مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

راهنمای انتخاب بهترین نوع چوب و مصنوعات چوبی برای پروژه‌های بازسازی

انواع چوب و مصنوعات چوبی

اگر به بازار چوب ایران نگاهی بیاندازید، مشاهده خواهید کرد که چوب‌ها در طیف گسترده‌ای توسط تولیدکنندگان عرضه می‌شوند و کاربرد بسیاری را نیز برای خود به همراه دارند. اصلی‌ترین وسایلی که به همراه چوب‌ها ساخته می‌شوند عبارت‌اند از ظروف چوبی، مبلمان، اکسسوری‌ها، درب و غیره که در کنار هم به عنوان مصنوعات چوبی معرفی می‌شوند. ما در این مطلب تصمیم بر این داریم تا اطلاعات مفیدی در رابطه با انواع چوب و مصنوعات چوبی را به شما ارائه دهی پس با گروه معماری رینو تا انتهای این مطلب همراه باشید.

انواع چوب و مصنوعات چوبی

دو نوع اصلی چوب

انواع چوب و کاربرد آن‌ها از نظر سختی و مقاومت در برابر عوامل جوی و کارایی آن‌ها و همچنین در معیارهای نوری مانند رنگدانه متفاوت هستند. با این حال، شما نمی‌توانید در بازار چوب‌هایی را بیابید که عینا ظواهر و ویژگی‌های یکسانی داشته باشند. مقاومت، سهولت نگهداری و یا حتی دوام چوب، همگی ویژگی‌هایی هستند که بایستی به هنگام خرید این محصول در نظر داشته باشید.

قبل از این که به سراغ معرفی انواع چوب و مصنوعات آن برویم، مهم است که با دو نوع اصلی آن آشنا شویم. امروزه طبقه بندی اصلی چوب بر اساس سختی آن انجام می‌شود. با توجه به سختی (یا تراکم)، این محصول طبیعی را می‌توان به دو دسته کلی: چوب نرم و چوب سخت تقسیم کرد.

  • چوب‌های سخت (700-1000 کیلوگرم بر مترمربع): چوب‌های سخت از درختانی می‌آیند که قبل از قطع شدن نیاز به رشد طولانی دارند. قیمت چوب‌های سخت معمولا گران‌تر از نوع نرم بوده و خواص مکانیکی و زیبایی‌شناختی بهتری را نیز با خود به همراه دارند. آن‌ها تیره‌تر و مقاوم‌تر از چوب‌های نرم هستند و در برابر رطوبت نیز مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند. جنبه‌ی منفی در رابطه با انواع چوب و کاربرد آن‌ها در دسته‌بندی سخت، کارایی دشوارترشان است. معمولا برای قطعه کردن یا فرم دادن به این دسته از چوب‌ها، نیاز به دستگاه‌های پیشرفته‌ای بوده که مقاومت خوبی در برابر سختی آن‌ها از خود نشان می‌دهند.
  • چوب‌های نرم (450-600 کیلوگرم بر مترمربع): چوب‌های نرم به رشد کمتری نیاز دارند، که آن‌ها را مقرون به صرفه‌تر می‌کند. همچنین معمولا سبک‌تر، کشسان‌تر و شکل‌پذیرتر هستند؛ اما از طرفی دوام و مقاومت آن‌ها کمتر از نوع سخت است. به طور کلی، چوب‌های نرم سبک تر بوده که باعث می‌شود نسبت به تغییرات رطوبت حساس‌تر باشند. جنبه مثبت در رابطه با چوب‌های نرم این است که آن‌ها عایق حرارتی بهتری نسبت به هم‌نوعان سخت خود می‌باشند.

معرفی انواع چوب و مصنوعات چوبی

حال که با دو نوع اصلی چوب آشنا شدید، در این بخش قصد داریم به معرفی تمام و کمال انواع چوب و کاربرد آن‌ها بپردازیم.

چوب توسکا

 

چوب توسکا

 

توسکا در دسته چوب‌های سخت قرار می‌گیرد که به دلیل زیبایی طبیعی، کارایی و تطبیق پذیری دارای محبوبیت بسیاری است. چوب توسکا در اروپا، اغلب در مناطق شمال غربی کالیفرنیا و جنوب غربی کانادا یافت می‌شود. از آنجایی که توسکا از خانواده توس است، بنابراین اغلب کاربردهای مشابهی دارد.

