مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

بازسازی شهرک اکباتان؛ ضرورتی برای حفظ یک میراث

 شهرک اکباتان

تقریباً همه نام شهرک اکباتان تهران را شنیده‌اند، بسیاری به دلایل مختلف به آن رفت و آمد داشته‌اند و یا حتی ممکن است در این شهرک سکونت داشته باشند؛ ولی تعداد کمی ‌با تاریخچه و ویژگی‌های معماری و سازه‌ای این شهرک آشنایی دارند؛ از آنجایی که شهرک اکباتان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های مسکونی در ایران و منطقه است، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به طور خلاصه به معرفی آن بپردازیم و به نکات بازسازی شهرک اکباتان نیز اشاره کنیم؛ پس تا انتها با گروه معماری رینو همراه باشید.

 

شهرک اکباتان

 

معرفی کلی شهرک اکباتان

شهرک اکباتان در منطقه 5 شهرداری و در غرب تهران با وسعتی نزدیک به 5.94 کیلومتر بنا شده است، یعنی این شهرک تقریباً به ‌اندازه 720 زمین فوتبال وسعت دارد.

شروع به ساخت شهرک اکباتان به دهه 1340 باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که شخصی به نام مهندس رحمان گلزار با خرید زمین و سرمایه‌گذاری تصمیم به ساخت این شهرک بر پایه بلند مرتبه سازی گرفت. سازنده شهرک اکباتان، کار ساخت آن را از سال 1345 آغاز کرد. او که فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود، تصمیم به ساخت سازه‌ای عظیم و منحصر به فرد داشت.

طرح اولیه ساخت شهرک اکباتان، بسیار گسترده و برای زمان خود مدرن بود و بخش‌هایی مانند ساخت یک دریاچه مصنوعی و همین طور ساخت عظیم‌ترین مجموعه فرهنگی ایران در این شهرک از برنامه‌هایی بود که مهندس رحمان گلزار در نظر داشت که در آن انجام دهد. هر چند که با وقوع انقلاب سال 1357، ساخت و ساز در این مجموعه متوقف شد به گونه‌ای که حتی پس از شروع ساخت و سازها هم بسیاری از قسمت‌های پروژه هیچگاه ساخته نشد؛ با این حال بسیاری از کارشناسان برجسته معماری، طراحی و ساخت این شهرک را تحسین برانگیز می‌دانند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد شهرک اکباتان، می‌توان به مقاومت سازه‌های آن در برابر زلزله تا 9 ریشتر اشاره کرد؛ همچنین برخورداری از سیستم شوتینگ زباله، چندین پله‌ فرار و رایزرهای اختصاصی و همین طور نورگیری کافی تمامی‌سازه‌ها و ایجاد فضای سبز بسیار وسیع، از دیگر استانداردهای امریکایی است که در ساخت این شهرک رعایت شده و آن را تبدیل به مکانی کرده است که گفته می‌شود می‌تواند تا 300 سال دوام و ماندگاری داشته باشد.

اکباتان

بافت شهرک اکباتان

به طور کلی شهرک اکباتان بافت شهری منظمی‌ دارد و دارای سه فاز است.

فاز 1 شهرک اکباتان دارای 10 بلوک است که از این 10 بلوک چهار بلوک در شمال ورزشگاه‌های پاس و راه‌آهن قرار گرفته‌اند و به اصطلاح به بلوک‌های بالایی و 6 بلوک در جنوب ورزشگاه‌ها واقع شده‌اند که به آن‌ها بلوک‌های پایینی گفته می‌شود. همچنین برای رفاه حال ساکنین این شهرک، چهار بازارچه در شمال ورزشگاه‌ها و هفت بازارچه در جنوب آن‌ها مشغول به فعالیت هستند.

اما فاز 2 شهرک اکباتان، 19 بلوک دارد که در جهات شمالی و جنوبی با استفاده از اعداد زوج و فرد مشخص می‌شوند.

