مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

8 ساختمان معروف جهان؛ نمادهای ماندگار تاریخ و فرهنگ

معروف‌ ترین ساختمان‌ های دنیا

 

معروف‌ترین ساختمآن‌های دنیا

 

ساختمان‌ ها یکی از روش‌های آشنایی با فرهنگ هر کشور هستند. در واقع معروف‌ ترین ساختمان‌ های دنیا با توجه به ویژگی‌های خاص معماری که دارند، به جهانیان معرفی می‌شوند. برخی از این ساختمان‌ ها مانند برج میلاد یا برج‌های دوقلو آمریکا که مرکز تجارت جهانی محسوب می‌شوند، برای بسیاری از افراد آشنا بوده و دست کم هر فرد برای یک‌بار هم که شده آن‌ها را در تصاویر یا تلویزیون مشاهده کرده است. در این مطلب ما تصمیم بر آن داریم که به معرفی ساختمان‌های معروف دنیا، آن دسته از سازه‌هایی که شاید اطلاعات کمتری از آن‌ها داشته باشید، بپردازیم. همراه گروه معماری رینو باشید.

معرفی معروف‌ ترین ساختمان‌ های دنیا

از آنجایی که یقین داریم که در حال حاضر هیجان بسیاری برای آشنایی با ساختمان‌ های معروف جهان را با خود به همراه دارید، در همین ابتدا بدون معطلی به سراغ معرفی آن‌ها می‌رویم.

نکته: از آنجایی که این مطلب جنبه‌ی بین‌المللی دارد، ما برای معرفی ارتقاع سازه‌ها از واحد "فوت"، با توجه به نقشه معماری جهانی آن‌ها استفاده کرده‌ایم (هر فوت برابر است با ۳۰٫۴۸ سانتی‌متر).

هرم بزرگ جیزه – مصر

 

هرم بزرگ جیزه – مصر

 

شاید در حال حاضر، هرم‌ها به عنوان ساختمان معرفی نشوند؛ اما در گذشته محل سکونت افراد بومی کشور مصر بودند. هرم بزرگ جیزه در مصر یکی از عجایب هفتگانه جهان و قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین هرم مصر است. اهرام جیزه پس از این که کاربرد مسکونی خود را از دست دارد، به عنوان مقبره فرعون‌های سلسله سوم و چهارم مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر این سازه یکی از معروف‌ ترین‌ ها در جهان است.

ساگرادا فامیلیا - بارسلونا، اسپانیا

 

ساگرادا فامیلیا - بارسلونا، اسپانیا

 

کلیسای جامع ساگرادا فامیلیا که در بارسلون اسپانیا واقع شده است، هر ساله میلیون‌ها گردشگر را با معماری تاریخی خود تحت تاثیر قرار داده و جزو معروف‌ ترین ساختمان‌ های دنیا شناخته می‌شود. ساخت این سازه در سال 1882 آغاز شد و هر چند تعجب برانگیز به نظر می‌رسد، اما هنوز کار آن به پایان نرسیده است و بخش‌هایی از آن نیاز به ساخت دارند. البته جای تعجب ندارد، زیرا جنگ اسپانیا بود که باعث شد تا ساخت این سازه تا به امروز به تعویق بی‌افتد.

 

پارتنون - آتن، یونان

 

پارتنون - آتن، یونان

 

پارتنون در آتن، یونان، یادآور بزرگان یونان باستان است. این مکان که در اثر انفجاری در سال 1687 به شدت آسیب دیده است، هنوز هم برای بسیاری از مردم در سراسر جهان یک جاذبه گردشگری مهم تلقی می‌شود. پارتنون در سال 438 قبل از میلاد ساخته شد. در حال حاضر نیز به عنوان معبدی که به الهه آتنا تقدیم شده است، معرفی می‌شود. برخی از افراد آن را به عنوان یکی از خانه‌های معروف جهان یاد می‌کنند، زیرا امکان اقامت و زندگی برای دسته افرادی که قصد دارند به الهه‌های یونانی ایمان بیاورند در این سازه ممکن است.

کولوسئوم - رم، ایتالیا

 

کولوسئوم - رم، ایتالیا

 

کولوسئوم معروف رم بزرگترین آمفی تئاتری است که رومیان موفق به ساختن آن شدند و همچنین یکی از بزرگترین دستاوردهای معماری آن‌ها محسوب می‌شود. این بنا بین سال‌های 70 تا 80 میلادی ساخته شده است و برای نمایش‌های گلادیاتوری و دیگر نمایش‌های عمومی، اجراهای مجدد، نمایش‌های اسطوره‌ای کلاسیک یا اعدام‌های عمومی استفاده می‌شد. امروزه کولوسئوم یکی از معروف‌ ترین ساختمان‌ های دنیا و شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جهان است که مسافران زیادی را به رم ایتالیا جذب می‌کند.

