مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

اجاره آپارتمان بازسازی شده؛ چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟

اجاره آپارتمان بازسازی شده

در شرایط امروز از یک سو با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی و از سوی دیگر کاهش ساخت و سازها به دلیل شرایط اقتصادی، اجاره نشینی را به یک امر رایج در شهرهای بزرگ و کوچک ایران تبدیل کرده است؛ در واقع، افرادی که به هر دلیلی تا کنون خانه‌ای برای خود خریداری نکرده‌اند؛ با توجه به بودجه و نیازهای خود، در محله‌های مختلف و با مساحت‌های متفاوت، اقدام به اجاره آپارتمان می‌کنند؛ طبیعتاً فاکتورهای مختلفی در مبلغ اجاره این آپارتمان‌ها نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعداد سال‌هایی است که از ساخت آپارتمان مورد نظر گذشته است. بدیهی است که آپارتمان‌های نوساز، اجاره بهای بیشتری دارند و برای آپارتمان‌های چند ساله، باید اجاره بهای کمتری بپردازید ولی یک راه سومی را ‌هم می‌توان متصور بود که شما به کمک آن در یک آپارتمان شیک و مطابق سلیقه خودتان زندگی کنید و هزینه بالایی بابت اجاره بهای آن هم نپردازید و این راه اجاره آپارتمان بازسازی شده است.

در این مقاله از گروه معماری رینو تصمیم گرفتیم تا به شما نکاتی را که هنگام اجاره آپارتمان بازسازی شده باید توجه کنید بگوییم تا بعدها پشیمان نشوید. پس اگر شما هم به دنبال خانه دلخواه خود برای اجاره می‌گردید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

اجاره آپارتمان

 

آپارتمان بازسازی شده

در بخش قبلی گفتیم که میزان اجاره آپارتمان بازسازی شده برای مستاجران می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد ولی اکنون در این بخش می‌خواهیم به شما بگوییم که اصلاً چرا بهتر است صاحبان آپارتمان‌های اجاره‌ای یا به عبارتی موجران خانه‌های خود را قبل از اجاره دادن، بازسازی کنند ولی پیش از آن تعریف مختصری از بازسازی آپارتمان ارائه می‌دهیم.

به اقداماتی که به صورت کلی یا جزئی در یک آپارتمان یا خانه انجام می‌شود و به ایجاد تغییرات مثبت در آن منجر می‌شود؛ بازسازی می‌گویند. بازسازی می‌تواند در بخش‌های مختلف یک آپارتمان انجام شود؛ به این معنی که حتی یک نقاشی ساده دیوارهای خانه هم می‌تواند بازسازی محسوب ‌شود و از طرفی، به ایجاد تغییرات در نقشه و پلان ساختمان و همین طور بخش‌های مختلف آن نیز بازسازی گفته می‌شود.

 

چرا بازسازی آپارتمان قبل از اجاره دادن آن اهمیت دارد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل بازسازی خانه‌ها، قدیمی ‌بودن آن است. هر چه سن یک بنا بیشتر باشد، میزان خرابی و فرسودگی آن نیز بیشتر خواهد بود؛ خیلی از آپارتمان‌های فرسوده و قدیمی ممکن است قابل سکونت باشند اما قطعاً کیفیت زندگی ساکنین تحت تاثیر مشکلاتی که به دلیل قدمت خانه و سازه در آن‌ به وجود آمده است، قرار می‌گیرد؛ از طرفی، قدمت یک آپارتمان می‌تواند باعث تخریب بخش‌هایی از آن شود؛ به همین خاطر بهتر است که صاحبان خانه پیش از این که تصمیم به اجاره آن بگیرند، خانه خود را بازسازی کنند. 