توسکا وقتی تازه بریده می‌شود تقریبا سفید به نظر می‌رسد، اما پس از قرار گرفتن در معرض هوا و نور خورشید به سرعت به رنگ قهوه‌ای گرم و عسلی در می‌آید. این چوب با چگالی متوسط ​​به طور معمول دارای رنگدانه‌های مستقیم است و استفاده از آن برای کنده‌کاری، تراشکاری و ماشین‌کاری بسیار آسان می‌باشد.

انواع مصنوعات چوبی که از توسکا ساخته می‌شوند:

  • ساخت مبلمان و کابینت
  • ساخت قاب عکس و سایر وسایل تزئینی
  • ساخت بدنه سخت گیتار الکتریک

چوب اقاقیا

 

چوب اقاقیا

 

اقاقیا نوعی چوب سخت با رنگ بسیار متغیر، از سبز مایل به زرد تا قهوه‌ای طلایی است. اقاقیا بهترین انتخاب برای ساخت انواع مصنوعات چوبی در شمال کشور می‌باشد؛ زیرا در برابر رطوبت بسیار خوب مقاومت می‌کند. اقاقیا یکی از انواع چوب با اسانس قوی و از خانواده پهن برگ است که قطر آن حدودا به یک متر می‌رسد.

انواع مصنوعات چوبی که از اقاقیا ساخته می‌شوند:

اگرچه اقاقیا برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما غالب کاربرد این نوع چوب در:

  • ساخت مبلمان داخلی و خارجی
  • ساخت قایق
  • تراشکاری
  • کف و سکوها و یا در ساخت تخته و تیرآهن ظاهر می‌شود.

چوب درخت سیب

 

چوب درخت سیب

 

چوب درخت سیب از دسته چوب‌های خانگی گرانبهایی است که به ویژه برای ساخت وسایل تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بین انواع چوب و مصنوعات چوبی، چوب درخت سیب در مشاغل خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که چوب درخت سیب منافذ بسیار ریز و پراکنده‌ای دارد، ظاهر بسیار جذابی را به انواع مصنوعات چوبی می‌دهد. هیچ رگ یا پرتوهای چوبی در این نوع چوب قابل مشاهده نیست و حلقه‌هایی که نشان‌ دهنده قدمت چوب هستند، کاملا موج‌دار دیده می‌شوند. رنگ چوب سیب همیشه قرمز مایل به قهوه‌ای است. این نوع چوب همچنین سخت و متراکم بوده و به سختی توسط دستگاه‌ها یا نیروی انسانی شکافته می‌شود.

انواع مصنوعات چوبی که از چوب درخت سیب ساخته می‌شوند:

  • ساخت اشیای هنری
  • ساخت وسایل تزئینی
  • ساخت برخی از قایق های شاتل

چوب صنوبر آسپن

 

چوب صنوبر آسپن

 

صنوبر آسپن یکی از انواع چوب‌ها با رنگ روشن است که لکه پذیری بالایی دارد. آسپن به تنهایی به عنوان چوبی سخت معرفی می‌شود که در شمال شرقی ایالات متحده رشد می‌کند، اما گاهی اوقات یافتن آن دشوار است. به دلیل دسترسی عمومی محدود آسپن، صنوبر آسپن وارد بازار شده است که کارایی مشابه آسپن دارد. صنوبر آسپن به راحتی برش می‌خورد، دارای رنگی سفید و هاله‌هایی از رنگ سبز است. به نوعی می‌توان گفت که صنوبر آسپن از نظر مقاومت تقریبا شبیه به بلوط می‌باشد.

انواع مصنوعات چوبی که از چوب صنوبر آسپن ساخته می‌شوند:

یکی از کاربردهای تخصصی چوب آسپن صنوبر، ساخت سونا است. چوب گرما را هدایت نمی‌کند و رطوبت را با تورم یا حرکت محدود، به خوبی تحمل می‌کند. از آنجایی که گرما را به راحتی منتقل نمی‌کند، گاهی اوقات در ساخت کبریت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ساخت ظروف غذاخوری
  • ساخت کشوها
  • ساخت دکورهای چوبی

چوب ASH (زبان گنجشک)

 

چوب ASH (زبان گنجشک)

 

چوب ASH  (زبان گنجشک) یک چوب سفید مرواریدی بوده که در نور رنگی مایل به زرد دارد و حلقه‌های قدمت آن به خوبی بر روی بدنه چوب قابل مشاهده است. چوبASH  معمولا برای ساخت پله‌ها به دلیل سختی خوبی که دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوبASH  ساختاری مشابه بلوط دارد، اما کمی سبکتر از آن است. این چوب یکی از انواع چوب‌های مقاوم در برابر ضربه و انعطاف پذیر بوده که شکافته نمی‌شود. این ویژگی‌ها آن را در ساخت چوب هاکی و راکت‌های تنیس نیز کاربردی می‌کند.