این فاز هم نه تنها از ویژگی‌ها و مزایای دو فاز دیگر برخوردار است، بلکه ساختمان‌های آن در تیپ‌های متنوع و به صورت دوبلکس ساخته شده‌اند. همچنین مهم‌ترین و مشهورترین مجتمع فرهنگی ورزشی با یک سالن پاتیناژ روی به روی محوطه فاز 2 واقع است.  

ساخت فاز 3 شهرک اکباتان در سال 1370 به پایان رسیده است، بنابراین از دو فاز دیگر، ساختمان‌هایی کم سن و سال‌تر دارد. در این فاز هم چهار بلوک واقع شده است و یک مرکز تجاری بزرگ هم برای رفاه حال ساکنان در این فاز وجود دارد.

 

بازسازی شهرک اکباتان

 

چرا بازسازی در شهرک اکباتان ضروری است؟

همان طور که گفتیم، بیشتر آپارتمان‌های شهرک اکباتان، قدمتی بالای پنجاه سال دارند و از سال 1356، استفاده از برخی از ساختمان‌های آن آغاز شده و با گذشت زمان، جمعیت این شهرک رو به فزونی داشته است تا جایی که امروزه این شهرک، از مناطق پرجمعیت تهران به شمار می‌رود. 

با توجه به سن و سال سازه‌های این شهرک، بدیهی است که بازسازی شهرک اکباتان می‌تواند بافت قدیمی ‌و فرسوده آن را ‌ترمیم کند و امنیت، زیبایی و آسایش بیشتری را برای ساکنان آن به ارمغان بیاورد.

همچنین بازسازی شهرک اکباتان و آپارتمان‌های آن باعث می‌شود که فضایی زیباتر، مدرن‌تر و با معماری دلنشین‌تر در اختیار صاحبان آن‌ها قرار گیرد و همین امر در قیمت آپارتمان‌های شهرک اکباتان نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت.

 این بازسازی شامل بخش‌های مختلفی می‌شود از جمله بازسازی کف، دیوارها، درب‌ها و پنجره‌ها، بازسازی اتاق‌های خواب و نشیمن، بازسازی سرویس بهداشتی و حمام، راهروها و لابی ساختمان‌های شهرک، بازسازی و فضاسازی در حیاط و محوطه‌های مشاعی و حتی بازسازی نمای بلوک‌ها.

برای رسیدن به تمامی اهداف گفته شده و صرفه جویی در وقت و هزینه، استفاده از گروه‌های معماری متخصص در امر بازسازی ساختمان ضروری به نظر می‌رسد. ما در گروه معماری رینو می‌توانیم با استفاده از تیم با تجربه و کارآزموده برای بازسازی آپارتمان‌ها و ساختمان‌های شهرک اکباتان به شما کمک کنیم تا با ایده‌های جدید و ترند معماری دنیا، بتوانید فضایی برای سکونت در اختیار داشته باشید که زیباتر و کاربردی‌تر شده و از همه مهم‌تر قیمت آپارتمان‌های شما در شهرک اکباتان نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

 

معماری شهرک اکباتان

 

سخن پایانی

ساخت شهرک اکباتان در سال 1345 شروع شد و در سال 1356 برای اولین بار، مورد بهره برداری قرار گرفت. این مجموعه مسکونی یکی از مهم‌ترین و عظیم‌ترین پروژه‌های شهرک سازی در کشور به شمار می‌رود که نظیر آن را به دشواری می‌توان یافت.

با وجود این که این شهرک بر مبنای استانداردهای بین المللی ساخته شده است و گفته می‌شود تا 300 سال ماندگاری خواهد داشت ولی بازسازی در شهرک اکباتان ضروری به نظر می‌رسد. بازسازی در این شهرک علاوه بر زیبایی آپارتمان‌ها موجبات امنیت و رفاه بیشتر ساکنین را فراهم خواهد کرد.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.