مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

معماری، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی؛ آشنایی با این تفاوت‌ها

اهمیت آشنایی با تفاوت های طراحی داخلی، معماری و دکوراسیون

شناخت تفاوت های طراحی داخلی، معماری و دکوراسیون برای دو گروه اهمیت دارد. گروه اول کسانی هستند که تمایل دارند در این رشته‌ها تحصیل کنند یا مهارت‌های خود را توسعه دهند. گروه دوم کارفرمایانی هستند که برای تکمیل پروژه‌های ساختمانی خود به خدمات معماران، طراحان داخلی یا دکوراتورها نیاز دارند. به‌همین دلیل در این مطلب از سایت گروه معماری رینو تلاش می‌کنیم تا این تفاوت‌ها را در زمینه‌های مختلف از خدمات این متخصصان تا تفاوت در تعاریف با هم بررسی کنیم.

 

مشاوره بازسازی

 

طراحی داخلی، معماری و دکوراسیون؛ تفاوت در تعاریف

برای درک تفاوت های طراحی داخلی، معماری و دکوراسیون پیش از هرچیز باید با تعاریف هر یک از این سه رشته به‌طور جداگانه آشنا شویم تا بتوانیم دید روشن‌تری نسبت به آن‌ها داشته باشیم. این تعاریف همچنین اشاره مختصری به محدوده خدمات و نوع نگاه متخصصان این رشته‌ها دارد. در ادامه تعاریف این رشته‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

معماری چیست؟

واژه معماری (Architecture) هم به فرآیند و هم به پروسه ترسیم و ایده‌پردازی اشاره دارد. بر این اساس معماری را می‌توان با عنوان برنامه‌ریزی، طراحی و فرآیند ساخت ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها تعریف کرد. سازه‌ها و ساختمان‌هایی که توسط معماران بنا می‌شوند دارای کاربری‌های گوناگون از جمله مسکونی، اداری، تجاری، فرهنگی و صنعتی هستند.

 

معماری

 

بسیاری از ساختمان‌ها و سازه‌ها همچنین به‌عنوان نمادهایی فرهنگی یا آثاری هنری شناخته می‌شوند. همچنین باید به‌یاد داشته باشیم که تمدن‌های باستانی عموما از طریق باقی‌مانده‌های دستاوردهای معماران شناخته می‌شوند. معماری همچنین می‌تواند در حوزه‌هایی مانند نمای ساختمان، معماری داخلی و معماری سازه‌ها در فضاهای بیرونی کاربرد داشته باشد.

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی (Interior design) هنر، فن و دانش ارتقای فضاهای داخلی ساختمان‌ها برای افزایش زیبایی، راحتی و کاربرد هر یک از این فضاها است. تحقیق، هماهنگی با تامین‌کنندگان متریال‌ها و آیتم‌ها، برنامه‌ریزی و مدیریت و اجرای پروژه از جمله وظایف و اقدامات طراحان داخلی است. همچنین بر اساس گستره اقدامات، طراحی داخلی را می‌توان همچون حلقه واسط بین معماری داخلی و دکوراسیون داخلی دانست؛ زیرا در برخی مواقع با هر دو آن‌ها اندکی همپوشانی دارد. در حالی فاصله میان دکوراسیون داخلی و معماری داخلی بسیار زیاد است.

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی (Interior decoration) هنر تزئین یک خانه مسکونی یا فضاهای داخلی املاک تجاری، اداری یا تفریحی است. دکوراتورها این کار با بر اساس ترجیحات مشتری، نیازهای محیط و نیز سبک شخصی خود و یا با ایده گرفتن از ترندهای روز دنیا و سبک‌های مختلف دکوراسیون انجام می‌دهند. انتخاب آیتم‌های دکوراسیون بر اساس کاربرد، رنگ و شکل، انتخاب کفپوش‌، مبلمان، آثار هنری و اکسسوری‌های دیگر دکوراسیون از جمله وظایف این طراحان است.

 

معماری کهن

 

طراحی داخلی، معماری و دکوراسیون؛ تفاوت در تاریخچه

معماری یکی از کهن‌ترین فنون و هنرهای بشری است. ساختمان‌های ابتدایی معمولا یا به‌عنوان سرپناه استفاده می‌شدند، یا امنیت را تامین می‌کردند و یا از نوع معابد بودند. دانش معماری نیز با افزایش آگاهی انسان نسبت به مصالح مقاوم برای ایجاد سرپناه آغاز شد. تاریخچه معماری را می‌توان بر اساس دوره‌‌های زمانی، ترتیب زمانی تمدن‌ها، ترتیب زمانی ایجاد سبک‌های معماری و ... تقسیم‌بندی کرد.

مدلی از این تقسیم‌بندی را با هم مرور می‌کنیم:

  • معماری ماقبل تاریخ: این دوره را می‌توان از حدود سه تا چهار هزار سال قبل از میلاد پیگیری کرد. سکونتگاه‌های اولیه انسان‌ها بیشتر روستایی بودند و سنگ و چوب، مهم‌ترین مصالح در آن‌ها به‌شمار می‌روند.
  • معماری باستانی: تمدن‌های باستانی مصر، یونان، روم و بین‌النهرین، نمونه‌هایی از این دوره هستند. بسیاری از این تمدن‌ها از معماری برای نشان دادن نمادین قدرت سیاسی حاکم بهره می‌گرفتند.
  • معماری آسیایی: این دوره بیش از 1500 سال قدمت دارد و در کشورهای هند، چین، کامبوج و ایران، نمونه‌های بسیاری دارد.
  • معماری اسلامی: این سبک از با حدود 1300 سال قدمت در تمام خاورمیانه و شمال آفریقا گسترده است.
  • دوره‌های دیگر: معماری قرون وسطی در اروپا، معماری رنسانس، معماری پیشامدرن و عصر صنعتی و معماری مدرن از دیگر دوره‌های معماری هستند.

معماری قرون وسطی

 

تاریخچه طراحی داخلی و دکوراسیون

در دوران باستان، بخشی از کار طراحی داخلی توسط معماران و بخشی دیگر توسط خود ساکنان انجام می‌شد. به‌عنوان مثال در هند باستان، معماران به عنوان طراح داخلی نیز عمل می‌کردند. اما ظهور طراحی داخلی را می‌توان پیامد توسعه جامعه و جداسازی اقدامات معماری از برخی از امور جزئی مرتبط با فضاهای داخلی دانست. این شرایط بیشتر مرتبط با توسعه فرآیندهای صنعتی و افزایش رفاه عمومی جامعه دانست که از ویژگی‌های اروپای بعد از دوران قرون وسطی و نیز دوران بعد از انقلاب صنعتی است.

در مورد دکوراسیون داخلی اما مساله بسیار پیچیده‌تر است زیرا بین دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی در بخش تاریخچه همپوشانی بسیاری وجود دارد. با این حال می‌دانیم که در طول قرون هفدهم و هجدهم و تا اوایل قرن نوزدهم میلادی، دکوراسیون داخلی یا توسط خود ساکنان انجام می‌شد و یا صنعتگران حوزه‌های مختلف مانند سازندگان مبلمان سفارشی و دیگر رشته‌ها کار یک طراحی دکوراسیون را نیز انجام می‌دادند.

 

السی دو ولف

 

در مقابل اگر بخواهیم یک برهه از زمان را به‌عنوان نقطه عطف و زمان تولد رسمی دو رشته طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی در نظر بگیریم شاید این خبر از مجله نیویورکر مناسب باشد که زمانی یکی از محققان تاریخ هنر در آن نوشته بود: "طراحی داخلی به عنوان یک حرفه توسط السی دو ولف (Elsie de Wolfe) ابداع شد. در واقع، در اوایل دهه 1900، ولف اولین فرد خلاقی بود که برای تزئین یک خانه، کمیسیون دریافت کرد و از نظر فنی، او اولین طراح داخلی است که می‌شناسیم، آن‌هم در زمانی که هنوز اصطلاح طراحی داخلی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. السی دو ولف متولد 1859 و درگذشته در 1950، یک بازیگر آمریکایی بود که به یکی از نخستین طراحان داخلی دنیا مبدل شد.

تفاوت های طراحی داخلی، معماری و دکوراسیون در اقدامات و خدمات

هر ساختمان یک یا چندین داستان را روایت می‌کند. این داستان‌ها نویسندگانی دارند که ما آن‌ها را با نام‌های معماران، طراحان داخلی و طراحان دکوراسیون یا دکوراتورها می‌شناسیم. معماران این داستان‌ها را از طریق خود سازه و دیوارها، نما، سقف و کف، راه‌پله و پنجره‌های آن بازگو می‌کنند. طراحان داخلی از طریق آیتم‌ها و متریال‌هایی که در فضاهای داخلی به‌کار می‌برند و دکوراتورها نیز بیشتر با آیتم‌ها و جزئیات، داستان یا مفاهیم مورد نظر خود را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کنند. برای درک بهتر موضوع با روش‌ها و اقدامات هر یک از این متخصصان آشنا می‌شویم.

معماران چه کاری انجام می‌دهند؟

ایجاد تعادل بین برنامه‌ریزی و اجرا برای ساخت بنیان فضاهای داخلی یعنی خود ساختمان و اقدامات زیربنایی برای ایجاد این فضاها و نیز ساخت نما، کار معماران است. معمار شخصی است که طراحی، بررسی و نظارت بر ساخت ساختمان‌ها را برعهده دارد. او در یک فضای معین ساختاری ایجاد می‌کند که هم کاربردی و هم چشم‌نواز باشد. تمام جزئیاتی که در نمای بیرونی یک ساختمان وجود دارد نیز کار یک معمار است.

 

ساختار ساختمان

 

آنها همچنین ساختار اساسی ساختمان را که شامل ایجاد اتاق‌ها، آشپزخانه، اتاق غذاخوری، باغچه، بالکن و ... است، برنامه‌ریزی می‌کنند. تلاش آن‌ها باعث می‌شود تا همه‌چیز طبق نقشه‌ها و برنامه‌ریزی پیش برود و همان فضاهای مورد درخواست کارفرما ایجاد شود.

طراح داخلی چه کاری انجام می‌دهد؟

پس از احداث ساختمان، مسئولیت تزیین و تجهیز فضاهای خالی داخل ساختمان بر عهده طراح داخلی است. همانطور که از نام این متخصصان پیدا است، این افراد فضای داخلی یک مکان را طراحی می‌کنند و بنا به هدفی که برای آن استفاده خواهد شد، آن را مکانی راحت و زیبا و آماده برای زندگی تبدیل می‌کنند.

برای مثال یک طراح داخلی حرفه‌ای می‌تواند در مورد این ویژگی‌ها تصمیم‌گیری کند و اقدامات اجرایی را نیز انجام دهد:

  • رنگ دیوارها
  • تزئینات سقف
  • جای قرارگیری مبلمان
  • ویژگی‌های کابینت‌های آشپزخانه
  • کفپوش فضاهای داخلی
  • نصب کاغذ دیواری
  • نصب سنگ اسلب روی دیوارها
  • نصب کاشی‌ها
  • نوع وان حمام و شیرآلات خانه

طراحان دکوراسیون چه کاری انجام می‌دهند؟

خدمات دکوراتورهای داخلی کمی محدودتر از طراحان است با این حال آن‌ها نیز می‌توانند حتی در کنار طراحان داخلی، کار خود را برای افزایش زیبایی و کاربرد محیط انجام دهند. طراحان داخلی بیشتر کارهای خود را با تحقیق، نرم‌افزارها، ایجاد طرح‌های اولیه با نرم‌افزارها و مواردی از این دست انجام می‌دهند اما دکوراتورها کارشان بیشتر بر مبنای تجربه است.

 

اکسسوری در دکوراسیون

 

دکوراتورها علاوه‌بر تجربه به تحقیق نیز نیاز دارند اما موضوع تحقیقات آن‌ها بیشتر در زمینه‌های آشنایی با ترندهای روز دکوراسیون در دنیا، تناسب بین آیتم‌های دکوراسیون و سبک‌های دکوراسیون و آشنایی با جدیدترین محصولات دنیای اکسسوری‌های دکوراسیون است.

کار اصلی دکوراتورها در زمینه‌های مانند ایجاد وحدت در دکوراسیون داخلی، استفاده از بهترین ترکیب رنگ‌ها (رنگ اکسسوری‌ها در کنار هم)، خرید زیباترین اکسسوری‌ها بر اساس بودجه در نظر گرفته شده و توجه به جزئیات برای ارتقا شکل بصری دکوراسیون است.

طراح داخلی استخدام کنم یا طراح دکوراسیون؟

انتخاب بین طراح داخلی و دکوراتور به نیاز شما بستگی دارد. اگر در کنار انتخاب آیتم‌های دکوراسیون به تغییرات ساختاری فضای داخلی نیاز دارید، استخدام یک طراح داخلی بهترین انتخاب است. طراحان می‌توانند با همکاری مستقیم با معماران و سازندگان نیز به برنامه‌ریزی برای تغییرات ساختاری سطح بالاتر کمک کنند.

برخی از تغییرات ممکن است از انواع زیر باشند:

  • برداشتن یک دیوار
  • جابجایی لوله‌کشی یا سیم‌کشی
  • اضافه کردن پنجره‌ها یا درهای جدید
  • تغییر کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها
  • تغییر نرده‌های راه‌پله و بالکن

دکوراسیون داخلی

 

اگر به هیچ نوع تغییر ساختاری نیازی ندارید و بیشتر روی ایجاد یک جلوه بصری مناسب در فضاهای داخلی هستید، دکوراتورها نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. البته طراحان داخلی نیز از دانش و تجربه کافی برای این کار برخوردار هستند.

