مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

طراحی اقامتگاه بومگردی؛ امری حیاتی برای گردشگری محلی

طراحی اقامتگاه بومگردی

طراحی اقامتگاه ‌بومگردی در صنعت گردشگری نقش مهمی دارد. علاوه بر این، چنین اقامتگاهی می‌تواند گردشگران را با فرهنگ مردم آن منطقه آشنا کند. گردشگران علاقه زیادی به زندگی کردن در خانه‌های سنتی و محلی دارند. در نتیجه با وجود اقامتگاه‌های بومگردی تمایل بیشتری برای رفتن به آن منطقه خواهند داشت. پس معماری و طراحی اقامتگاه‌های ‌بومگردی باید به گونه‌ای باشد که زندگی مردم منطقه را شبیه سازی کند. از طرفی به برخی امکانات مانند اتاق‌های مجزا، حمام، سرویس‌های بهداشتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی و... نیاز دارند.

 

طراحی اقامتگاه بومگردی

 

اهمیت طراحی اقامتگاه ‌بومگردی

یکی از مواردی که در طراحی اقامتگاه ‌بومگردی بایستی به آن توجه شود انتخاب یک مکان مناسب برای ساخت یا بازسازی بنای اقامتگاه است. معماری این مکان باید فرهنگ و هنر مردم منطقه را به تصویر بکشاند. لذا بایستی دارای برخی ویژگی‌ها از جمله قدمت تاریخی باشد. البته این در صورتی است که تیم طراح بخواهد روی یک بنای از قبل ساخته شده طراحی و بازسازی انجام دهد. در این صورت باید نمای بنا، وضعیت سلامت سازه آن، درب و پنجره‌ها و... بررسی شود و به نکات بازسازی خانه های قدیمی دقت شود.

حال اگر هدف، ساخت و طراحی اقامتگاه بومگردی از صفر باشد تنها چیزی که اهمیت دارد توجه به بافت بنا با توجه به بافت دیگر بناهای منطقه است. در این صورت باید از مصالح بومی استفاده شود. استفاده از این مصالح دو مزیت دارد، اول اینکه ظاهر بنا مطابق با ظاهر دیگر بناها و به صورت سنتی خواهد بود. دوم اینکه در هزینه‌ها بسیار صرفه‌جویی می‌شود. زیرا معمولا هزینه حمل و نقل مصالح به یک منطقه گردشگری که معمولاً در خارج از شهر قرار دارد بالا است.

بعد از اینکه مکان بنا برای طراحی اقامتگاه بومگردی مشخص شد، نوبت به مرحله طراحی می‌رسد. طراحی باید به گونه‌ای باشد که تا حد امکان بافت منطقه حفظ شود و فرهنگ و سنت‌های مردم منطقه را نشان دهد. گردشگران با اقامت در این اقامتگاه‌ها باید بتوانند با سبک زندگی مردم محلی آشنا شوند و لذت سنتی زندگی کردن را بچشند. تیم طراح ابتدا باید از چند خانه محلی دیدن کند و با اهالی خانه‌ها در مورد نحوه زندگی‌ها آنها در گذشته صحبت نماید. هر چه اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورد، دید بهتری برای طراحی اقامتگاه بومگردی دارد.

 

اقامتگاه بومگردی

 

مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی اقامتگاه‌ بومگردی

اولین و مهم‌ترین ویژگی، طراحی طبق دیگر بناهای بومی منطقه است. دومین ویژگی، اداره اقامتگاه است که بایستی توسط افراد محلی و با لباس‌های محلی صورت گیرد تا حس بودن در یک خانه سنتی را بیشتر منتقل کند. ویژگی سوم، سرو غذا در اقامتگاه است که بایستی از غذاها و خوراکی‌های محلی همان منطقه باشد. مثلا سرو یک غذای خارجی در یک اقامتگاه سنتی کاملاً بی معنی است و صمیمیت مکان را زیر سوال می‌برد.

ویژگی دیگری که اهمیت زیادی دارد توجه به دکوراسیون اقامتگاه بومگردی است.  طراحی و اصول دکوراسیون داخلی اقامتگاه بومگردی باید به گونه‌ای باشد که حس بودن در منطقه را به گردشگران منتقل کند و در عین حال به عناصر زیبایی شناختی مانند همخوانی رنگ‌ها با هم توجه داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های یک اقامتگاه بومگردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری مراسم‌های سنتی، مخصوصاً در ایام خاص
  • ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی
  • تعیین قیمت مناسب برای این دسته از اقامتگاه‌ها نسبت به هتل‌ها
  • داشتن راهنماهای محلی که از مردم محلی منطقه هستند. ایشان با توجه به آشنایی که نسبت به نقاط مختلف منطقه دارند می‌توانند بهترین راهنما برای گردشگران در هر زمینه‌ای باشند.

