مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

سقف کاذب؛ 8 نوع سقف کاذب موجود در ایران

انواع سقف کاذب موجود در ایران

با وجود این که استفاده از انواع سقف کاذب قدمت چندانی در معماری ایرانی ندارد ولی به دلایل مختلف، بسیار پرطرفدار هستند و امروزه در اکثر ساختمان‌ها به کار می‌روند؛ از آن جایی که سقف‌های کاذب انواع گوناگونی دارند، تصمیم گرفتیم در این مقاله به آن‌ها اشاره کنیم؛ پس تا انتها با گروه معماری رینو همراه باشید.

 

انواع سقف کاذب

 

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب، همان طور که از نام آن پیداست، سقف اصلی و سازه‌ای ساختمان محسوب نمی‌شود و در واقع، زیر آن ساخته می‌شود؛ بنابراین وزن آن نیز بر دیوارها و همین طور بر سقف اصلی ساختمان تحمیل می‌شود.  انواع سقف کاذب معمولاً با اهداف مختلفی طراحی و ساخته می‌شود که از جمله مهم‌‌ترین آن‌ها زیباتر کردن فضاهای داخلی، ایجاد پوشش مناسب برای پنهان ساختن تاسیسات ساختمانی و حتی ایجاد عایق حرارتی و صوتی است.

مزایای استفاده از سقف کاذب

استفاده از  انواع سقف کاذب دارای مزایایی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

یکی از مهم‌‌ترین مزایای  انواع سقف کاذب این است که به راحتی می‌توان آن را بازسازی و یا حتی جا به جا کرد؛ همین امر باعث می‌شود که بسیاری از سازندگان و مالکان به این فکر بیفتند که در بنای خود از انواع سقف کاذب استفاده کنند و با این ‌‌ترفند نه تنها با انواع نورپردازی‌ها به زیبایی بیشتر محیط کمک کنند، بلکه هر کجا لازم بود، از این اجزا به عنوان عایق صوتی یا حرارتی بهره ببرند و یا این که نواقص یا نازیبایی‌های ساختمان را با آن پوشش دهند.

سقف کاذب

انواع سقف کاذب

  • سقف کاذب کناف: امروزه در اکثر ساختمان‌ها از سقف کاذب کناف استفاده می‌شود و احتمالاً همه ما به وفور آن‌ها را دیده‌ایم. سقف کاذب کناف خود بر دو نوع است که عبارتند از سقف کاذب کناف ثابت و سقف کاذب کناف متحرک.

به طور کلی، سقف‌های کاذب کناف، از صفحاتی تشکیل شده‌اند که روکش گچی دارند و برای استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان نظیر سالن پذیرایی، اتاق خواب‌ها، آشپزخانه و همین طور ساختمان‌های اداری مناسب هستند.

سقف‌های کاذب کناف به نسبت دیگر انواع سقف کاذب، مقرون به صرفه‌‌تر هستند و در عین حال امنیت بالایی دارند. همچنین امکان ایجاد طراحی و نورپردازی در سقف کاذب کناف وجود دارد.

 

سقف کاذب کناف

  • سقف کاذب رابیتس: سقف کاذب رابیتس با استفاده از ورق‌های فولادی مشبک یا در واقع، برگه‌های رابیتس و اندود گچ ساخته می‌شود. این نوع سقف کاذب، قدیمی‌ترین نوع این سازه‌هاست و معمولاً امروزه به جای آن‌ها از سقف‌های کاذب کناف استفاده می‌شود زیرا در هر نوع آب و هوایی سازگار است، وزن کمتری دارد و به نسبت سقف کاذب رابیتس، مقرون به صرفه‌‌تر است.
  • سقف کاذب گریلیوم : سقف‌های کاذب گریلیوم نمای بسیار جذاب و زیبایی دارند و اکثراً ما آن‌ها را به صورت شبکه‌ای دیده‌ایم؛ هر چند که در واقع سازه‌های ساده‌ای به شمار می‌روند. این نوع از سقف کاذب بیشتر به منظور ایجاد پوشش برای تاسیسات برقی و همین طور لوله کشی‌های انجام گرفته در سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند و از مواد اولیه گوناگونی همچون ورق‌های آلومینیومی ‌یا دیگر فلزات در آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین، از این نوع سقف بیشتر در ساختمان‌های اداری استفاده می‌شود و فضا را لوکس و زیبا می‌کند و به راحتی می‌توان تاسیساتی مانند دریچه‌های کولر را زیر این نوع از سقف‌ها پنهان کرد. سقف کاذب گریلیوم تقریباً گران قیمت است ولی نمی‌توان آن را جزو گران قیمت‌‌ترین‌ها به شمار آورد.

