مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

طراحی داخلی آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه، طراحی دقیق و اصولی

 

آشپزخانه به قلب خانه معروف است و طراحی آن باید به شکلی کاملاً اصولی و دقیق انجام شود. در طراحی این بخش از خانه باید به نکاتی مانند استفاده حداکثری از فضا، توجه به دسترسی مناسب به بخش‌های مختلف، فضای کافی برای رفت و آمد و آشپزی، انتخاب جای مناسب برای لوازم و کابینت آشپزخانه و...توجه کرد. در این مطلب در مورد اصول طراحی داخلی آشپزخانه و هر آنچه برای طراحی حرفه‌ای یک آشپزخانه باید به آن توجه شود می‌پردازیم. برای آشنایی با نحوه انجام این کار و نکاتی که به داشتن آشپزخانه‌ای دلباز و کاربردی کمک می‌کند، با گروه معماری رینو همراه باشید.

 

طراحی داخلی آشپزخانه

 

تفاوت طراحی داخلی آشپزخانه با دیگر بخش‌های منزل

 

هر خانه از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که طراحی داخلی هر کدام با دیگری متفاوت است. البته این به معنی سبک متفاوت طراحی نیست و معمولاً در انتخاب سبک هر بخش به هارمونی و هماهنگی آن با دیگر بخش‌ها توجه می‌شود. تمایز در طراحی بیشتر مربوط به اصول و قواعدی است که در طراحی داخلی هر بخش باید به آن توجه کرد.

برای مثال، آشپزخانه بخشی از هر آپارتمان است که شامل تاسیسات مختلف آب، برق و گاز در یک فضای مشخص و نه چندان بزرگ بوده و باید خروجی هرکدام در این فضا مشخص باشد. به علاوه دسترسی به این بخش از خانه حائز اهمیت است زیرا افراد با هر شرایط و سبک زندگی، روزانه چندین بار به این بخش از خانه رفت و آمد دارند. به همین دلیل برخلاف دیگر فضاها، طراحی این بخش حتی با وجود متراژ کم باید به‌گونه‌ای انجام شود که از فضا به شکلی مناسب و بهینه بهره‌برداری شود.

چرا طراحی داخلی آشپزخانه اهمیت دارد؟

 

همان‌طور که گفته شد، آشپزخانه به عنوان بخش مهمی از هر خانه شناخته می‌شود. به خصوص در منازل مسکونی این بخش اهمیت زیادی دارد زیرا افراد روزانه چند ساعتی را در آن سپری می‌کنند. در ایران بیشتر خانم‌ها معمولاً چندین ساعت از روز خود را در این فضا سپری کرده و در صورتی که طراحی دلگیر و نامناسبی داشته باشد، در روحیه آن‌ها تاثیر خواهد داشت. به‌طور کل می‌توان دلایل زیر را به عنوان اهمیت رعایت اصول در طراحی داخلی آشپزخانه معرفی کرد:

1- مرکز اصلی فعالیت خانه

 

انسان برای زنده ماندن به غذا نیاز دارد و این غذا در آشپزخانه تهیه می‌شود. بنابراین این بخش از خانه را مانند قلب بدن، می‌توان به عنوان قلب منزل و مرکز اصلی فعالیت‌های آن به حساب آورد. طراحی داخلی اصولی و استاندارد آشپزخانه کارایی این بخش را افزایش داده و به انجام هرچه راحت‌تر فعالیت‌های روزمره در آن کمک می‌کند.

2- بهداشت و سلامتی

 

طراحی داخلی آشپزخانه و حتی چیدمان آشپزخانه کوچک به صورت اصولی در رعایت بهداشت و سلامتی حین آشپزی و غذا پختن تاثیر مستقیم دارد. در طراحی داخلی این بخش از خانه باید به انتخاب صحیح متریال توجه کرد و مصالحی را انتخاب کرد که امکان شستشوی آن‌ها با کمک مواد ضد باکتریال وجود داشته باشد و آلودگی‌ها به راحتی از سطوح مختلف آن تمیز و پاک شوند.