 

طراحی اقامتگاه سنتی

 

معماری اقامتگاه بومگردی

توجه به معماری بومی در طراحی اقامتگاه بومگردی بسیار مهم است. در واقع از آنجا که هدف ساخت اقامتگاه بومگردی ایجاد مکانی مشابه خانه‌های سنتی منطقه برای گردشگران است، طراحی اقامتگاه بومگردی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر اینکه معماری باید با بافت سنتی منطقه کاملا سازگار بوده و به قدری به دیگر خانه‌ها شبیه باشد که گردشگران احساس کنند در یکی از خانه‌های محلی سکونت دارند، بایستی به اصول معماری نیز در طراحی اقامتگاه بومگردی توجه شود.

مهمانان اقامتگاه‌های بومگردی گردشگرانی هستند که به قصد تفریح و خوش گذرانی به منطقه سفر کرده‌اند. در نتیجه دکوراسیون اقامتگاه بومگردی باید در عین حال که شبیه دیگر خانه‌های بومی است جذابیت زیادی داشته باشد. این جذابیت باید هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ امکانات رفاهی باشد. در کل هدف جذب گردشگر است و اگر طراح یا معمار با توجه به این هدف پیش برود قطعاً نتیجه کار مطلوب خواهد بود. خلاصه اینکه هم نمای بیرونی و هم طراحی اقامتگاه بومگردی باید به گونه‌ای باشد که حال و هوای هنر و فرهنگ و سبک زندگی مردم محلی را نشان دهد.

 

بازسازی اقامتگاه بومگردی

 

مهم‌ترین عناصر اقامتگاه ‌بومگردی ایرانی

عناصر هر اقامتگاه بومگردی با توجه به اینکه منطقه در کدام نقطه از ایران واقع شده و چه آب و هوایی دارد مشخص می‌شود. زیرا در هر نقطه از ایران با توجه به آب و هوایی که وجود دارد از مصالح خاصی برای ساخت و ساز خانه‌های بومی استفاده می‌شود. آب و هوا حتی می‌تواند فرهنگ مردم را نیز تحت تاثیر قرار دارد.

در کل، ایران یک کشور با آب و هوا و فرهنگ‌های مختلف است و هر نقطه از آن جذابیت خاص خود را دارد. این دو مورد موجب می‌شود اقامتگاه‌های بومی در سراسر ایران با هم متفاوت بوده و همواره برای گردشگران تازگی داشته باشند.

طراحی حیاط اقامتگاه ‌بومگردی

حیاط یکی از عناصر مهم در طراحی اقامتگاه بومگردی است. امروزه خانه‌ها در شهر به صورت آپارتمانی و بدون حیاط ساخته می‌شوند. حتی اگر حیاط داشته باشند از ظاهری مدرن برخوردار هستند. در نتیجه شهرنشینان که برای گردش به منطقه خاصی از ایران سفر می‌کنند مشتاقند با حیاط‌های سنتی در دل اقامتگاه خود مواجه شوند.

به همین خاطر طراحان معمولا عنصر حیاط را به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر و مهم در ساخت و طراحی اقامتگاه بومگردی در نظر می‌گیرند. حال اگر بتوان در حیاط یک حوض کوچک با چند گلدان طراحی کرد و در کنار آن باغچه هم ایجاد نمود می‌توان فضا را بسیار زیباتر ساخت.

اتاق‌های اقامتگاه ‌بومگردی

بهتر است اتاق‌ها به گونه‌ای طراحی شود که نور کافی از بیرون دریافت کند. تابش نور به داخل اتاق حس بسیار دل انگیزی دارد و تجربه یک اقامت بینظیر را برای مهمانان فراهم می‌کند. علاوه بر این باید به این موضوع که هدف قصد جذب گردشگر در تابستان یا زمستان است توجه شود. حال اگر منطقه قابلیت جذب گردشگر در هر چهار فصل از سال را دارد بایستی اتاق‌ها به صورت اتاق‌های تابستانی و زمستانی طراحی شود. جدا از محل قرارگیری آنها (اتاق های تابستانی در طبقات بالا و اتاق‌های زمستانی در طبقات همکف و پایین) باید در هر اتاق از وسایل گرمایشی یا سرمایشی مناسب استفاده شود.

جمع بندی

به طور کلی با توجه به افزایش هزینه سفرهای خارجی برای هموطنان، اقبال عمومی به سمت سفرهای داخل ایران بیش از پیش شده و این موضوع سبب شده تا در هر شهری اقامتگاه‌های بومگردی زیادی شروع به کار کنند اما در برخی از این اقامتگاه‌ها به طراحی و دکوراسیون اقامتگاه بومگردی و اهمیت آن توجه نشده و موجب فروش کمتر آنها شده است. طراحان گروه معماری رینو با سابقه چندین ساله در امر طراحی داخلی آماده هستند تا به شما در زمینه طراحی اقامتگاه بومگردی کمک کنند تا در کسب و کار خود موفقیت بیشتری داشته باشید.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.