یکی از دلایل دیگری که می‌تواند باعث شود که یک خانه مورد بازسازی قرار بگیرد، پلان و نقشه نامناسب آن است. بدیهی است که پلان ساخت و سازها و طراحی‌ داخلی خانه‌ها با گذشت زمان طولانی دستخوش تغییرات شود؛ طوری که در حال حاضر خیلی از افراد دیگر نه تنها دکوراسیون داخلی چند دهه پیش را دوست ندارند، بلکه حتی حاضر نیستند در خانه‌هایی با آن سبک زندگی کنند؛ پس صاحبان خانه برای این که آسان‌تر و سریع‌تر برای خانه‌های خود مستاجر پیدا کنند، آن‌ها را بازسازی می‌کنند چون می‌دانند که مردم آپارتمان بازسازی شده را بیشتر می‌پسندند. این دسته از بازسازی‌ها گاهی به افزایش یا کاهش مساحت و متراژ فضاهای موجود و حتی حذف یا اضافه فضاهای جدید به آپارتمان نیز منجر می‌شود.

هنوز اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل بازسازی آپارتمان از نظر موجران را مورد بررسی قرار نداده‌ایم؛ بله درست حدس زده‌اید؛ طبیعتاً اجاره آپارتمان بازسازی شده نسبت به آپارتمان‌های چند ساله و قدیمی‌ که بازسازی نشده‌اند، گران‌تر است. البته باید یادآوری کرد که این افزایش قیمت اجاره شامل بازسازی خانه می‌شود و نه تعمیرات آن، مثلاً اگر سیستم سرمایش، گرمایش و یا لوله کشی یک آپارتمانی مشکل داشته باشد، از وظایف اصلی موجر این است که قبل از اجاره آپارتمان، آن‌ها را تعمیر و یا در صورت لزوم کل سیستم را نیز تعویض کند و این کار نباید اجاره بهای خانه و آپارتمان را افزایش دهد؛ اما داستان بازسازی آپارتمان کاملاً فرق می‌کند و یک بازسازی اصولی می‌تواند نقش اساسی را در بیشتر کردن اجاره بهای آپارتمان ایفا کند.

 

آپارتمان بازسازی شده

آیا به کمک بازسازی و تعمیرات، می‌توان اجاره بهای آپارتمان را افزایش داد؟

اگر بخواهیم یک پاسخ خلاصه و صریح به این سوال بدهیم، پاسخ ما مثبت است؛ شما در هر حال چه بخواهید خانه خود را برای فروش بگذارید و چه بخواهید آن را اجاره دهید، طراحی و بازسازی بخش‌هایی که نیاز هست، می‌تواند روی قیمت آن تاثیرگذار باشد.

به عبارت ساده‌تر زمانی که یک خانه بازسازی شده را برای فروش می‌گذارید، مشتری احتمالی با خود فکر می‌کند که لازم نیست که دوباره برای بهبود شرایط در خانه هزینه کند و از سوی دیگر، خانه بازسازی شده هم با توجه به کارهایی که در آن انجام شده است، می‌تواند شیک و نو به نظر برسد؛ پس، هم خانه شما سریع‌تر و راحت‌تر به فروش می‌رسد و هم ارزش و قیمت بیشتری خواهد داشت.

این وضعیت در مورد اجاره آپارتمان بازسازی شده هم صدق می‌کند؛ به طبع آن شما به عنوان موجر توقع گرفتن اجاره بهای بالاتری از مستاجر آپارتمان بازسازی شده خود دارید و از طرفی، افرادی که برای اجاره آپارتمان شما آن را بازدید می‌کنند؛ وقتی با این مواجه می‌شوند که بخش‌هایی از آن بازسازی شده است، با رغبت بیشتری به اجاره آن فکر می‌کنند.

البته همان طور که قبلاً گفتیم، تعمیرات نمی‌تواند تاثیری روی قیمت خانه یا اجاره بهای آن داشته باشد چون مستاجر یا خریدار انتظار دارد وقتی خانه‌ای را اجاره می‌کند و یا می‌خرد، همه قسمت‌های آن صحیح و سالم باشند.

بنابراین اگر آپارتمان قدیمی ‌دارید که از نظر سازه‌ای قابل استفاده است، مطمئن باشید که یکی از بهترین روش‌های افزایش اجاره بهای آن، بازسازی است. بدیهی است که هر چقدر این بازسازی گسترده‌تر و با کیفیت‌تر باشد؛ اثربخشی بیشتری بر روی اجاره بهای آن خواهد داشت.