انواع مصنوعات چوبی که از چوبASH   ساخته می‌شوند:

چوبASH  هم به صورت چوب معمولی و هم به شکل تخته سه لا یا روکش در بازار عرضه شده که برای ساخت:

  • سرویس‌های آشپزخانه
  • سرویس اتاق خواب
  • مبلمان
  • پوشش دیوار و سقف، در ساخت پارکت و کف استفاده می‌شود.

چوب ASH اروپایی

 

چوب ASH اروپایی

 

چوب ASH اروپایی معمولا هیچ تفاوت رنگی با چوب صنوبر و چوب دلق ندارد. در ابتدای برش رنگی سفید را با خود به همراه داشته و با گذر زمان، رنگ آن به قهوه‌ای تغییر پیدا خواهد کرد. روی بدنه چوب ASH اروپایی معمولا کنده‌های چوبی قهوه‌ای تیره یا سیاه نامنظم وجود دارد که لزوما یک نقص نیست و یکی از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. در بین انواع چوب و مصنوعات چوبی، چوب اش اروپایی کاربرد کمتری دارد.

انواع مصنوعات چوبی که از چوبASH   اروپایی ساخته می‌شوند:

  • عناصر نجاری
  • نازک کاری
  • ساخت کف
  • ساخت وسایل تزئینی
  • ساخت مبلمان‌ منحنی
  • راکت‌های چوبی
  • مبلمان آنتیک
  • استفاده به عنوان هیزم

چوب بالسا

 

چوب بالسا

 

چوب بالسا یکی از انواع بسیار سبک چوب سخت است که اغلب در پروژه‌های تزئینی و صنایع دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از سازندگان چوب تمایل دارند که دیدگاه منفی نسبت به چوب بالسا داشته باشند، زیرا چوب بالسا خیلی قوی نیست و نمی‌تواند فشار زیادی را متحمل شود. چوب بالسا معمولا از آمریکای جنوبی و مرکزی وارد دیگر کشورها می‌شود. درخت بالسا خیلی سریع رشد می‌کند، اما عمر نسبتا کوتاهی دارد. (بیشتر درختان فقط قبل از 10 سالگی چوب قابل استفاده تولید می‌کنند).

انواع مصنوعات چوبی که از چوب بالسا ساخته می‌شوند:

  • ساخت قایق
  • تخته‌های موج سواری
  • دکور
  • قابل استفاده به عنوان روکش چوبی

چوب راش

 

چوب راش

 

این نوع چوب دارای تناژهای گرم و روشن بوده که دوام بسیار بالایی دارد و در هنگام خشک شدن تحت فشار، از چوب بلوط مقاوم‌تر است. امروزه برای ساخت مبلمان، سطوح و کف، چوب راش بهترین انتخاب است. راش نوعی چوب با اسانس قوی و از خانواده برگی است. چوب تازه برش خورده این درخت به رنگ زرد روشن است که وقتی چاشنی اکسیژن ترکیب شود، رنگی قرمز را به ما می‌دهد.

از ویژگی‌های این چوب می‌توان گفت که وزنی سنگین دارد، تمایل به ترک خوردن و تاب برداشتن داشته و کشسان خوبی را از خود نشان نمی‌دهد. چوب راش را می توان با بخار خم کرد که در این صورت سخت‌تر و انعطاف پذیرتر می‌شود. از جمله انواع مصنوعات چوبی که از چوب راش ساخته می‌شوند، می‌توان به کف، مبلمان، نجاری، در و پنجره، ساخت راه آهن و ساخت و ساز هیدرولیک اشاره کرد.

انواع مصنوعات چوبی که از چوب راش ساخته می‌شوند:

چوب راش در طراحی داخلی و ساخت مبلمان بسیار محبوب است. این چوب به دلیل استحکام بالا، سختی و مقاومت زیاد، ماده طبیعی عالی برای مبلمان راش، لوازم جانبی و عناصر روکش‌دار است. چوب راش همچنین به عنوان پارکت نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ساخت راه پله‌ها نیز به چشم می‌خورد.

چوب توس

 

چوب توس

 

توس یکی از انواع چوب‌ها از خانواده پهن برگ بوده که دارای رنگ سفید یا کمی متمایل به زرد است. حلقه‌های سالانه این چوب خیلی واضح نبوده و اغلب دارای لکه‌های مدولاری قهوه‌ای است. چوب توس دارای بافت ظریف با دانه‌های صاف است. اره کردن این چوب نسبتا آسان بوده و فرآیند تبدیل آن به مصنوعات چوبی به راحتی انجام می‌شود. توس اغلب یکی از مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین گونه‌های چوبی سخت بوده و در کارخانه‌های چوب و مراکز محلی یافت می‌شود. بسیاری از مردم از توس به عنوان جایگزینی ارزان‌تر از بلوط استفاده می‌کنند. چوب توس یکی از مهم‌ترین‌ها در بین انواع چوب و کاربرد آن‌ها در صنعت ساخت مصنوعات چوبی است.

انواع مصنوعات چوبی که از چوب راش ساخته می‌شوند:

چوب توس رنگ سفید دارد و عمدتا برای ساخت وسایل کوچک استفاده می‌شود. فرآوری خام آن بسیار آسان است، اما زمانی که خشک می‌شود، تغییر شکل می‌دهد. رنگ آمیزی و جلا دادن به چوب توس زیبایی خاصی می‌بخشد. از چوب توس برای:

  • نجاری عمومی
  • مبلمان
  • اقلام خانگی و صنایع دستی
  • کنده کاری
  • دسته قلم مو
  • صحافی کتاب و چاپستیک استفاده می‌شود.

از چوب توس به ویژه در ساخت صفحات تخته سه لا نیز استفاده می‌شود. چوب توس در ساخت کفپوش‌های پارکت یا مبلمان چوبی نیز بسیار کاربرد دارد.

چوب بامبو

 

چوب بامبو

 

اگرچه بامبو از نظر علمی یک علف است و نه چوب، اما به دلیل سختی و تراکم ساقه‌های گیاه می‌توان از آن برای ساختن مصنوعات چوبی بسیار زیادی استفاده کرد. بامبو در آب و هوای گرمسیری به وفور رشد می‌کند. گیاه بامبو دارای ساقه بلند و تو خالی است. این ساقه‌ها را می‌توان همانطور که هست استفاده کرد یا آن‌ها را به نوارهای بسیار نازک و باریک برش داد تا به عنوان روکش قابل استفاده باشند.

اگرچه ممکن است مردم فکر کنند که بامبو سبک، نرم و به راحتی خم یا بریده می‌شود، اما اینطور نیست. بهتر است بامبو را با چوب سخت بلوط قرمز یا افرا مقایسه کنید، زیرا سختی و استحکام مشابهی دارد.

انواع مصنوعات چوبی که از چوب بامبو ساخته می‌شوند:

  • مبلمان باغی
  • تزئینات باغی
  • نرده‌های تزئینی
  • درب کابینت‌ها
  • مبلمان ظریف
  • کف‌ها

در نظر داشته باشید که رطوبت می‌تواند باعث متورم یا جمع شدن بامبو شود، بنابراین بهتر است قبل از بریدن بامبو به آن اجازه دهید تا با محیط سازگار شود، به خصوص اگر در آب و هوای خشک و خنک‌تر از جایی هستید که گیاه بومی رشد می‌کند.

 

چوب، گرمای طبیعی را به خانه شما می‌آورد.

در این مقاله، با انواع چوب و کاربردهای آن آشنا شدید. اگر به مصنوعات چوبی علاقه دارید و قصد دارید از چوب به صورت خلاقانه در خانه خود استفاده کنید، همکاران ما در گروه معماری رینو می توانند به شما کمک کنند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید و یک پروژه‌ بازسازی منحصر به فرد و جذاب داشته باشید. ما گروهی از متخصصان باتجربه در زمینه طراحی داخلی و بازسازی هستیم و می توانیم به شما در هر مرحله از فرآیند بازسازی، از مشاوره اولیه تا اجرای نهایی، کمک کنیم. برای دریافت مشاوره رایگان، فرم مشاوره را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

سخن پایانی

در این مطلب ما به تمامی اطلاعاتی که شما عزیزان بایستی در رابطه با انواع چوب و مصنوعات چوبی بدانید، پرداختیم. با توجه به نکاتی که در این مطلب خدمت شما عزیزان ارائه دادیم، در صورتی که در حوزه ساخت و ساز اقلام چوبی به فعالیت می‌پردازید، لازم است چوب‌هایی را انتخاب کنید که مطابق با نوع عملکرد شما در این حوزه باشد. به عنوان مثال، به هیچ عنوان انتخاب چوب بامبو برای ساخت قایق مناسب نیست و چه بسا که می‌تواند جان سرنشینان را هم به خطر بیاندازد!

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.