مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

دکوراسیون آشپزخانه؛ مثلث طلایی آشپزخانه چیست؟

دکوراسیون آشپزخانه

چند سالی هست که سبک طراحی خانه‌ها تغییرات اساسی کرده است و آشپزخانه هم با اتصال به بخش‌های دیگر خانه، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فضاها در زیباسازی خانه محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، بیشتر طراحان دکوراسیون داخلی و معماری به دکوراسیون آشپزخانه توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند و تلاش می‌کنند با چیدمان درست لوازم آشپزخانه‌ مانند فر، یخچال، اجاق گاز، مایکروفر، ظروف و ... دیزاین آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. دکوراسیون آشپزخانه برای خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که مساحت کمتری دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است چون می‌تواند با دوری از شلوغی و بهم ریختگی، موجب شود که آشپزخانه و در نتیجه آن، کل خانه، بزرگ‌تر به نظر برسد. ما هم تصمیم گرفتیم تا به دلیل اهمیت چیدمان لوازم آشپزخانه، مطالب کاربردی را در این مقاله ارائه دهیم و خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم؛ پس با گروه معماری رینو همراه باشید.

 

دکوراسیون آشپزخانه

 

چرا دکوراسیون آشپزخانه با اهمیت است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا از شما می‌پرسیم که در روز چند بار به آشپزخانه می‌روید؟ همه ما در طول 24 ساعت روز، بارها و بارها به آشپزخانه رفت و آمد می‌کنیم و آشپزخانه یکی از پر استفاده‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های خانه محسوب می‌شود. به همین خاطر لازم است که محیطی دلنشین، زیبا و کاربردی داشته باشد. یکی از راهکارها برای دکوراسیون بهتر آشپزخانه و یا به عبارتی اصلاح چیدمان لوازم آشپزخانه، استفاده از کابینت‌های مناسب است زیرا از این راه می‌توان به راحتی تمام وسایل آشپزخانه را در قفسه‌های کابینت‌ها جای داد و محیطی باز، با نمایی زیبا و خلوت به وجود آورد.

اگر کابینت‌های فعلی آشپزخانه شما کارایی مورد نظر را ندارند هم می‌توانید با بازسازی یا تعویض آن‌ها، دکوراسیون آشپزخانه خود را تغییر دهید و البته به فضای بیشتری دست پیدا کنید. هر چند که انجام تغییرات دیگر مانند تعویض کف‌پوش آشپزخانه، شیرآلات، پوشش بین کابینتی و نورپردازی هم به زیباسازی فضای آشپزخانه کمک می‌کند، ولی بیشترین تاثیر در دکوراسیون آشپزخانه، با تعویض کابینت‌ها اتفاق می‌افتد.

انواع دکوراسیون آشپزخانه

دیزاین و دکوراسیون آشپزخانه نیز درست مانند طراحی داخلی و معماری سایر بخش‌های خانه می‌تواند با استفاده از سبک‌های مختلف انجام شود که ما سعی می‌کنیم در ادامه به بعضی از رایج‌ترین آن‌ها بپردازیم:

 

  • دکوراسیون آشپزخانه مدرن

برای این که دکوراسیون آشپزخانه را به

طراحی کنیم، از برخی کابینت‌های خاص مانند کابینت ممبران،‌ هایگلاس، پولیشی، فوق برجسته و ... استفاده می‌کنیم که تفاوت اصلی آن‌ها علاوه بر ظاهر در قیمت و کیفیت است؛ همچنین در این سبک از دکوراسیون آشپزخانه، ممکن است از دو رنگ کابینت یا دستگیره‌های مخفی استفاده شود و المان‌هایی مانند تاج و نورپردازی مستقیم از کابینت‌های مدرن حذف شده است.

در این سبک طراحی، استفاده از کانتر جزیره یا همان آیلند در بخش ورودی آشپزخانه نه تنها کاربردی است بلکه می‌تواند باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه شما شود و بخش‌های مختلف آشپزخانه از هال و پذیرایی دید کمتری داشته باشد.

