مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

6 معمار مشهور جهان که آثارشان ماندگار شد.

معماران معروف جهان ، 6 تن از معروف ترین معماران دنیا

با پیشرفته شدن شهرها، تاثیر معماری در آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. معماری از جمله کاربردی‌ترین هنرهاست که می‌توان نمود آن را در جای جای شهرها دید و در صورتی که با اصول مهندسی و زیبایی شناختی شکل گرفته باشد، از آن حظ بصری برد.

امروزه ظاهر بسیاری از شهرها وام‌دار تلاش و هنر و سلیقه معماران معروف جهان است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از سایت گروه معماری رینو تنی چند از معماران معروف جهان را به شما معرفی کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

معماران معروف جهان

در طی سالیان، شاهد احداث سازه‌ها و ساختمان‌های بی نظیری بوده‌ایم که چه به سبک کلاسیک و چه به سبک مدرن، توانسته‌اند نظر همگان را به خود جلب کنند و نام معمار خود را جاودانه سازند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آنتونی گائودی

یکی از معماران معروف جهان، آنتونی گائودی ای کرنت (Antoni Gaudí i Cornet) است. او یک معمار اسپانیایی است که در 25 ژوئن، 1852 چشم به جهان گشود و مهم‌ترین اثر او تحت عنوان کلیسای جامع ساگرادا فامیلیا شهرت جهانی دارد.  

 

آنتونی گائودی

هنگامی‌که آنتونی گائودی از دانشکده معماری فارغ التحصیل شد، رئیس این دانشکده گفت که واقعا نمی‌داند او  «یک دیوانه یا یک نابغه» است. با این حال گذر زمان نشان داد که این فرد که او را به عنوان پدر «مدرنیسم کاتالان» می‌شناسند، تلفیقی از هر دو را در روح خود داشت. شهر بارسلونا مملو از آثار معماری اوست که این آثار مجموعه‌ای از موتیف‌های طبیعی و مواد اولیه جدیدی هستند که به لطف انقلاب صنعتی در دسترس قرار گرفتند. شناخته شده‌ترین اثر معماری گائودی، کلیسای جامع ساگرادا فامیلیا است که بیش از 135 سال قدمت دارد. آنتونی گائودی در دهم ژوئن سال 1926 در سن 73 سالگی، درگذشت.

کلیسای جامع ساگرادا فامیلیا

 

  • فرانک لوید رایت

یکی دیگر از معماران معروف جهان، فرانک لوید رایت (Frank Lloyd Wright) است. او در هشتم ژوئن سال 1867 در ریچ لند سنتر ایالت ویسکانسین آمریکا به دنیا آمد. مهم‌ترین آثار او ساخت خانه آبشار و موزه گوگنهایم نیویورک است.

 

فرانک لوید رایت

 

فرانک لوید رایت به عنوان یک معمار آمریکایی در نظر داشت تا سبکی از معماری خلق کند که کشورش بتواند آن را به نام خود ثبت کند. رایت کار خود را با طراحی و ساخت ساختمان‌هایی به سبک پرایر در شیکاگو شروع کرد و با این کار جایگاه ویژه‌ای برای معماری آمریکایی ایجاد کرد که در طول 70 سال زندگی حرفه‌ای او ادامه یافت. از پروژه‌‌های مسکونی نمادین مانند خانه آبشارگرفته تا فضاهای عمومی‌ مهم دیگری مانند موزه گوگنهایم، شاید هیچ معمار آمریکایی دیگری چنین آثاری از خود بر جای نگذاشته باشد. رایت با استفاده از خطوط، فضاهای باز و حفظ طبیعت، به دنبال خلق سبکی از معماری بود که در تمدن آمریکایی بی‌نظیر باشد. از دیگر آثار او می‌توان به تلیه سین وست، خانه روبی، هتل ایمپریال توکیو و .. اشاره کرد.  او در نهم آوریل سال 1959 در فینیکس ایالت آریزونا درگذشت.

خانه آبشار و موزه گوگنهایم

  • لودویگ میس فن در روهه

لودویگ میس فن در روهه (Ludwig Mies van der Rohe) یکی دیگر از معماران معروف دنیا است. او در 27 ماه مارس سال 1886 در شهر آخن آلمان چشم به جهان گشود. مهم‌ترین اثر معماری او ساختمان سیگرام است که شهرت جهانی دارد.

لودویگ میس فن

 

معمار آلمانی آمریکایی لودویگ میس فن در روهه آخرین مدیر باهاوس قبل از ظهور نازیسم در آلمان بود و در دوره نازی‌ها، مجبور به مهاجرت به ایالات متحده شد. او توانست در امریکا در حرفه خود موفقیت‌های زیادی به دست بیاورد و تبدیل عضو مهم گروهی از معماران شد که در سبک مدرنیسم پیشگام بودند. او رویکرد مینیمالیستی را به سبک معماری با فضای آزاد داخلی‌ ترجیح می‌داد. ساختمان بی‌نظیر سیگرام در شهر نیویورک به سبک بین المللی طراحی شده است و نمونه خوبی از استفاده از فولاد و شیشه در کنار هم است. از دیگر آثار او می‌توان به خانه فارنزورث، مرکز تورنتو- دومینیون، پاویون بارسلونا و ...اشاره کرد. او در 17 آگوست سال 1969 در شهر شیکاگو درگذشت.