3- طراحی داخلی آشپزخانه: زیبا دیده شدن دیگر بخش‌ها

 

امروزه در بیشتر ساختمان‌ها آشپزخانه به صورت اوپن یا جزیره‌ای طراحی می‌شود و از دیگر قسمت‌های خانه هم می‌توان به آشپزخانه دید داشت. این موضوع باعث می‌شود زیبایی و طراحی درست آشپزخانه در زیبا دیده شدن دیگر بخش‌ها نیز تاثیر داشته باشد.

4- افزایش ارزش مادی ساختمان

 

با طراحی استاندارد هر کدام از بخش‌ها، ارزش مادی ساختمان افزایش پیدا می‌کند. برای خریداران امروزی کاربردی بودن و جذابیت بخش‌های مختلف ساختمان حائز اهمیت است و در صورتی که آشپزخانه به شکلی اصولی طراحی شود، مورد توجه قرار گرفته و ارزش آپارتمان هم بیشتر می‌شود.

 

طراحی آشپزخانه

 

مراحل طراحی داخلی آشپزخانه

 

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، طراحی داخلی هر بخش از ساختمان قواعد خاص خود را دارد. این موضوع در مورد طراحی داخلی آشپزخانه هم صدق می‌کند و طراحی این بخش هم باید با رعایت قوانینی انجام شود. طراحی و دکوراسیون آشپزخانه در چند مرحله انجام می‌شود که در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

 

دکوراسیون آشپزخانه

 

1- برآورد بودجه و محاسبه سرمایه اولیه

 

پیش از شروع هر اقدامی برای طراحی داخلی آشپزخانه ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که بودجه کافی برای طراحی و بازسازی ساختمان در اختیار دارید. دقت کنید که شاید آشپزخانه تنها یک بخش کوچک از خانه باشد اما بسته به موضوعات مختلف مانند متراژ آشپزخانه، نیاز یا عدم نیاز به انجام تعمیر و تغییرات اساسی، نیروی کار، سرعت انجام کار و... هزینه طراحی آن ممکن است کم یا زیاد باشد. بدون تعیین بودجه، امکان انتخاب سبک، مصالح و... وجود ندارد.

2- انتخاب طراح مناسب

 

طراحی آشپزخانه کاری تخصصی است و به دلیل حساسیت‌هایی که در مورد تاسیسات و... وجود دارد باید با دقت بالا و نقشه‌ای اصولی انجام شود. به منظور طراحی تخصصی آشپزخانه باید از نیروهای کارآمد در این زمینه استفاده کرد. برای انجام این کار می‌توانید از خدمات گروه معماری رینو استفاده کنید.

 

طراحی مدرن آشپزخانه

 

3- مشاوره با تیم طراحی

 

در قدم بعدی باید مشورت‌های لازم را با تیم طراحی انجام دهید و در صورتی که نظر خاصی برای طراحی آشپزخانه خود دارید، آن را به تیم طراحی ارائه کنید. به علاوه باید زمان‌بندی انجام این کار را مشخص کنید تا در متن قرارداد میان شما و شرکت مجری قید شود. تخمین و برآورد زمان اتمام کار به عهده پیمانکار است و در تعیین آن به نکاتی مانند متراژ، میزان خرابی یا قدیمی‌ساز بودن و... توجه می‌شود. همچنین می‌توانید پیش از شروع کار از مشاوره تخصصی رایگان گروه معماری رینو برای بالا بردن اطلاعات خود و گرفتن بهترین تصمیم بهره بگیرید.

4- انتخاب سبک مناسب طراحی

 

در قدم بعدی باید سبک طراحی داخلی آشپزخانه را مشخص کرد. برای انتخاب سبک بهتر است به دیگر بخش‌های منزل توجه کنید و دقت داشته باشید که فضای آشپزخانه با دیگر بخش‌ها هماهنگی داشته باشد. از جمله سبک‌هایی که برای طراحی داخلی آشپزخانه مورد استفاده قرار گرفته و انتخابی مناسب هستند، می‌توان به سبک نئوکلاسیک، کلاسیک، مدرن و... اشاره کرد و تحقیق درباره دکوراسیون آشپزخانه و انواع کابینت یک امر ضروری است.

5- انتخاب مصالح

 

بعد از انتخاب سبک باید مصالح را انتخاب کنید. در صورتی که سبک به خصوصی را برای طراحی انتخاب کرده باشید، باید محصولات و متریال مصرفی را متناسب با سبک آماده کنید. در غیر اینصورت بهتر است این کار را نیز به عهده تیم طراحی بگذارید تا بعد از برآوردهای لازم، بهترین مصالح برای دکوراسیون آشپزخانه شما انتخاب شود.

