسازی به شیوه آرکنولوژیک یکی از روش‌های کاربردی بازسازی منزل و بازسازی خانه‌ های قدیمی است که اجرای آن تنها توسط متخصصان امکان‌پذیر است. برای انجام این شیوه بازسازی ابتدا باید وضعیت ساختمان را به صورت دقیق بررسی کرد و سپس تغییرات و تعمیرات برای بازسازی را آغاز کرد.

در این شیوه بازسازی تمام مراحل به صورت علمی بررسی می‌شوند تا احتمال خطا و مشکل در فرآیند بازسازی به حداقل رسیده و این کار در سریع‌ترین زمان ممکن و با مناسب‌ترین هزینه انجام شود. در این نوع بازسازی به نکات مختلفی توجه می‌شود که عبارتند از:

  • مقاوم‌ سازی و استحکام ‌بخشی ساختمان؛
  • یکپارچه کردن المان‌هایی که از ساختمان جدا شده‌اند؛
  • توجه به پی ساختمان و در صورت لزوم تقویت آن؛
  • نوسازی نما از طریق تعویض سنگ‌ ها؛
  • سفت کاری و رسیدگی به قسمت‌هایی که دچار شکستگی یا ترک شده‌اند.

 

بازسازی خانه

 

مرمت هنری یا بازسازی آرتیستیک

نقطه مقابل بازسازی آرکنولوژیک، بازسازی آرتیستیک است. هر چند در این روش هم وضعیت ساختمان به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد اما موضوعی که در بازسازی به آن توجه می‌شود، ایجاد تغییر در ساختمان از نظر ظاهری است و برای انجام آن بیش از هر چیز به سلیقه توجه می‌شود. در این شیوه بازسازی مرمت‌کننده بر اساس تجربه خود عمل می‌کند و در صورتی که فضایی نیاز به تعمیر داشته باشد، تغییرات لازم را در آن ایجاد می‌کند.

همچنین اضافه یا کم کردن بخش‌هایی از ساختمان نیز به سلیقه مرمت‌کننده بستگی دارد. در واقع می‌توان این‌طور گفت که در این سبک بازسازی منزل ، مرمت‌کننده یا مجری انجام کار، به جای بررسی‌های علمی، ابداعات خود را به کار می‌برد. ترکیب این روش با بازسازی آرکنولوژیک در بازسازی آثار تاریخی به کار گرفته می‌شود.

بازسازی حفاظتی

سومین روش از انواع روش‌های بازسازی منزل، بازسازی حفاظتی است. در این روش بازسازی هدف اصلی افزایش طول عمر، مقاومت و استحکام ساختمان است و اقدامات صورت گرفته در این راستا خواهند بود. برای انجام بازسازی به این شیوه ابتدا تمام بخش‌ها و قسمت‌های داخلی و خارجی منزل مورد بررسی قرار گرفته و استحکام هر بخش سنجیده می‌شود.

سپس مصالح مناسب برای ایجاد مقاومت و اقدامات لازم مشخص می‌شوند و فرآیند بازسازی ساختمان آغاز می‌گردد. بازسازی به این شیوه نیز به دقت و تخصص نیاز دارد، زیرا این روش بازسازی معمولا زمانی انجام می‌شود که ساختمان مستهلک شده و خرابی‌های آن، ایمنی ساکنان را تهدید می‌کند.

بازسازی سبکی

در بازسازی سبکی، به سبک فعلی ساختمان توجه می‌شود. تلاش اصلی در این شیوه بازسازی حفظ سبک ساختمان و تنها ایجاد تغییراتی جزئی است. در این سبک که بیشتر نوعی مرمت است، قسمت‌های فرسوده تحت بازسازی قرار می‌گیرند تا مقاومت بنا افزایش پیدا کند. در این شیوه تلاش می‌شود تا اقدامات به گونه‌ای باشند که تغییر ظاهری زیادی در نما ایجاد نشود و تکه‌های جایگزین شباهت زیادی به قسمت‌های دیگر ساختمان داشته باشند. در واقع در این روش حفظ نمای اولیه حائز اهمیت است. هرچند این شیوه را در بازسازی منزل هم به کار می‌برند اما کاربرد اصلی آن در بازسازی بناهای تاریخی است که حفظ اصالت در آن‌ها اهمیت دارد.

 

بازسازی حمام

 

بازسازی منزل: بازسازی تکمیلی

این روش بازسازی یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای بازسازی بناهای قدیمی و فرسوده شهری است. در بازسازی تکمیلی تمام ساختمان تحت بازسازی و تغییر قرار نمی‌گیرد و صرفاً به بخش‌هایی پرداخته می‌شود که کاملا فرسوده شده باشند.

در طی بازسازی منزل این بخش‌ها به طور کامل از بین می‌روند و سپس آن‌ها را بازسازی و تکمیل می‌کنند. این روش بازسازی به نوعی ساختمان را احیا می‌کند و امکان استفاده مجدد از آن را برای ساکنان فراهم می‌کند. بازسازی تکمیلی هم به جهت هزینه بازسازی مقرون‌ به‌ صرفه و هم به جهت سرعت انجام کار و خرابی‌های مشخص، برای ایجاد تغییرات در ساختمان‌های مسکونی گزینه مناسبی است.