 

دکوراسیون داخلی

 

نکات مهمی ‌که پیش از اجاره آپارتمان باید به آن توجه کرد.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بارها خانه اجاره کرده‌اید، حتماً با یک سری ریزه کاری‌ها درباره اجاره خانه آشنا هستید، ولی اگر برای بار اول می‌خواهید برای اجاره آپارتمان بازسازی شده اقدام کنید، بایستی به موارد خاصی قبل از اجاره آپارتمان توجه داشته باشید تا در آینده دچار مشکلات کوچک و بزرگ نشوید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از اجاره آپارتمان باید مد نظر داشته باشید، اشاره می‌کنیم:

دقت به سال ساخت آپارتمان اجاره‌ای

یکی از اولین و مهم‌ترین نکاتی که در زمان اجاره خانه باید به آن توجه کنید، بررسی سال ساخت خانه است؛ قطعاً برای همه مستاجران، اجاره یک آپارتمان و خانه نوساز بسیار جذاب‌تر است ولی از سوی دیگر، اجاره بهای خانه نوساز بسیار بیشتر از خانه‌های قدیمی ‌است.

از طرف دیگر خانه‌هایی با قدمت چندین ساله هم مشکلات مختص به خود را دارند؛ این خانه‌ها و آپارتمان‌ها ممکن است از نظر تاسیساتی مثل لوله‌های آب و فاضلاب یا سیم کشی برق مشکلاتی داشته باشند و یا این که دیوار برخی از اتاق‌ها به دلیل قدمت بنا، نم داشته باشد و بسیاری موارد دیگر، پس در اجاره آپارتمان‌های قدیمی، باید به موارد بیشتری دقت و توجه نمود.  

بنابراین خیلی از مستاجران به دنبال اجاره آپارتمان بازسازی شده می‌گردند چون هم به‌ اندازه خانه‌های نوساز قیمت بالایی ندارند و هم این که مانند خانه‌های قدیمی، مشکلات اساسی و زیربنایی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

 

مصالح ساختمانی

 

توجه به مصالح استفاده شده در آپارتمان

شاید اگر قصد خرید آپارتمانی را داشته باشید، توجه به جزئیاتی مانند کلید و پریزهای برق و یا شیرآلات خیلی مهم نباشد چون شما می‌توانید آن‌ها را عوض کنید ولی برای اجاره آپارتمان، موضوع متفاوت است؛ زیرا شما وظیفه‌ای درباره تعویض و یا تعمیر آنچه در آپارتمان به کار رفته است، ندارید؛ پس بهتر است در همان اول کار به مصالح و متریال به کار رفته در آپارتمان مانند شیرآلات، کابینت‌ها و غیره دقت کنید تا هم سالم و قابل استفاده باشند و هم باب سلیقه و خواست شما باشند.

توجه به تعداد واحدها و تعداد طبقات

یکی از مواردی که در زمان اجاره آپارتمان باید مدنظر قرار داده شود، تعداد طبقات و تعداد واحدهای ساختمان است. اگر تعداد طبقات ساختمان زیاد باشد و آپارتمان مورد اجاره شما هم در طبقات بالا قرار گرفته باشد، بایستی ساختمان آسانسور داشته باشد؛ البته ممکن است این موضوع در ابتدای امر خیلی مهم به نظر نرسد ولی وقتی با دست‌های پر از خریدهای روزمره قرار باشد چندین طبقه را بالا بروید، حتماً به شما سخت خواهد گذشت.

همین‌طور تعداد واحدهای ساختمان نیز از موارد مهم است؛ طبیعتاً هر چقدر تعداد واحدها کمتر باشد، آرامش و آسایش شما بیشتر خواهد بود چون تعداد بالای واحدها در هر طبقه به معنی تعداد افراد بیشتر ساکن در آن طبقه و رفت و آمد و سر و صدای بیشتر است.