6- شروع فرآیند طراحی داخلی آشپزخانه و بازسازی

 

گروه معماری و طراحی بعد از انجام بررسی‌های دقیق و اندازه‌گیری بخش‌های مختلف و پس از برآوردهای اولیه طراحی را آغاز می‌کند و سپس بر اساس طراحی انجام شده، ساخت و نصب آغاز می‌شود. پس از شروع فرآیند بازسازی، تغییر به سختی صورت می‌گیرد بنابراین اگر ایده‌ای در مورد طراحی آشپزخانه خود داشته باشید باید آن را قبل از شروع طراحی در میان بگذارید.

 

بازسازی آشپزخانه

 

متریال‌های پرکاربرد در طراحی داخلی آشپزخانه

 

همان‌طور که گفتیم انتخاب متریال برای طراحی داخلی آشپزخانه مهم است. در انتخاب متریال تنها زیبایی حائز اهمیت نیست و باید به نکات دیگری مانند کاربردی بودن متریال هم توجه کرد. مصالح انتخابی باید به راحتی تمیز شوند تا بهداشت در آشپزخانه رعایت شود. از پرکاربردترین متریالی که برای طراحی این بخش از ساختمان استفاده می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  

گرانیت و سنگ‌های مصنوعی

 

یکی از مصالحی که در طراحی داخلی آشپزخانه استفاده می‌شود، گرانیت و سنگ‌های مصنوعی هستند. این مصالح برای طراحی سطوح مانند سطح میز اوپن یا کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی این مصالح مقاومت آن‌ها در برابر حرارت، ضد خش و ضد ضربه بودن است. از طرف دیگر این متریال به راحتی تمیز می‌شوند و آلودگی‌ها به جسم آن‌ها نفوذ نمی‌کنند.

چوب و انواع آن

 

از دیگر متریال کاربردی برای طراحی آشپزخانه می‌توان به چوب و انواع آن توجه کرد. البته در مورد این متریال باید به یک موضوع مهم دقت کرد و آن، عدم مقاومت چوب نسبت به رطوبت و بخار آب است. در صورتی که متریال صرفاً چوبی را برای طراحی داخلی آشپزخانه مانند کابینت‌ها یا دیوار آشپزخانه انتخاب کردید باید از محصولات نگهدارنده مانند رنگ‌های مخصوص استفاده کنید تا دوام چوب بالا برود. البته امروزه انواع متریال‌های مختلف که با استفاده از چوب ساخته می‌شوند مانند MDF و ... در آشپزخانه کاربرد بیشتری دارند.

فلزات

 

فلزات از دیگر مصالحی هستند که می‌توان در طراحی آشپزخانه به کار برد. این متریال برای ساخت کابینت‌ها کاربرد داشتند و امروزه در تولید انواع لوازم آشپزخانه مانند اجاق گاز، هود، سینک و... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کفپوش آشپزخانه

 

لمینیت و سرامیک، بهترین متریال کفسازی در طراحی داخلی آشپزخانه

 

کف‌سازی بیشتر آشپزخانه‌ها با استفاده از لمینیت و سرامیک انجام می‌شود زیرا علاوه بر ظاهر زیبا به راحتی تمیز می‌شوند. سرامیک‌ها نسبت به آب مقاوم بوده و امکان شستشو و نظافت آن‌ها با انواع مواد شوینده وجود دارد. به همین دلیل این متریال جزو پرکاربردترین متریالی است که در طراحی داخلی آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

معماری آشپزخانه

 

سخن پایانی

 

دقت در طراحی داخلی آشپزخانه در کل فضای خانه تاثیر دارد. طراحی اصولی این بخش از آن به جهت کاربردی بودن اهمیت زیادی دارد و به این منظور باید به نکات تحویل گرفتن یک طراحی داخلی با کیفیت توجه نمود. برای داشتن آشپزخانه‌ای کاربردی با طراحی اصولی می‌توانید از خدمات متخصصین گروه معماری رینو کمک بگیرید. برای دریافت خدمات و راهنمایی از کارشناسان رینو تنها کافی است فرم مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گرفته و نیاز شما را بررسی کنند.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما تا 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.