مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

طراحی داخلی کلاسیک؛ سبکی که هرگز از مد نمی‌افتد

طراحی داخلی کلاسیک

حتی اگر با سبک طراحی داخلی کلاسیک آشنا نباشید، حتماً بارها آن را دیده‌اید زیرا این سبک، یکی از پرطرفدارترین مدل‌های طراحی داخلی به حساب می‌آید. در واقع المان‌هایی مانند دیوارهای گچبری شده، آینه‌کاری روی دیوار و سقف، پرده‌های مخملی به رنگ‌های زرشکی و قهوه‌ای یا سبز تیره، استفاده از مبلمان سلطنتی یا چرمی، لوسترهای بزرگ و پر زرق و برق، تابلوهای نقاشی و ... از جمله ویژگی‌های طراحی داخلی کلاسیک به شمار می‌روند. به عبارت دیگر، این سبک، شکوه و اصالت را به بیننده القا می‌کند و او را شیفته این شکوه و جلال می‌سازد؛ به دلیل این که این سبک معماری طرفداران بی‌شماری دارد؛ تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، بیشتر راجع به آن صحبت کنیم؛ پس اگر شما هم علاقه‌مند به آشنایی با سبک‌های مختلف طراحی داخلی خانه هستید، تا انتهای این مقاله همراه گروه معماری رینو باشید.

 

طراحی داخلی کلاسیک

 

ویژگی‌های مهم طراحی داخلی کلاسیک

طراحی داخلی کلاسیک دارای ویژگی‌هایی است که به واسطه آن‌ها از دیگر سبک‌های معماری داخلی متمایز می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک، رعایت تناسب و تقارن است.

بر اساس این قانون، المان‌های موجود در محیط باید با در نظر گرفتن تناسب و تقارن در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

دکوراسیون لوکس، ترکیب بندی متقارن، استفاده از مواد اولیه طبیعی گران قیمت و اشکال و خطوط هندسی منظم، از ویژگی‌های طراحی داخلی کلاسیک به شمار می‌رود.

همچنین در این سبک در ستون‌‌ها و سقف از گچبری استفاده می‌شود و رنگ‌های طلایی و حتی طلاکاری کاربرد زیادی دارد.

به طور کلی در این سبک طراحی داخلی، در هر قسمت از بنا بهترین مواد اولیه به کار می‌رود، به عنوان مثال برای کفپوش‌ها، از سنگ مرمر با طراحی کلاسیک استفاده می‌شود یا این که برای ساخت مبلمان‌های این سبک، از چوب‌های باکیفیت و مرغوب و هم چنین منبت کاری شده بهره می‌برند.

هم چنین در طراحی داخلی کلاسیک، استفاده از پانل‌های چوبی، انواع کاغذ دیواری، سنگ‌های گران قیمت، اکسسوری‌ها و مواردی از این دست بسیار رایج است. در این سبک، برای روکش مبلمان و دوخت پرده ، از پارچه‌های ساتن، مخمل، ابریشم، ملیله دوزی شده و غیره استفاده می‌شود. طراحی‌های پر زرق و برق یکی از اولین و آشکارترین ویژگی‌های این سبک طراحی داخلی است.

 

طراحی کلاسیک

 

قوانین طراحی داخلی کلاسیک

شاید در مواجهه نخست با یک خانه که طراحی داخلی آن به سبک کلاسیک انجام شده است، فکر کنید که فضا بسیار شلوغ است و یا از المان‌های مختلف پر شده ولی واقعیت این است که سبک طراحی داخلی کلاسیک باعث این تصور در ذهن شما شده است. در واقع، در این سبک تقارن و توازن باید رعایت شود؛ هر چند که ممکن است در ابتدا چیدمان سخت به نظر برسد ولی با کمی ‌مطالعه در خصوص این سبک، می‌توانید هر چیزی را در جای اصلی خود قرار دهید. 

بنابراین بهتر است در ابتدا، نقطه کانونی را مشخص کرده و سپس چیدمان لوازم را شروع کنید؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهید اتاق پذیرایی خود را به سبک معماری داخلی کلاسیک بچینید، اول از همه محل قرار گرفتن مبلمان را مشخص کنید.  البته علاوه بر مبلمان، شما می‌توانید دیوار پشت تلویزیون، شومینه و ... را تبدیل به نقطه کانونی منزل کنید؛ در واقع این بستگی به سلیقه شما دارد. هم چنین برای چیدمان اصولی منزل خود به سبک طراحی داخلی کلاسیک، بهترین راه مشاوره رایگان با متخصصان طراحی داخلی گروه معماری رینو است.

 

اشپزخانه کلاسیک

 

تقارن در معماری داخلی کلاسیک

همان طور که پیش‌تر گفتیم، دومین قانون بعد از رعایت تناسب، قانون تقارن است که باید برای اجرایی شدن این سبک رعایت شود؛ قانون تقارن به این معنی است که عناصر داخلی و لوازم خانه به شکل آینه‌ای در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال هر یک از مبل‌ها رو به ‌روی یکدیگر چیده می‌شوند. این ترفند در طراحی داخلی کلاسیک باعث ایجاد حس آرامش و تعادل می‌شود و  نظم و زیبایی بصری را به بیننده القا می‌کند.

در صورتی که فضای بزرگی در اختیار دارید، رعایت قانون تقارن می‌تواند به طرز شگفت‌ انگیزی زیبایی و ظرافت را به نمایش بگذارد. هم چنین می‌توانید در مکان‌های شلوغی همچون آشپزخانه و اتاق‌ خواب‌های کوچک‌تر، با استفاده از این سبک، حس بهتری را القا کنید.

در مورد قانون تقارن نیز همه چیز مانند قانون تناسب است؛ به این معنی که می‌توانید یک ویژگی را به عنوان نقطه شروع یا مرکز انتخاب کنید. البته تفاوتی ندارد که نقطه کانونی کجا باشد و از کجا شروع شود؛ شما حتی می‌توانید در یک فضای غیرمتقارن با استفاده از تصاویر روی دیوار یا یک فرش ساده تقارن را ایجاد کنید. 

 

مبلمان کلاسیک

 

فواید طراحی داخلی کلاسیک

همان طور که گفتیم در طراحی داخلی کلاسیک نظم و تقارن حرف اول را می‌زند، بنابراین باید یک نقطه کانونی را مشخص کنید و تمام لوازم را در جهت آن قرار دهید، سپس با استفاده از رنگ، نورپردازی و دیگر لوازم کلاسیک، شاهد یک زیبایی و نظم بصری بی ‌نظیر خواهید بود. در این سبک، کلیه لوازم گران قیمت و با کیفیت انتخاب می‌شوند و ظاهر اصیل این سبک، موجبات آرامش روحی را فراهم می‌‌کند. 

معایب طراحی داخلی کلاسیک

مهم‌ترین ویژگی این سبک طراحی که برای بسیاری، یک ایراد بزرگ به نظر می‌رسد، هزینه بالا برای اجرایی کردن این سبک و خرید لوازم و دکوری‌های گران قیمت است.

همچنین ایجاد نظم و حفظ قرینگی برای افراد عادی شاید مشکل به نظر برسد و ست کردن کلیه عناصر استفاده شده در خانه با یک رنگ بسیار مشکل باشد.

سخن پایانی

طراحی داخلی کلاسیک، سبکی اصیل است که هیچ گاه از مد نمی‌افتد و همواره طرفداران خاص خود را دارد. در این سبک حفظ تناسب و تقارن دو اصل مهم و تغییرناپذیر به شمار می‌رود.

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما تا 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.