 

برج سوزن فضایی - سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا

 

برج سوزن فضایی - سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا

 

برج سوزن فضایی سیاتل که در سال 1962 برای نمایشگاه جهانی ساخته شد. این سازه یکی از شناخته‌شده‌ترین ساختمان‌های جهان است. یک رستوران گردان در بالای آن به نام SkyCity با چشم‌اندازی کاملا باشکوه از اطراف قرار دارد. جدایی از زیبایی شناسی، ساختمان برای مقاومت در برابر بادهای 200 مایل بر ساعت و زلزله‌های 9.1 ریشتری ساخته شده است! همچنین دارای 25 میله صاعقه گیر است، بنابراین هر چقدر هم که شکننده به نظر برسد، به عنوان یکی از معروف‌ ترین ساختمان‌ های دنیا که بدنه‌ای مقاوم دارد، شناخته می‌شود.

 

برج سی ان - تورنتو، کانادا

 

برج سی ان - تورنتو، کانادا

 

برج CN که مخفف برج ملی کانادا است، در تورنتو، کانادا واقع شده و به عنوان سومین برج بلند جهان با 1800 فوت ارتفاع ایستاده معرفی می‌شود. ساخت این برج در سال 1976 به پایان رسید و به عنوان یک دکل مخابراتی تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است. برج CN علاوه بر نقش کاربردی خود، هدف گردشگری نیز دارد. بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند به عرشه دیدبانی این برج رفته و مناظر خیره کننده اطراف را تحسین کنند. علاوه بر این، رستورانی در آخرین طبقه آن وجود دارد که غذاهای خوشمزه را در منظره 360 درجه سرو می‌کند!

 

برج العرب - دبی، امارات متحده عربی

 

برج العرب - دبی، امارات متحده عربی

 

برج العرب یکی از خانه های معروف جهان در خط افق دبی است. این ساختمان که در سال 1994 در جزیره‌ای مصنوعی ساخته شده و شکل بادبان کشتی را برای خود به همراه داشت، اکنون یکی از مجلل‌ترین هتل‌های جهان و سومین هتل بلند دنیا معرفی می‌شود. برج العرب که قطعا بزرگ و چشم نواز است، دارای 202 سوئیت مجلل بوده که در مجموع در 53 طبقه، دو رستوران عالی و یک دهلیز به ارتفاع 590 فوت را ارائه می‌دهد.

خانه اپرای سیدنی - سیدنی، استرالیا

 

خانه اپرای سیدنی - سیدنی، استرالیا

 

خانه اپرا در سیدنی استرالیا ممکن است از نظر اندازه یا ارتفاع چشمگیر نباشد، اما معماری منحصر به فرد آن کاملا این سازه را تبدیل به یک ساختمان خارق العاده کرده است. مرکز صحنه هنری استرالیا، خانه اپرا به دلیل شکل پوسته بتنی قابل توجه آن، شهرت جهانی پیدا کرده است. ساخت این ساختمان در سال 1958 پس از برنده شدن یک مسابقه طراحی توسط Jørn Utzon، معمار دانمارکی آغاز شد. این سازه از یک سالن کنسرت، یک صحنه تئاتر، یک صحنه اپرا، یک استودیو، اتاق اوتزون، یک محوطه و یک استودیوی ضبط تشکیل شده است. همچنین پنج رستوران و البته فروشگاه‌هایی نیز در اطراف آن به چشم می‌خورد.

سخن پایانی

ما در این مطلب 8 مورد از معروف‌ ترین ساختمان‌ های دنیا را به شما معرفی کردیم. اگر برایتان سوال پیش آمده است که آیا تنها معماری این ساختمان‌ها، این سازه‌ها را تا این اندازه مشهور کرده است، باید بگوییم که خیر! درواقع ترکیب معماری و تاثیراتی که حضور سازه در کشور و جهان به همراه داشته است، آن را تبدیل به یک ساختمان معروف کرده است که البته تمامی این موارد، به طراحی که معمار در ابتدا برای ساختمان ارائه می‌دهد، بستگی دارد.

برای مشاوره بازسازی و طراحی دکوراسیون میتوانید فرم مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده
محمد گفت:
ساختمان های مدرن رو بیشتر تو سایتتون معرفی کنید
مرسی
    رینو گفت:
    ممنون از توجه شما. حتما بیشتر معرفی می‌کنیم.

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.