در دیزاین آشپزخانه مدرن نه تنها نوع کابینت‌ها و کیفیت آن اهمیت زیادی دارد، بلکه استفاده از متریال مناسب برای کف، نورپردازی و همچنین پوشش فضای بین کابینتی نیز حائز اهمیت است. از سوی دیگر، هر چه وسایل برقی آشپزخانه شما مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، گاز و ... با هم همخوانی بیشتری از نظر طرح و رنگ داشته باشند، آشپزخانه زیباتری خواهید داشت.

یکی از روش‌ها برای دکور آشپزخانه به سبک مدرن، استفاده از کابینت‌های پلکانی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این نوع دکور، معمولاً کابینت‌ها از دو رنگ و حتی دو جنس متفاوت انتخاب شده و به صورت پلکانی ساخته می‌شوند.

 

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

 

  • دکوراسیون آشپزخانه به سبک کلاسیک

اگر وارد آشپزخانه‌ای شدید و آنجا کابینت‌هایی با روکش چوبی یا از جنس چوب و همین طور از جنس ممبران با ستون‌های منبت‌کاری شده مشاهده کردید، مطمئن باشید که سبک این آشپزخانه، کلاسیک است. این سبک، الهام گرفته از طراحی کابینت‌های مورد استفاده در اروپای قدیم است و به جز منبت‌کاری و حکاکی، المان‌هایی مانند تاج و زیرچراغ هم در این سبک از کابینت‌ها دیده می‌شود. با این که این سبک کابینت شلوغ به نظر می‌رسد، ولی طرفداران بسیاری دارد و می‌تواند آشپزخانه شما را لوکس جلوه دهد.

 

دکوراسیون آشپزخانه نئوکلاسیک

 

  • دکوراسیون آشپزخانه نئوکلاسیک

و اما اگر می‌خواهید مطابق مد روز جلو بروید و یک کابینت زیبا، شیک و در عین حال مدرن در آشپزخانه خود داشته باشید، باید به سراغ سبک نئوکلاسیک بروید؛ همان طور که از نام این سبک مشخص است، این سبک از دکوراسیون آشپزخانه، تلفیقی است از سبک مدرن و کلاسیک. در این سبک، جنس استفاده شده برای ساخت کابینت‌ها، به دلیل عمق حکاکی‌هایی که به وسیله دستگاه سی ان سی روی درهای کابینت انجام می‌گیرد، ضخامت بیشتری دارند.

در سبک نئوکلاسیک بیشتر از کابینت‌های انزو، پولیشی و پوششی استفاده می‌شود و متریال همه این کابینت‌ها از ام دی اف است. همچنین دکوری که در این نوع کابینت‌ها استفاده می‌شود مختص به خود است و با تاج یا زیرچراغ و ... سبک کلاسیک کاملاً متفاوت است.

یکی از مزایای دکوراسیون آشپزخانه با سبک نئوکلاسیک این است که استحکام و مقاومت بالایی نسبت به انواع قبلی خود دارد و به جز آشپزخانه، قابلیت استفاده در دکوراسیون داخلی کل خانه را نیز داراست.

 

دکوراسیون آشپزخانه کوچک

 

  • دکوراسیون آشپزخانه کوچک

درست است که دکوراسیون آشپزخانه کوچک یک سبک در طراحی این بخش از خانه نیست ولی حتماً شما هم قبول دارید که امروزه در بسیاری از آپارتمان‌های با مساحت پایین و یا دفاتر کار و شرکت‌ها، فضای کمتری ‌به آشپزخانه اختصاص یافته است.

در کل هر چه فضا کوچک‌تر باشد، شما به افراد متخصص‌تری نیاز دارید که کار طراحی آشپزخانه را بر عهده بگیرند. با این حال می‌توانید با توجه به برخی نکات، آشپزخانه کوچک خود را نیز به زیبایی هر چه تمام‌تر آراسته کنید. به عنوان مثال، در دکوراسیون آشپزخانه کوچک، چیدمان فضا باید طوری باشد که هر وسیله‌ای در جای خود قرار بگیرد و تا حد امکان، روی کابینت‌ها و همین طور فضای کانتر، وسیله اضافه‌ای قرار داده نشود.  

