مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

سبک مینیمال در خانه؛ زیبایی در عین سادگی

اجرای سبک مینیمال در خانه می‌تواند به افزایش آرامش ذهنی ساکنین خانه کمک کند.

امروزه اغلب افراد تلاش می‌کنند تا از ازدحام و شلوغی دنیای پیرامون، به خانه‌های ساده و بی‌ آلایش خود پناه ببرند و به همین دلیل است که بیش از گذشته استفاده از سبک مینیمال در طراحی خانه‌ها رواج پیدا کرده است. در واقع این سبک معماری؛ به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با دنیای درهم و برهم و شلوغ اطراف خود کنار بیایند.

همچنین سبک مینیمال یکی از سبک‌های مهم و شناخته شده در معماری و طراحی داخلی به شمار می‌رود و هدف آن استفاده از وسایل ضروری بر اساس اولویت آن‌ها است. به عبارت دیگر، در این سبک، از تزئینات اضافه اجتناب می‌شود و تنها وسایل ضروری آن هم در اشکال ساده و رنگ‌های خنثی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل محبوبیت سبک مینیمال در خانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در این خصوص بیشتر صحبت کنیم؛ پس اگر شما هم از طرفداران سادگی هستید، تا انتهای این مقاله با گروه معماری رینو همراه باشید.

 

سبک مینیمال

 

سبک مینیمال چیست؟

مینیمالیسم به معنای ساده گرایی است. سبک مینیمال هم در واقع سبکی است که پایه و اساس آن بر سادگی بنا شده است.  این سبک هنری تقریباً از اواسط قرن بیستم در معماری و دکوراسیون منازل وارد شد. مینیمالیسم در طراحی داخلی و معماری به سبکی گفته می‌شود که در آن به آرامش و سادگی فضا توجه می‌شود. در سبک مینیمال معمولا از یک ‌رنگ استفاده می‌شود و رنگ به ‌عنوان عنصری تعیین‌ کننده و اساسی مورد توجه قرار می‌‌گیرد. برای اجرای سبک مینیمال در خانه، نور زیاد، طراحی پلان آزاد و مبلمان ساده کاربرد دارند تا در کنار هم فضایی جذاب و آرام خلق کنند. دکوراسیون مینیمال در طی سال‌های اخیر، یک سبک پرطرفدار محسوب می‌شود.

ویژگی‌های سبک مینیمال

سبک مینیمال با توجه به برخی خصوصیات شناسایی می‌شود که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • تمرکز بر سادگی در عین کارایی و عملکرد زیاد
  • استفاده از خطوط واضح و ساده
  • استفاده از انواع مجسمه
  • عدم استفاده از تزئینات یا وسایل اضافه
  • استفاده از یک رنگ واحد در طراحی داخلی
  • در نظرگرفتن نقش رنگ به عنوان یک آیتم مهم به منظور ایجاد آرامش در طراحی
  • به کارگیری مصالحی همچون فولاد، بتن، چسب و شیشه
  • استفاده از نور طبیعی برای فضا
  • استفاده از صنایع دستی
  • طراحی داخلی بی‌پیرایه و چیدمان‌ پلان باز

دکوراسیون مینیمال

 

سبک مینیمال در خانه

همان طور که گفتیم سبک مینیمال در خانه این روزها بسیار پرطرفدار است زیرا با اجرای این سبک در خانه، می‌توان آن را آرام و زیبا و با نشاط کرد، در این سبک یکسری اصول رعایت می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

در سبک مینیمال در معماری، به اصل «هر چه کمتر، بهتر» توجه خاصی می‌شود به این معنی که به جای این که خانه را با انواع و اقسام اثاثیه پر کنیم، تنها از اسباب ضروری استفاده می‌شود و خانه فضای باز بیشتری خواهد داشت. در صورتی که این سبک را در خانه خود پیاده کنید، خیلی راحت می‌توانید هر چیز اضافه در خانه را دور بریزید و دور و بر خود را خلوت کنید.

