مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

طراحی داخلی با هوش مصنوعی؛ ابزارهایی برای تبدیل خانه رویاهای شما به واقعیت

طراحی داخلی با هوش مصنوعی

در دنیای پیچیده و متغیر امروز، هوش مصنوعی به عنوان یکی از اساسی‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژیکی شناخته می‌شود. از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی از جمله پزشکی، خودروهای خودران، مترجم زبان و هزاران مورد دیگر استفاده می‌شود. اما یکی از کاربردهای جالب و مفید هوش مصنوعی در زمینه‌ی طراحی داخلی و دکوراسیون خانه است. در این مقاله، به بررسی انواع نرم‌افزارهای پیشرفته در طراحی داخلی و ابزارهای طراحی داخلی با هوش مصنوعی می‌پردازیم که به شما این امکان را می‌دهند تا به راحتی کارهای اولیه ایده‌پردازی و طراحی خانه‌ رویایی خود را به انجام برسانید. نرم افزارهای طراحی داخلی و رندرینگ نقش اساسی در تبدیل ایده‌ها و رویاهای شما به پروژه‌های معماری و دکوراسیون واقعی ایفا می‌کنند. همچنین، از طریق این نرم‌افزارها، شما می‌توانید بهبود کارایی و حس بهتر از محیط زندگی خود را با دکوراسیون‌های منحصر به فرد و جذاب به دست بیاورید. در ادامه با گروه معماری رینو همراه باشید تا به برخی از بهترین و معروف‌ترین نرم افزارهای طراحی داخلی با هوش مصنوعی حوزه معماری خواهیم پرداخت.

 

طراحی داخلی با هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی در طراحی داخلی

هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق، توانایی تشخیص الگوها و کشف خودکار ارتباطات پنهان را دارد. در طراحی داخلی، هوش مصنوعی می‌تواند به صورت هوشمندانه از پیشنهادهای طراحی، ترندهای روز دنیا، رندرهای آماده موجود در شبکه‌های اجتماعی و کاتالوگ‌های متنوع متریال معماری مانند مبلمان و تزئینات داخلی استفاده کند و با انتخاب بهترین گزینه‌های نزدیک به سلیقه شما کمک می‌کند تا دکوراسیون خانه‌ ایده‌آل خود را با کمترین تلاش و زمان ممکن به دست بیاورید.

هوش مصنوعی در طراحی داخلی

نرم افزارهای معروف طراحی داخلی

در ابتدا به معرفی چند نرم افزار معروف در طراحی داخلی و دکوراسیون با ذکر ویژگی‌های مهم آن‌ها می‌پردازیم تا شما را با محیط و ساختار نرم افزارهای سنتی معماری که همچنان از نظر کیفیت طراحی و رندرهای نزدیک به واقعیت پیشتاز هستند، آشنا کنیم.

1- SketchUp: یک نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی قدرتمند و ساده که برای طراحی و مدل‌سازی فضاهای داخلی و خارجی بسیار مناسب است. از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار SketchUp می توان به حجم پایین این نرم افزار، سادگی استفاده و یادگیری آن اشاره نمود.

 

2- AutoCAD: نرم‌افزاری که به‌طور گسترده در همه زمینه‌های طراحی و ترسیم ساختمان‌ها، تاسیسات و هزاران مورد دیگر استفاده می‌شود که از آن جایی که همه این نرم افزار را می‌شناسند، نیازی به توضیح بیشتری ندارد.

3- 3ds Max: این نرم‌افزار برای طراحی و مدلسازی سه‌بعدی و طراحی و ساخت انیمیشن، فیلم و بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانند AutoCAD از نظر زمینه‌های مورد استفاده گوناگونی و گستردگی زیادی دارد.

4- Revit: یکی از نرم‌افزارهای مورد استفاده در BIM (مدل ساختمانی اطلاعات) که برای طراحی و مدل‌سازی ساختمان‌ها و معماری داخلی‌ و خارجی استفاده می‌شود که معماران، مهندسان ساختمانی، مهندسان فنی، برقکاری و لوله کشی، طراحان و پیمانکاران و ... از آن استفاده می‌نمایند. همچنین این نرم افزار برای طراحان داخلی نیز مورد استفاده است که علاوه بر طراحی داخلی از موتور رندر آن هم برای مراحل نهایی طراحی استفاده می‌کنند.

 

همچنین معماران و طراحان داخلی برای متریال سازی و رندرگیری از پلاگین‌ها و نرم افزارهای متنوعی استفاده می‌کنند که از بهترین آن‌ها می‌توان به نرم افزار  Vray، Lumion و corona renderer نیز اشاره کرد.

امروزه نرم افزارهای طراحی و مدل سازی سه بعدی گستردگی و تنوع بسیاری دارند و علاوه بر موارد فوق نرم افزارهای Rhino ، Maya و Infurnia نیز در این زمینه مورد استفاده هستند.

طراحی داخلی

سایت‌های معماری مرجع

برای استفاده هر چه بهتر از نرم افزارها و ابزارهای طراحی داخلی با هوش مصنوعی نیاز است که با اصول طراحی داخلی و دکوراسیون آشنا شده و علاوه بر این‌ها با استفاده از سایت‌های معماری مرجع و شبکه‌های اجتماعی معماران و طراحان دید مناسبی در این زمینه داشته باشید. در ادامه چند سایت معماری معروف آمده است.