 

معماری ساختمان

 

توجه به فضای داخلی آپارتمان

معمولاً وقتی می‌خواهید برای اجاره آپارتمانی اقدام کنید، متراژ و تعداد اتاق خواب‌های آن را بر اساس تعداد نفرات استفاده کننده تعیین می‌کنید ولی قطعاً هر چقدر مساحت آپارتمان یا تعداد خواب‌های آن بیشتر باشد، اجاره بها نیز گران‌تر خواهد بود؛ پس اگر بودجه محدودی دارید، بهتر است در زمان اجاره خانه، سعی کنید خانه‌ای را انتخاب کنید که هر چند به ‌اندازه کافی بزرگ نیست ولی فضاهای آن کاربردی باشد؛ بدین منظور می‌توانید فضای اتاق‌ها را در زمان بازدید قبل از اجاره، پر از لوازم و وسایل خود تصور کنید؛ در این حالت بهتر می‌توانید متوجه شوید که خانه مورد نظر به درد شما می‌خورد یا خیر.

یکی از مهم‌ترین یا شاید مهم‌ترین بخش‌ خانه، آشپزخانه است؛ به خصوص اگر شما هم از خانواده‌هایی هستید که رفت و آمد زیادی با فامیل و دوستان خود دارید، این فضا باید دارای اهمیت بیشتری برای شما نیز باشد؛ پس سعی کنید آپارتمانی را اجاره کنید که آشپزخانه بزرگی داشته باشد.

 

توجه به درهای ورودی ساختمان و راه پله‌ها

توجه به درهای ورودی و همین طور راه پله‌ها برای مواقع اسباب کشی و یا به طور کلی، حمل و نقل اسباب و وسایل دارای اهمیت بیشتری است. بعضی از ورودی‌های ساختمان‌ها و همین طور راه پله‌ها به ‌اندازه‌ای باریک و تنگ است که ممکن است شما نتوانید اسباب و وسایلی مانند یخچال را از آن‌ها بالا ببرید؛ پس قبل از اجاره آپارتمان به این نکات توجه کنید؛ همچنین می‌توانید از همسایه‌ها هم درخصوص تجربیاتی که در این زمینه دارند پرس و جو کنید.

 

بازسازی پارکینگ

 

توجه به پارکینگ آپارتمان

امروزه بیشتر خانواده‌ها وسیله نقلیه شخصی دارند؛ بنابراین برای حفظ امنیت خودروی خود و همین طور راحتی پارک آن، بهتر است خانه‌ای را اجاره کنید که دارای پارکینگ کافی باشد.

در صورتی که پارکینگ خانه‌ای که اجاره می‌کنید، فضای کافی برای پارک کردن دو خودرو هم داشته باشد که بسیار عالی است، در این صورت می‌توانید در مواقعی که مهمان دارید؛ پارکینگ اضافی را به خودروی مهمان خود اختصاص دهید.

پس بهتر است در زمان بازدید قبل از اجاره آپارتمان، به همراه مالک آن به پارکینگ خودروها بروید تا او به طور واضح پارکینگ شما را نشانتان دهد؛ در این صورت دقت کنید که پارک کردن در فضای اختصاص داده شده برای شما دشوار نباشد و از طرفی پارکینگ شما، به اصطلاح مزاحم نداشته باشد.

 

 سخن پایانی

امروزه در کشور ما اجاره آپارتمان در شهرهای بزرگ و کوچک یک امر رایج و متداول است ولی برای خیلی از افراد که تجربه کمی ‌در این خصوص دارند؛ ممکن است خیلی راحت نباشد.

به طورکلی باید دقت نمود که میزان اجاره بهای آپارتمان بازسازی شده نسبت به آپارتمان نوساز کمتر و نسبت به آپارتمان قدیمی، بیشتر است و در هنگام اجاره آپارتمان بهتر است به تعداد طبقات و واحدها، مصالح به کار رفته در آپارتمان، درهای ورودی و پارکینگ و ... توجه ویژه داشته باشید تا در آینده دچار دردسر نشوید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.