سقف کاذب گریلیوم

  • سقف کاذب چوبی: این نوع سقف کاذب همان طور که از نامش پیداست، از چوب ساخته شده است و کاربرد عمده آن در منازل مسکونی است. استفاده از این نوع سقف کاذب در خانه، به فضا، حسی طبیعی و گرم و زیبا می‌دهد. سقف کاذب چوبی از گران قیمت‌‌ترین انواع سقف کاذب است.
  • سقف کاذب آکوستیک: این نوع از سقف‌های کاذب، جاذب صوت هستند به این معنی که می‌توانند باعث کاهش سر و صدای محیط شوند و به همین دلیل طرفداران زیادی دارند؛ همچنین اجرای این نوع سقف کاذب، هزینه زیادی ندارد بنابراین می‌توان آن را سقف کاذب ارزان به حساب آورد.

از سقف کاذب آکوستیک بیشتر در  سالن‌های سینما و تئاتر، سالن‌های کنفرانس، تالارها، سالن‌‌های کنسرت، استودیوها، بانک‌ها و ... استفاده می‌شود.

 

  • سقف کاذب آلومینیومی: سقف‌های کاذب آلومینیومی‌ معمولاً دو نوع هستند؛ سقف‌های کاذب نواری یا دامپا یا همان سقف کاذب مشبک. این نوع از سقف‌های کاذب به دلیل روش ساختی که دارند، به راحتی قابل تعمیر هستند و می‌توان به پشت آن‌ها دسترسی داشت.

سقف کاذب آلومینیومی‌ از استحکام خوبی برخوردار است، ضد رطوبت و ضد حریق است، نصب و نگهداری آسانی دارد و از انواع سقف‌های کاذب گران قیمت به شمار می‌رود.

  • سقف کاذب پی وی سی: سقف‌های کاذب پی وی سی سبک هستند و معمولاً رنگ ثابتی دارند و عایق صوتی و حرارتی محسوب می‌شوند؛ همچنین سقف‌های کاذب پی وی سی به واسطه جنس مواد اولیه به کار رفته در آن‌ها برای استفاده در محیط‌هایی که از رطوبت بالایی برخوردار هستند، مناسب هستند.

سقف کاذب پی وی سی

  • سقف کاذب آی گلس: جنس سقف کاذب آی گلس از مواد شفافی همچون آکریلیک است و به همین دلیل می‌تواند به راحتی نور را عبور دهد. استحکام این نوع سقف کاذب بالاست ولی اجرای آن هزینه بر است.  

سقف کاذب آی گلس

 

سخن پایانی

سقف کاذب به سقف‌هایی گفته می‌شود که زیر سقف اصلی ساختمان اجرا می‌شوند و معمولاً به جز این که در زیبایی محیط تاثیر به سزایی دارند، به عنوان عایق حرارتی و یا صوتی نیز کاربرد دارند.

سقف‌های کاذب انواع گوناگونی دارند و سقف کاذب کناف و پی وی سی متداول‌‌ترین آن‌هاست؛ همچنین این نوع از سقف‌های کاذب قیمت مناسب‌تری ‌هم دارند و مقرون به صرفه هستند.

برای مشاوره بازسازی ساختمان خود فرم مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا مشاورین متخصص گروه معماری رینو با شما تماس بگیرند.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده
فریده اسدی گفت:
سقف کاذب کناف برای آشپزخانه open مورد نیاز است .آیا خود این شرکت نصب می‌کند
    گروه معماری رینو گفت:
    سلام، وقت بخیر. لطفاً فرم مشاوره رو پر کنید، با شما تماس می‌گیریم.

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.