1- ArchDaily: یکی از بزرگترین و معتبرترین سایت و منابع آنلاین در حوزه معماری با مقالات، اخبار و پروژه‌های معماری جدید این سایت است.

2- Dezeen: یک سایت خبری معماری که از پروژه‌ها، طراحان و رویدادهای معماری گزارش می‌دهد.

3- Architizer: یک پلتفرم جامع برای معماری‌ دوستان که پروژه‌ها و طراحان معروف را به نمایش می‌گذارد.

4- Dwell: یک مجله آنلاین و وب‌سایت معماری و طراحی داخلی با تمرکز بر طراحی و دکوراسیون منزل

5- Pinterest: این سایت برای گرفتن ایده در هر زمینه‌ای مخصوصاً معماری و طراحی داخلی کاربرد زیادی دارد.

هوش مصنوعی

انواع ابزارهای طراحی داخلی با هوش مصنوعی

در حوزه معماری و طراحی داخلی، هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا می‌کند و به کمک ابزارهای هوش مصنوعی، عملکرد و کارایی معماران و طراحان داخلی بهبود می‌یابد. برخی از نرم‌افزارها و ابزارهای طراحی داخلی با هوش مصنوعی مورد استفاده در حوزه معماری عبارتند از:

1- Chatgpt: مناسب برای تولید متن و کمک گرفتن راجع به ایده‌پردازی معماری

2- Midjourney: تصویرسازی به کمک نوشتن دستور (prompt)

3- Iris VR: یک پلتفرم واقعیت مجازی VR در صنعت ساختمان

4- PromeAI: مناسب برای تبدیل اسکیس‌های دستی به رندر

5-Lexica: تصویرسازی به کمک نوشتن دستور

6- Newarc.ai: مناسب برای تبدیل اسکیس‌های دستی به رندر

7- Versy: مناسب برای تبدیل دستور به یک محیط که بیشتر در طراحی متاورس کاربرد دارد.

8- LeonardoAI: تصویرسازی رایگان به کمک نوشتن دستور

9- Runwayml: ویدیوسازی و تدوین با کمک تصاویر خودتان و نوشتن دستور

10- REimagine Home: مناسب برای طراحی و دکوراسیون داخلی و مبله کردن فضاها با استفاده از عکس

11- Openart: تصویرسازی به کمک نوشتن دستور

12- Heygen: ویدیوسازی و تدوین با کمک تصاویر خودتان و نوشتن دستور

13- Vizcom: مناسب برای تبدیل اسکیس‌های دستی به رندر

14- Roomgpt: مناسب برای طراحی و دکوراسیون داخلی و مبله کردن فضاها با استفاده از عکس

15- Interior AI: مناسب برای دیزاین فضاهای داخلی با استفاده از عکس

16- Remodeled AI: مناسب برای دیزاین فضاهای داخلی با استفاده از عکس

17- AI roomplanner: مناسب برای دیزاین فضاهای داخلی با استفاده از عکس

18- Stable Diffusion XL: تصویرسازی به کمک نوشتن دستور

19- Spacely: دستیار طراح داخلی و کمک در رندر و ایده پردازی

20- Finch3D: دستیار معمار و کمک در بهینه سازی پلان و طرح

و بسیاری از ابزارها و سایت‌های دیگر که هر روز با پیشرفت هوش مصنوعی در جهان پدید می‌آیند.

برای به روز نگه داشتن خود می‌توانید از سایت Futuretools استفاده کنید که لیست آخرین نرم افزارها و ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف را دارد.

 

طراحی دخلی

نتیجه‌گیری:

هوش مصنوعی، یکی از ابتکارات نوآورانه و اثرگذار در سال‌های اخیر است که به طور چشمگیری در صنایع مختلف و همچنین در حوزه معماری و طراحی داخلی نیز پیشرفت داشته و از مزایای برجسته هوش مصنوعی در این صنایع می‌توان به بهبود کارایی، بهینه‌سازی زمانی، کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت اشاره نمود.

با این وجود، باید توجه داشت که هرچقدر هم هوش مصنوعی پیشرفته باشد، تجربه و احساس انسانی را نمی‌توان با آن جایگزین کرد. کیفیت نتایج در طراحی داخلی و معماری همچنان به دست معماران و طراحان حرفه‌ای به وجود می‌آید که با دانش، خلاقیت و احساس هنری خود، به طرح‌ها و آثار بی‌نظیری دست می‌یابند که بازخوردهای انسانی را نیز لحاظ می‌کنند.

به همین دلیل، در پایان مقاله، توصیه می‌کنیم که برای بهترین نتیجه‌گیری در طراحی داخلی و معماری از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند ایده بگیرید و استفاده کنید اما در همین حین، همواره به کیفیت و ذوق انسانی طراحان نیز اعتماد کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا نیازها و خواسته‌های خود را به بهترین شکل ممکن به اجرا درآورید و در نهایت از نتیجه‌ی خلاقانه و منحصر به فرد طراحی داخلی خود لذت ببرید. همچنین با همکاری با طراحان حرفه‌ای، ارتباط صمیمانه‌تری برقرار خواهید کرد و احساس رضایتمندی کامل‌تری از نتیجه‌ی نهایی خواهید داشت و برای این موضوع می‌توانید از خدمات گروه معماری رینو با پر کردن فرم مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس