مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

انواع کاشی و سرامیک؛ از تنوع طرح و رنگ لذت ببرید

چرا انواع کاشی و سرامیک گزینه‌ای پرطرفدار در دکوراسیون داخلی هستند

کاشی و سرامیک جزو پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند که به طور معمول از آن‌ها به عنوان پوشش نهایی برای کف و دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای انواع کاشی و سرامیک می‌توانیم به دیوارپوش و کفپوش سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه، گلخانه و همینطور حمام اشاره کنیم.

 

انواع کاشی و سرامیک

 

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کدام مدل از انواع کاشی و سرامیک کف برای منزل شما مناسب‌تر است؟ یا اینکه انواع کاشی و سرامیک مورد استفاده در کف، چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و در زمان خرید آن‌ها لازم است به چه نکاتی توجه کنیم تا انتخابی هوشمندانه داشته باشیم؟ در این مطلب از سایت گروه معماری رینو به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

با انواع مدل‌های کاشی و سرامیک آشنا شوید

انواع کاشی و سرامیک برای کف خانه وجود دارد. گاهی اوقات به اشتباه از این دو کلمه به جای هم استفاده می‌شود. اما در حقیقت سرامیک‌ها هم نوعی کاشی هستند. برای درک بهتر این موضوع باید بدانید کاشی از دو بخش سفالی و لعابی تشکیل شده که اگر لعاب روی آن از جنس سرامیک باشد، به آن کاشی، سرامیک گفته می‌شود. سرامیک اصولا در مقایسه با بسیاری از مدل‌های کاشی، سنگین‌تر است. سرامیک همچنین مقاومت بیشتری در برابر ضربه و تغییرات محیطی دارد. از همین‌رو کاربرد سرامیک کف بسیار بیشتر از کاشی است. کاشی‌ها انواع متفاوتی دارند و هرکدام با توجه به جنس و مقاومتی که دارند، در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کاشی و سزامیک

 

کاشی تراورتن؛ از گزینه‌های مناسب برای نمای خارجی و فضای داخلی

تراورتن نوعی سنگ آهک سفید است که امروزه از آن به عنوان یکی از سنگ‌های طبیعی متخلخل در معماری و دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید در زمان‌های قدیم در ایتالیا، از کاشی تراورتن برای ساخت معابد، حمام و مجسمه استفاده می‌شده است. تراورتن جزو سنگ‌هایی است که مقاومت بسیار بالایی دارد. این نوع کاشی امروزه هم در نمای خارجی ساختمان و هم در فضای داخلی به کار برده می‌شود. از مزایای کفپوش تراورتن می‌توان به قابلیت بازیافت آن اشاره کرد. در صورتی که از تراورتن در آشپزخانه‌ای استفاده کردید که رطوبت زیادی دارد، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، حتما باید روی آن سیلر بزنید.

کاشی‌های سرامیکی

در ادامه موضوع معرفی انواع کاشی و سرامیک به کاشی‌های سرامیکی می‌رسیم. مواد اولیه برای ساخت کاشی‌های سرامیکی، خاک رس است که بعد از قالب‌گیری به‌صورت سرامیک‌ در می‌آید. به طور کلی استفاده از انواع کاشی سرامیکی بهتر از کاشی چینی است، زیرا میزان ناخالصی آن کمتر و مقاومت و دوام آن بیشتر است.

 

کاشی سرامیکی

 

از کاشی سرامیکی در این فضاها استفاده می‌شود:

  • فضای نشیمن خصوصی یا پذیرایی
  • آشپزخانه
  • سرویس بهداشتی

سنگ مرمر؛ بهترین انتخاب برای کفپوش اتاق خواب و پذیرایی

سنگ مرمر در طبقه‌بندی انواع کاشی کف با قابلیت شستشو قرار می‌گیرد. این سنگ دوام بالایی داشته و گزینه‌ای مناسب برای کفپوش اتاق خواب و پذیرایی به شمار می‌رود. سنگ مرمر با وجود قیمت بالا اما زیبایی منحصر‌به‌فردی دارد. از سنگ مرمر به دلیل لکه‌پذیری سریعی که دارد در محیط بیرون استفاده نمی‌کنند.

 

چوب فاکس

 

چوب فاکس؛ از انواع مدل‌های مدرن و پرطرفدار کاشی و سرامیک

چوب فاکس یا Faux wood جدیدترین مدل از انواع کاشی و سرامیک کف است. فاکس طرحی شبیه به چوب داشته و دوام بالایی دارد. به همین خاطر هم می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای جایگزینی پارکت باشد. نگهداری از چوب فاکس بسیار آسان است و می‌تواند در فضاهایی مانند پذیرایی، نشیمن خصوصی و یا اتاق خواب مورد استفاده قرار بگیرد.

 

موزاییک؛ از انواع کاشی که مدل تزئینی آن محبوب است

در بررسی انواع کاشی و سرامیک به موزاییک می‌رسیم. این کاشی محبوب مدلی تزئینی دارد که در چند اخیر محبوبیت فراوانی به دست آورده است. از موزاییک‌های تزئینی می‌توانیم برای پوشاندن دیوار هم استفاده کنیم. گفتنی است که ابعاد موزاییک دیواری، به‌طور معمول کوچک‌تر از ابعاد موزاییک کف است. به عنوان مثال  موزاییک برای بخشی از پوشش دیوار و کف حمام یا فضای بین کابینت‌ و کانتر در آشپزخانه کاربرد دارد. نظافت این نوع کاشی راحت است و به همین دلیل خانم‌های خانه‌دار به آن علاقه زیادی دارند. در ادامه با انواع سرامیک آشنا می‌شویم.

از سرامیک پرسلان می‌توانید در هر مکانی استفاده کنید

یکی از مدل‌های جذاب انواع کاشی و سرامیک، سرامیک پرسلان است. پرسلان به سرامیکی گفته می‌شود که دمای پخت بالایی دارد. پخت در دمای بالا به این نوع سرامیک، ماهیت شیشه‌ای و با تخلخل کم می‌دهد. پرسلان‌ها از سرامیک‌های معمولی ضخیم‌‌ترند و جذب آب کمتری دارند. به همین دلیل از بهترین انواع سرامیک کف خانه محسوب به شمار می‌روند.

 

سرامیک پرسلان

 

سرامیک‌های پرسلا‌ن از بهترین و باکیفیت‌ترین انواع سرامیک کف هستند. مقاومت و استحکام این نوع از سرامیک‌ها با توجه به نحوه ساخت آن بسیار بالاست. سرامیک پرسلان جزو گران‌‌قیمت‌ترین انواع سرامیک کف ساختمان بوده ولی به دلیل کیفیت بالایی که دارد، بسیاری از افراد استفاده از آن را به نوع غیرپرسلان ترجیح می‌دهند. از سرامیک‌های پرسلان می‌توان در هر مکانی مثل اماکن مسکونی، عمومی، تجاری، هتل‌ها و حتی کارخانه‌ها و سازمان‌ها استفاده کرد.

این مدل سرامیک کف به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • سرامیک لعاب‌دار
  • سرامیک بدون لعاب
  • سرامیک پولیش شده
  • سرامیک دولایه
  • سرامیک بافت‌دار

سرامیک غیرپرسلان یا سرامیک معمولی

سرامیک غیرپرسلان شباهت زیادی به سرامیک‌های پرسلان دارد. مهم‌ترین تفاوت‌ سرامیک پرسلان و غیرپرسلان، در تراکم آن‌ها است. سرامیک‌های غیرپرسلان تراکم پایینی دارند و به همین دلیل مقاومت‌ آن‌ها در برابر ضربه کمتر است. در ضمن این سرامیک‌ها رطوبت بیشتری را جذب می‌کنند.

قیمت سرامیک‌های معمولی یا غیرپرسلان به طور معمول ارزان‌تر است. بنابراین خیلی از افراد استفاده از آن را نسبت به سرامیک‌های پرسلان ترجیح می‌دهند. فراموش نکنید ضربه زدن به سرامیک غیرپرسلان، موجب ترک خوردن و شکستن آن می‌شود. از همین‌‌رو نصب آن باید به دست افراد باتجربه انجام شود.

سرامیک مات

یکی از انواع مدل‌های کاشی و سرامیک سرامیک مات است. سطح ظاهری و بافت روی سرامیک‌ها با هم متفاوت هستند. سرامیک‌های مات، نور کمتری به اطراف باز می‌تابانند. به همین دلیل گرد و غبار و لکه روی این سرامیک‌ها کمتر مشخص می‌شود. استفاده از سرامیک مات برای فضاهای بزرگ چندان مناسب نیست و جلوه چندان زیبایی ندارد. سرامیک‌های مات، به دلیل اصطکاک زیادی که دارند، به‌طور عمده در کف حمام و سرویس‌های بهداشتی کار می‌شوند.

 

سرامیک مات

 

سرامیک براق

انواع سرامیک کف براق، زیبایی بیشتری به فضای شما می‌بخشند. اما لکه‌ها و آلودگی‌ها در این نوع سرامیک‌ها، بیشتر به چشم می‌آید. به همین دلیل لازم است سریع‌تر اقدام به تمیز کردن آن کنید. اگر خانه‌ای دارید که متراژ کمی دارد و قصد دارید ابعاد آن را بزرگ‌تر نشان دهید، به کار گرفتن انواع کاشی و سرامیک کف براق، می‌تواند انتخاب درستی باشد. همچنین انواع سرامیک کف که نور را بهتر منعکس می‌کنند، به مکان‌های کم‌نور کمک می‌کنند تا روشن‌تر دیده شوند.

 

مدل های کاشی و سرامیک

 

افزایش زیبایی دکوراسیون داخلی با انواع کاشی و سرامیک

این روزها در دکوراسیون داخلی بسیاری از منازل از انواع کاشی و یا انواع سرامیک استفاده می‌شود. کاشی و سرامیک هر دو می‌توانند پوششی بسیار عالی برای کف خانه به ویژه در روزهای گرم تابستان باشند. علاوه بر این در صورتی که از مصالح ساختمانی درجه یک استفاده کنید، ارزش منزل شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

مقاومت بالا و تنوع طرح و رنگ انواع سرامیک هم باعث شده است این کفپوش‌ها با هر سلیقه‌ای هماهنگی داشته باشند. یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید انواع کاشی و سرامیک کف خانه باید به آن توجه کنید، ظرافت آن‌ها است. ظرافت کاشی و سرامیک، میزان رطوبت‌پذیری آن‌ها را مشخص می‌کند. علاوه بر این هنگام نصب انواع کاشی و سرامیک کف، باید توجه کنید که امکان نفوذ آب به پوشش اصلی دیوار وجود نداشته باشد.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.