برخی از خدمات دکوراتورها عبارتند از:

  • تصمیم‌گیری در مورد سبک دکوراسیون
  • انتخاب کاغذ دیواری
  • انتخاب رنگ اثاثیه منزل یا دفتر کار
  • انتخاب و خرید تابلوها
  • انتخاب تجهیزات نورپردازی
  • انتخاب و خرید انواع اکسسوری‌های لازم برای فضاهای داخلی

تفاوت بین طراحی داخلی و دکوراسیون بر اساس معیارهای انتخاب آیتم‌‎ها

یکی از بهترین شیوه‌های درک تفاوت های طراحی داخلی، معماری و دکوراسیون در بررسی معیارهایی است که برای انتخاب‌های خود در نظر می‌گیرند. برای مثال یک طراح داخلی و یک طراح دکوراسیون، هر دو می‌توانند به شما در زمینه خرید و حتی اجرای کفپوش کمک کنند. اما تفاوت در کجا است؟

 

طراحی داخلی

 

یک دکوراتور داخلی در زمان پیشنهاد کفپوش به کارفرما و انتخاب و خرید آن به معیارهایی مانند: رنگ، بافت و طرح دقت می‌کند. همچنین تلاش می‌کند تا بین این موارد و عناصر دیگر دکوراسیون هماهنگی ایجاد کند. طراح داخلی به این دانش مجهز است اما تمرکز او بر معیارهای دیگری نیز هست که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • قابلیت اشتعال کفپوش
  • ایجاد الکتریسیته ساکن در زمان رفت‌وآمد
  • میزان عایق بودن کفپوش نسبت به صدا
  • میزان دوام کفپوش
  • ویژگی‌های مقاومت کفپوش بر اساس متریال‌های مورد استفاده در آن

یک معمار استخدام کنم یا یک طراح داخلی؟

یک معمار وظیفه دارد تا تمامی ویژگی‌های عمومی یک ساختمان از جمله مکان دیوارها، ستون‌ها، اتاق‌ها، ابعاد فضاها، نوع متریال‌های ساخت و ... را تعیین و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند، شرایط ساخت را مهیا کند و در بر روند ساخت نظارت داشته باشد. با این حال مشاغل معماری و طراحی داخلی نیز وقتی صحبت از فضاهای داخلی به میان می‌آید تا حدودی با هم همپوشانی دارند. این همپوشانی در پروژه‌های بهسازی افزایش می‌یابد. برای مثال هر دو آن‌ها می‌توانند جای یک پنجره را تغییر دهند، اپن آشپزخانه را بسازند و مواردی از این دست. بنابراین کدام یک از آن‌ها را برای پروژه‌های بهسازی انتخاب کنیم؟

 

معماری

 

پاسخ در میزان تغییرات ساختاری است. وقتی دامنه تغییرات ساختاری زیاد باشد، شما به دانش، تخصص و تجربه یک معمار نیاز دارید. وقتی دامنه این تغییرات کمتر باشد، طراحان داخلی نیز می‌توانند این تغییرات را برای شما ایجاد کنند. از سوی دیگر بسیاری از خدمات طراحان داخلی، هیچ ارتباطی با خدمات معماران ندارد و در آن زمان استخدام یک طراح داخلی ضرورت دارد.

برخی از این خدمات عبارتند از:

  • تقسیم‌بندی فضاهای داخلی با راهکارهای گوناگون
  • انتخاب مصالح مناسب برای ارتقا فضاهای داخلی
  • انتخاب پالت رنگی برای طراحی داخلی
  • ایجاد بهترین نورپردازی داخلی
  • طراحی انواع فضاهای داخلی بناهای مسکونی و نیز دفاتر کار و محیط‌های کسب‌وکار
  • ارائه خدمات بازسازی فضاهای داخلی

طراحی فضای باز

 

تفاوت های طراحی داخلی، معماری و دکوراسیون؛ معیاری برای انتخاب

زمانی که به هر گونه خدمات مرتبط با ساختمان نیاز دارید، پیش از هر چیز باید بدانید چه کسانی کدام خدمات را ارائه می‌دهند. برای مثال در زمان تغییر کامل نمای ساختمان یا پروژه‌های مشارکت در ساخت و ایجاد تغییرات ساختاری با گستره و عمق زیاد بهتر است از کمک معماران بهره بگیرید.

اگر دامنه تغییرات در فضاهای داخلی اندک باشد و به‌دنبال فردی آگاه برای طراحی و اجرای این تغییرات و یا ایجاد یک سبک خاص از دکوراسیون باشید، طراحان داخلی بهترین گزینه برای شما هستند. در پایان اگر فقط به فکر افزایش زیبایی فضاهای داخلی هستید، سبک خاصی مد نظر شما است و یا می‌خواهید بهترین انتخاب‌ها را در زمینه خرید اکسسوری‌های دکوراسیون داشته باشید، طراحان دکوراسیون این خدمات را به شما ارائه می‌دهند

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما تا 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.