مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

طراحی داخلی مدرن؛ ترندهای سال 2023

طراحی داخلی مدرن چیست؟

از ویژگی‌های بارز قرن بیستم، ظهور سبک مدرنیسم در انواع هنرها از جمله معماری و طراحی داخلی بود. تاکید بر طرح‌های انتزاعی، دوری از کلیشه‌های طراحی، عدم تقارن یا تقارن‌های پیچیده، پالت رنگی تک رنگ، استفاده از رنگ‌های خنثی و همچنین مینیمالیسم از ویژگی‌های سبک مدرن هستند. با این وجود طراحی داخلی مدرن، در قرن بیستم و بیست و یکم تغییرات زیادی کرده است. مثلا، حال و هوای سبک مدرن در تلفیق با سبک‌های دیگر و ایده‌های جدید عوض شده است. در این مطلب با برخی از جدیدترین ترندهای دنیای طراحی داخلی و پیشنهادات طراحان سبک مدرن برای سال 2023 آشنا می‌شویم.

 

طراحی داخلی با چوب

 

وقتی طراحی داخلی مدرن، طبیعت را به داخل خانه دعوت می‌کند

در بسیاری از زیرسبک‌های مدرنیسم در معماری شاهد افزایش پیوند طبیعت با بناهای مسکونی، تجاری و اداری هستیم. این روزها آیتم‌های دکوراسیون ساخته شده با متریال‌‎های طبیعی طرفداران بسیاری دارد. از جمله این متریال‌ها و مصالح برای طراحی داخلی و یا بازسازی می‌توان به انواع چوب طبیعی، سنگ‌های ساختمانی، سنگ‌های اسلب با طرح‌های زیبا، گرانیت، ترموود و ... اشاره کرد.

برخی از جلوه‌های این نوع از طراحی را می‌توانیم در این موارد مشاهده کنیم:

  • سنگ اسلب پشت تلویزیون
  • کفپوش‌های پارکت لمینت، چوبی و ترموود
  • مجسمه‌های ساخته شده از مواد بازیافتی
  • وان‌های سنگی
  • کفپوش بامبو
  • پرده‌های حصیری و بامبو
  • استفاده از بونسای در خانه
  • لوسترهای کنفی و حصیری

پالت تک رنگ؛ یک ویژگی طراحی داخلی مدرن که مدام ترند می‌شود

پالت تک رنگ یکی از ویژگی‌های برجسته سبک طراحی مدرن است و طراحان برتر، آن را برای سال جدید نیز پیشنهاد می‌دهند. علاوه‌براین برای استفاده از رنگ‌های سفید و سیاه و ترکیب‌هایی از این دو رنگ نیز پیشنهاد شده است. تجهیزات نورپردازی با قاب مشکی، قاب پنجره در رنگ‌های سفید یا سیاه، جزئیات مبلمان تک رنگ نیز از جمله این ترندها هستند.

 

طراحی داخلی مدرن

 

ایجاد فضاهایی انعطاف‌پذیر در سبک طراحی مدرن

در گذشته اغلب فضاها دارای یک کارکرد غیرقابل تغییر بودند؛ مانند بخش نشیمن، ناهارخوری، اتاق مطالعه و ... . با این حال در طراحی مدرن از فضاها و آیتم‌هایی با قابلیت انعطاف‌پذیری کاربرد استفاده می‌شود که از نمونه‌های رایج آن‌ها می‌توان به استفاده از مبلمان تختخوابشو و پارتیشن اشاره کرد.

برخی از نمونه‌های دیگر این آیتم‌ها عبارتند از:

  • استفاده از آیتم‌های مبلمان سبک یا چرخ‌دار برای جابه‌جایی آسان
  • استفاده از میزها و صندلی‌های تاشو

ادغام ویژگی‌های طراحی مدرن با سبک طراحی کلاسیک

نتیجه ادغام ویژگی‌های مدرن و کلاسیک در طراحی داخلی را عموما با عنوان نئوکلاسیسیسم در طراحی داخلی می‌شناسیم. کافی است از برخی از آیتم‌های کلاسیک مانند فرش‌ها یا مبلمان استیل در فضایی با ویژگی‌های طراحی مدرن استفاده کنید تا فضا تعدیل شود.

 

سبک نئوکلاسیسیسم

 

برخی از دیگر راهکارهای این مدل از طراحی داخلی عبارتند از:

  • استفاده از پرده‌هایی با طرح‌های سنتی
  • استفاده از یک کاناپه تک کلاسیک در خانه‌ای با ویژگی‌های طراحی مدرن
  • استفاده از رنگ‌های گرم

استفاده از کاغذ دیواری با رنگ‌های تیره یا غلیظ

بسیاری از فضاهای مدرن را با دیوارهایی به رنگ سفید یا خاکستری به یاد می‌آوریم. اما امروزه پیشنهادات دیگری نیز پیش روی ما قرار دارند. چه در اتاق نشیمن، اتاق خواب و یا حتی یک سالن کنفرانس مدرن می‌توان از کاغذ دیواری و یا دیوارپوش‌های دیگری با رنگ‌های تند و تیره استفاده کرد.