همچنین اگر که می‌خواهید با یک طراحی ویژه فضای کوچک آشپزخانه شما بزرگ‌تر به نظر برسد، بهتر است از درهای شیشه‌ای برای کابینت‌ها استفاده کنید تا بخش‌های بیشتری از آشپزخانه قابل دیدن باشد. رنگ کابینت هم در ایجاد فضای بزرگ‌تر کمک کننده است؛ مثلاً می‌توانید از رنگ سفید یا رنگ‌های روشن دیگر برای درها و بدنه‌ کابینت استفاده کنید که اتفاقاً هم بسیار مدرن و امروزی و هم بسیار پرطرفدار است.

یکی از ویژگی‌های دیگر این سبک این است که دیوارهای بین کابینت و صفحه کابینت‌ها هم رنگ باشند که باعث می‌شود که مرز میان کابینت و دیوار از چشم ناپدید ‌شود و طبیعتاً فضای آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید.

 

مثلث طلایی آشپزخانه

 

مثلث طلایی آشپزخانه چیست؟

قانون مثلث طلایی آشپزخانه به ما می‌گوید که چیدمان لوازم برقی آشپزخانه باید به چه شکلی باشد تا کار در آشپزخانه راحت‌تر باشد. بر اساس این قانون، یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی باید طوری در آشپزخانه جای‌گذاری شوند که در سه راس یک مثلث فرضی در آشپزخانه قرار بگیرند و محیط این مثلث باید بین ۸۰/۴ تا ۶ متر باشد؛ در واقع، فارغ از این که فضای آشپزخانه شما چند مترمربع است، مجموع گام‌های شما در مثلث طلایی نباید از ۱۰ قدم کمتر و از ۲۵ قدم بیشتر باشد. قانون مثلث طلایی به این دلیل اهمیت دارد که می‌تواند به شما کمک کند که نه فضای کار شما به اندازه‌ای کوچک باشد که کار کردن در آشپزخانه برای شما دشوار شود و نه به قدری باز باشد که شما برای جابجایی میان اجاق گاز و یخچال و سینک ظرفشویی، مجبور به اتلاف انرژی و زمان شوید.

 

در مثلث طلایی آشپزخانه، بهترین مکان برای قرار دادن یخچال، محلی است که از رطوبت دور باشد. پس یخچال باید از اجاق گاز و سینک حداقل یک متر فاصله داشته باشد.

همچنین دو طرف اجاق گاز هم بهتر است حداقل 40 سانتی متر فضا وجود داشته باشد که بتوانید از آن به عنوان میز کار استفاده کنید.

بین محل قرار گیری سینک و اجاق گاز هم بهتر است یک فضای ۵/۱ تا ۲ متری وجود داشته باشد تا هم از پاشش چکه‌های آب روی اجاق گاز جلوگیری شود و هم این که ظروف شسته شده با قطرات روغن و بخار غذا دوباره کثیف نشوند.

سخن پایانی

دکوراسیون آشپزخانه یکی از بخش‌های اصلی دکوراسیون داخلی خانه‌ها محسوب می‌شود چون که این فضا تقریباً از بیشتر قسمت‌های دیگر خانه قابل رویت است و از طرفی ساکنین خانه در طی روز چندین بار به آن رفت و آمد می‌کنند.

انتخاب دکوراسیون آشپزخانه بیشتر سلیقه‌ای است اما می‌توانید برای طراحی و اجرای مناسب دکوراسیون آشپزخانه و همچنین اجرای کابینت و مصنوعات چوبی،با تکمیل فرم مشاوره رایگان از متخصصین ما در گروه معماری رینو کمک بگیرید.

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.