سبک مینیمال در معماری

اگر بخواهیم نگاهی به پیشینه معماری و طراحی به سبک مینیمال بیندازیم، خواهیم دید که این سبک به اوایل قرن بیستم باز می‌گردد. به طور کلی، هدف از معماری به سبک مینیمالیستی، ساده‌ سازی ساختارها و اشکال است؛ ولی این سبک، کمی پیچیده است. در واقع در معماری مینیمالیستی از عناصر کم برای طراحی استفاده شده و از تزیینات یا وسایل دکوری اضافی اجتناب می‌شود. طرفداران این سبک از طراحی معتقدند که همه اجزایی که موجب آشفتگی ذهن کاربر می‌شود، باید کنار گذاشته شود و فقط عناصر ضروری طراحی نمایش یابد. این سبک به دلیل توجه به ضروری ترین عناصر، نسبت به برخی از سبک‌های دیگر ماندگاری بیشتری دارد.

 

چیدمان مینیمال

 

چگونه سبک مینیمال را در خانه خود اجرا کنیم؟

برای اجرای سبک مینیمال در خانه خود، باید یکسری نکات را رعایت کنید، از جمله این که :

  • وسایل غیر ضروری را دور بیندازید.

برای این که از سبک مینیمال در خانه پیروی کنید، گام اول، دوری از وسایل غیر ضروری و خلاص شدن از اسباب و وسایلی است که محیط را شلوغ کرده‌اند.

  • یک تم رنگی برای خانه خود انتخاب کنید.

همان طور که گفتیم در سبک مینیمالیستی، از یک تم رنگ برای خانه استفاده می‌شود؛ این تم رنگ حتماً باید خنثی باشد، بنابراین باید با دقت بررسی کنید که چه تم رنگی اعم از طوسی، سفید یا کرم به خانه شما می‌آید.

  • به عناصر کلیدی در سبک مینیمال، توجه ویژه داشته باشید.

برای این که خانه خود را به سبک مینیمال طراحی کنید، باید وسایلی را انتخاب کنید که در عین حال که ساده به نظر می‌رسند، استایل شخصی منزل شما را هم نشان دهد. در این راستا از انواع بافت‌ها و رنگ‌های خنثی استفاده کنید تا به طراحی خانه تنوع دهید. همچنین می‌توانید از گیاهانی با برگ‌های بزرگ و لوسترهای آویز بزرگ هم در این سبک استفاده کنید.

 

  • فضا را با نور طبیعی روشن کنید.

استفاده از نور طبیعی و همین طور گیاهان از ویژگی‌های بارز سبک مینیمال هستند.

سعی کنید ویژگی‌های طبیعی موجود در منزل را افزایش دهید، به عنوان مثال اگر می‌توانید پنجره‌های خانه را بزرگ انتخاب کنید تا نور بیشتری به درون خانه بتابد.  

  • به دنبال ایده‌های جدید باشید.

ممکن است شما با دیدن چند عکس در یک مجله یا در سایت‌های طراحی خانه، علاقه‌مند به سبک مینیمال شده باشید، بنابراین برای این که بتوانید این سبک را در خانه خود پیاده سازی کنید، بهتر است تا می‌توانید تحقیق کنید و از منابع مختلف برای آشنایی بیشتر با این سبک الهام بگیرید.

سخن پایانی

این روزها استفاده از سبک مینیمال در خانه رواج بسیاری یافته است زیرا این سبک علاوه بر سادگی، می تواند نه تنها فضای خانه را خلوت و باز نشان دهد بلکه این امکان را برای افراد فراهم می‌آورد تا ذهن درهم خود را که ناشی از زندگی در شلوغی‌های جهان امروز است، آرام کنند.

سبک مینیمال از اوایل قرن بیستم وارد طراحی داخلی خانه‌ها شد، مهمترین اصل در این سبک طراحی، دور ریختن عناصر غیر ضروری و استفاده از رنگ‌های خنثی در منزل است.

برای این که سبک مینیمال را در خانه خود پیاده سازی کنید، سعی کنید از منابع معتبر دکوراسیون داخلی، ایده بگیرید و آنگاه ببینید کدام یک از ایده‌های شما با خانه و شرایط زندگی که دارید، همخوانی دارد.

برای مشاوره رایگان
بازسازی ساختمان و یا طراحی داخلی ،فرم درخواست مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا کارشناسان گروه معماری رینو با شما تماس بگیرند.

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.