برخی از طرح‌های پیشنهادی برای این نوع از کاغذهای دیواری را با هم مرور می‌کنیم:

  • الگوهای هندسی
  • مناظر طبیعی
  • اشکال انتزاعی
  • طرح چهره انسان‌ها یا پیکره حیوانات

خطوط منحنی در سبک طراحی مدرن، جای خطوط مستقیم را می‌گیرند

استفاده از خطوط واضح در سبک طراحی مدرن جایگاه ویژه‌ای دارد اما این خطوط لزوما نباید خطوط مستقیم باشند. بسیاری از سازه‌های مدرن حتی در گذشته نیز دارای خطوط منحنی بوده‌اند و این روند برای سال 2023 نیز پیشنهاد شده است.

 

دکوراسیون داخلی مدرن

 

برخی از پیشنهادات طراحان داخلی در این زمینه عبارتند از:

  • طرح اشکال طبیعی منحنی مانند طرح‌های حلزونی
  • استفاده همزمان از خطوط منحنی و مستقیم مانند برش دادن دایره‌ها با خطوط مستقیم
  • استفاده از مبل‌های پف‌دار یا مبل‌هایی با پشتی‌های منحنی (مانند مبل کوهان‌شتری)
  • مبلمان با چیدمان دایره‌ای
  • آینه‌های گرد و بیضی

یک ترند دیگر در طراحی داخلی مدرن، برجسته‌سازی یا بولد کردن خطوط است. برای مثال می‌توانید از چندین خط موازی نزدیک به‌هم برای برجسته‌سازی خطوط حاشیه درب ورودی یا موارد دیگر استفاده کنید. حتی می‌توانید این خطوط را در برخی مناطق بشکنید و طرحی جسورانه ایجاد کنید.

استفاده از فناوری‌های هوشمند در طراحی داخلی مدرن

غیر از طراحی داخلی مدرن، مدرنیته با انواع فناوری‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی و گاه مکانیکی شناخته می‌شود. ایجاد خانه هوشمند و امکان کنترل از راه دور ویژگی‌های نورپردازی و بسیاری از موارد دیگر از جلوه‌های جدید در طراحی داخلی مدرن هستند. در واقع استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت آنلاین دستگاه‌ها راهکارهای جدیدی را برای طراحان ایجاد کرده است.

ایجاد دفاتر کار خانگی با سبک طراحی داخلی مدرن

همه‌گیری ویروس کرونا باعث افزایش نیاز به برگزاری ویدئوکنفرانس‌ها، دورکاری، مشاغل فریلنسری و ایجاد دفاتر کار خانگی شد. این روند همچنان ادامه دارد و بسیاری از در منازل خود دفاتر کار خانگی را ایجاد کرده‌اند. همچنین طراحی داخلی مدرن، پیشنهادات ارزان‌قیمت و زیبای بسیاری برای ایجاد این دفاتر خانگی دارد. کافی است یک صندلی کار ارگونومیک با مدلی ساده اما نوآورانه یا میزی ساده ولی مینیمالیستی و زیبا داشته باشید و از پیشنهادات طراحی مدرن برای پوشاندن دیوارها نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید با دیجیتالی کردن اسناد و بایگانی‌ها از شلوغی دفتر کار خود پیشگیری کنید.

 

ترندهای طراحی داخلی

 

ترندهای طراحی پیشنهادی برای سال 2023 تنوع بالایی دارند

روند طراحی داخلی برای سال 2023 گسترده و متنوع است. مثل همیشه چند رنگ ترند، بافت‌ها و طرح‌های جدید و حتی متریال‌های جدید معرفی می‌شوند. با این حال آن‌چه اهمیت دارد این است که شما چگونه می‌خواهید این ابزارها را برای فضای مورد نظر سفارشی‌سازی کنید. به‌عبارت دیگر همه‌چیز به میزان خلاقیت و سبک کاری شما بستگی دارد. استفاده از رنگ طلایی در کاغذ دیواری، استفاده از صندلی‌های راحتی، لامپ‌های رومیزی سفید، وسایل نورپردازی با قاب آلومینیوم، چراغ‌های دیواری جدید، صندلی‌های حصیری باغی و فرش‌هایی با طرح‌های هندسی نامنظم از دیگر پیشنهادات طراحان داخلی برای سال 2023 هستند.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
علی گفت:
خیلی مقاله کاربردی بود برام، تشکر ????
    رینو گفت:
    خوشحالیم از توجه و رضایتتون.

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما تا 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.