ساختمان سیگرام

  • ضحی حدید

از دیگر معماران معروف جهان که در میان زنان معمار بسیار نامدار است، می‌توان به زها یا ضحی حدید (Zaha Hadid) اشاره کرد. او در 3 اکتبر سال 1950 در شهر بغداد به دنیا آمد. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به موزه ریورساید، گلاسکو، خانه اپرای گوانگژو، و برج جنرالی اشاره کرد. او در 31 ماه مارس سال 2016 درگذشت.

ضحی حدید

ضحی حدید از ابتدا در رشته معماری تحصیل نمی‌کرد، بلکه او رشته خود را از ریاضیات به معماری تغییر داد و هرگز از انجام این کار پشیمان نشد. پس از آن، او در سال 1972 به لندن نقل مکان کرد تا در مدرسه انجمن معماری (AA) تحصیل کند و در سال 1977 موفق به دریافت دیپلم در این رشته شد. علاقه او به هندسه تا حد زیادی بر فرم‌های معماری دیجیتال و طرح‌های آینده گرایانه او تأثیر گذاشت. این معمار فقید بنیان‌گذار شرکت پیشرو معماران ضحی حدید است که 950 پروژه را در 44 کشور طراحی کرده است. این شرکت مستقر در لندن که ابتدا در سال 1980 با تنها پنج کارمند شروع به کار کرد، اکنون بیش از 427 کارمند دارد که روی پروژه‌های متعدد آن کار می‌کنند.

موزه ریورساید،

  • لینا بو باردی

از دیگر معماران معروف جهان، لینا بو باردی (Lina Bo Bardi) است. او که یک معمار زن ایتالیایی نامدار است، در 15 دسامبر سال 1914 در شهر رم ایتالیا به دنیا آمد. خانه شیشه‌ای معروف‌ ترین اثر او به شمار می‌رود. باردی در بیستم مارس سال 1992 درگذشت.  

لینا بو باردی

 

دونا لینا تمام تلاش خود را صرف کشف امکانات اجتماعی برای طراحی و ‌ترویج شیوه جدیدی از زندگی شهری کرد. او به دنبال طراحی‌های ساده بود ولی در عین حال از المان‌هایی استفاده می‌کرد که حساسیت او را در کار طراحی، بیشتر به نمایش بگذارند.  

او در آوریل 1989، زمانی که 74 سال سن داشت، ، اولین نمایشگاه آثارش را در دانشگاه سائوپائولو، یعنی جایی که 30 سال پیش او را از تدریس محروم کرده بود، برگزار کرد. یکی از نمادین‌ترین ساختمان‌های او SESC Pompeia نام دارد که در سال 1982 در سائوپائولوی برزیل ساخته شد. این سازه یک کارخانه قدیمی ‌با سه برج بتنی عظیم است که دارای راهروهای هوایی و سوراخ‌‌های نامتقارن در محل پنجره‌‌هاست.

SESC Pompeia

  • مایا لین

مایا لین (Maya Lin) هم از معماران معروف جهان است که پنج اکتبر سال 1959 در ایالات متحده به دنیا آمده است. از جمله آثار او می‌توان به یادبود کهنه سربازان ویتنام و یادبود حقوق مدنی اشاره کرد .

مایا لین

مایا لین یک معمار، مجسمه‌ساز و هنرمند برجسته است. او با قریب به 30 سال تجربه، پروژه‌های زیادی از جمله طراحی سازه‌های مسکونی و سازمانی و بناهای یادبود را در کارنامه خود دارد. او در آثارش بر طبیعت و پایداری تمرکز دارد و از طرفداران سبک مینیمال به شمار می‌رود.

او در طراحی آثار خود از ایده باغ‌‌های ژاپنی، تپه‌‌های خاکی هندی هوپول و آثار هنرمندان آمریکایی در دهه‌های 60 و 70، الهام می‌گیرد.

مایا لین در سن 21 سالگی به عنوان یک معمار جوان بنای یادبودی را طراحی کرد. این بنای یادبود که به نام کهنه سربازان ویتنام مشهور است با دیوارهایی محصور شده که روی آن‌ها نام تمام سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ ویتنام نوشته شده است. هر چند که این اثر در ابتدا با انتقاداتی مواجه شد، ولی امروزه یکی از آثار برجسته معماری جهان به شمار می‌رود.

بنای یادبود کهنه سربازان ویتنام

سخن پایانی

برای این که درک درستی از معماری و سبک‌های مختلف آن داشته باشیم، حتماً باید با معماران معروف جهان و آثار آن‌ها آشنا باشیم. اگرچه معماران زیادی در جهان به واسطه آثار بی‌نظیر خود به شهرت رسیده‌اند، اما ما تلاش کردیم تا در این مقاله به برخی از مشهورترین آن‌ها اشاره کنیم.

با تکمیل فرم مشاوره آنلاین میتوانید به صورت رایگان با مشاورین متخصص گروه معماری رینو مشاوره شوید.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.