پاکسازی سبکی

در پاکسازی سبکی، بخش‌هایی از ساختمان که دچار فرسودگی شده باشند و احتمال تعمیر آن‌ها وجود نداشته یا پر هزینه باشد، خراب و حذف می‌شوند. این کار جان تازه‌ای به خانه می‌بخشد و موجب افزایش طول عمر آن می‌شود زیرا یک بخش فرسوده به مرور زمان دیگر بخش‌ها را نیز فرسوده می‌کند.

 

بازسازی

 

روش‌های نوین بازسازی

امروزه مهندسان معمار تلاش می‌کنند که برای بازسازی به جای شیوه‌ها و فرآیند سنتی از روش‌های مدرن استفاده کنند. این روش‌ها، ظاهری جدید و امروزی به ساختمان‌های قدیمی می‌بخشند و آن‌ها را از بنایی ساده و کلاسیک، به بنایی مدرن تبدیل می‌کنند.

اجرای بازسازی به روش‌های نوین و مدرن نیاز به تخصص و مهارت کافی دارد تا هرگونه مشکلی در روند بازسازی به موقع تشخیص داده شده و اقدام لازم انجام شود. به علاوه انتخاب صحیح روش و راهکارها در این شیوه اهمیت زیادی دارد تا در وقت و هزینه صرفه‌جویی شود، بنابراین انتخاب بهترین گروه بازسازی خانه برای پروژه شما اهمیت زیادی خواهد داشت. چند شیوه مدرن بازسازی را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

بازسازی به روش تیلت آپ

در این روش مدرن بازسازی از مصالح پیش ساخته استفاده می‌کنند تا فرآیند بازسازی با سرعت بیشتری انجام شود. یکی از مصالح پیش ساخته‌ای که برای این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیوارهای بتنی هستند. این دیوارها در کارگاه‌های مربوطه قالب‌گیری شده و ساخته می‌شوند. سپس با ماشین‌های حمل و نقل سنگین به محل بازسازی منزل ارسال شده و آنجا نصب می‌شوند.

این روش بازسازی هر چند سرعت انجام کار را افزایش داده و خرابی و کثیفی را به حداقل می‌رساند اما معایبی هم دارد. مهم‌ترین ایراد این روش ایجاد یک فضای خالی بین دیوار اصلی و دیوار پیش ساخته است که احتمال نفوذ حشرات به داخل آن وجود دارد.

 

بازسازی به روش متال استود

در این روش اسکلت اصلی ساختمان با متریالی مانند چوب یا فلز، در کارگاه‌های مخصوص ساخته شده و سپس با ماشین‌های حمل و نقل سنگین به محل مورد نظر انتقال داده می‌شوند. این روش هم به نوعی استفاده از مصالح و امکانات پیش‌ ساخته است و باعث سرعت‌بخشی به روند انجام بازسازی می‌شود. به طور کل می‌توان گفت در روش‌های مدرن، سرعت یکی از فاکتورهایی است که مد نظر قرار داده می‌شود.

 

عوامل موثر در انتخاب روش بازسازی منزل

در انتخاب بهترین نوع و روش بازسازی از میان انواع روش‌های گفته شده باید به عوامل مختلفی توجه کرد تا نتیجه نهایی از هر نظر قابل قبول باشد. برخی از عوامل مهم و تاثیرگذار در فرآیند بازسازی منزل و انتخاب نوع آن موارد زیر هستند:

  • بودجه: مهم‌ترین عامل تعیین کننده روش بازسازی بودجه است. اگر بودجه کافی یک روش را در اختیار نداشته باشید، ناچار به نیمه کاره رها کردن آن خواهید شد. قبل از هر اقدامی لازم است که با قیمت بازسازی خانه در سال 1402 آشنا شده و تصمیم معقولی برای در نظر گرفتن بودجه بگیرید.
  • وضعیت موجود ساختمان: دیگر عامل موثر در انتخاب روش بازسازی وضعیت موجود ساختمان است. میزان فرسودگی، موقعیت و منطقه قرارگیری و ... از جمله مسائلی هستند که برای بررسی وضعیت ساختمان باید به آن‌ها توجه کرد.
  • سلیقه کارفرما: سلیقه کارفرما یا افراد ساکن در ساختمان از دیگر عواملی است که برای بازسازی منزل باید به آن توجه داشت.

 

مراحل بازسازی

 

سخن پایانی

روش‌های مختلفی برای بازسازی منزل وجود دارند که انتخاب از میان آن‌ها باید با در نظر گرفتن نکات مختلف انجام شود. از طرفی سپردن کار به متخصص نیز هم در انتخاب بهترین نوع بازسازی و هم در دریافت بهترین نتیجه تاثیر زیادی دارد. برای انجام حرفه‌ای بازسازی می‌توانید از خدمات گروه معماری رینو استفاده کنید. گروه معماری رینو با تجربه چند ساله در زمینه بازسازی خانه‌های قدیمی و طراحی داخلی فعالیت داشته و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به کارفرماها خدمات با کیفیتی ارائه ‌کند.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.