مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

طراحی بالکن‌ جذاب + بهترین ترفندها ؛ از آسایش تا زیبایی

طراحی بالکن

امروزه اکثریت قریب به اتفاق مردم در آپارتمان‌ها ساکن هستند و معمولاً فضای آزاد کمی ‌را در اختیار دارند؛ در واقع بالکن در زندگی امروزه نقش فضایی را دارد که شما می‌توانید به آن پناه ببرید، لیوانی چای یا قهوه بنوشید، مطالعه کنید و کمی ‌فارغ از چهاردیواری خانه، استراحت کنید منتها به شرط این که این فضا به درستی طراحی شده باشد تا موجبات آرامش شما را فراهم کند. از این رو تصمیم گرفتیم تا در سایت گروه معماری رینو درخصوص اصول طراحی بالکن بیشتر صحبت کنیم؛ پس اگر شما هم انقدر خوش شانس هستید که در خانه خود یک یا چند بالکن کاربردی دارید، این مطلب را از دست ندهید.

 

طراحی بالکن

 

طراحی بالکن خانه

از آن جایی که بالکن هم مانند هر بخش دیگری از خانه دارای قسمت‌های متفاوتی است، بنابراین بهتر است برای طراحی آن، قسمت‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه به طور مجزا به پیشنهاداتی برای طراحی بخش‌های مختلف بالکن می‌پردازیم:

 

طراحی نرده‌های بالکن

یکی از اولین قسمت‌هایی که در هنگام طراحی بالکن خانه باید در نظر گرفت، نرده‌های بالکن است؛ هر چند که معمولاً نرده‌های بالکن در هنگام ساخت خانه جایگذاری می‌شوند ولی شما با کمی‌ سلیقه می‌توانید تا حد امکان در آن‌ها تغییراتی ایجاد کنید و به عنوان مثال از حفاظ‌های چوبی، شیشه ای، کابلی و ... استفاده کنید.

 

 

دیوارهای بالکن

در صورتی که بخواهید اقدام به دیزاین بالکن خانه خود کنید، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها دیوارهای بالکن هستند؛ برای طراحی و دکور کردن دیوارها راه‌های مختلفی وجود دارد به عنوان مثال شما می‌توانید به هر کدام از دیوارهای بالکن رنگ مورد علاقه خود را بزنید؛ البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر فضای بالکن شما کوچک است از رنگ‌های روشن استفاده کنید تا فضا دلبازتر به نظر برسد و اگر فضای بالکن شما بزرگ است، از رنگ‌های گرم استفاده کنید.  همچنین اگر دیوار بالکن شما سنگی یا آجری است و نمای آن را به هر دلیلی دوست ندارید می‌توانید با استفاده از گیاهان دیواری، کل فضا را بپوشاید؛ هم چنین این روزها استفاده از انواع پالت و دیوارکوب‌های چوبی هم به شدت رایج شده است.

 

طراحی تراس

 

نورپردازی بالکن

هر چند که اگر در طول روز بخواهید از بالکن خود استفاده کنید، معمولاً می‌توانید از نور طبیعی بهره‌مند شوید، ولی در شب بهتر است از نورپردازی که با دیگر بخش‌های خانه تفاوت دارد، استفاده کنید. به همین دلیل نورپردازی در طراحی بالکن دارای اهمیت ویژه‌ای است. بدین منظور شما می‌توانید از لوسترهای فانتزی و یا ریسه‌های نورانی برای بخش‌های مختلف بالکن خود استفاده کنید و از یک نورپردازی رویایی در شب لذت ببرید.

 

مبلمان در بالکن

 

مبلمان در بالکن

اگر می‌خواهید اقدام به طراحی بالکن کوچک کنید، باید بیشتر درباره انتخاب مبلمان آن دقت کنید و نشیمنی را برای بالکن‌های با فضای کم در نظر بگیرید که محل رفت و آمد شما را مختل نکنند و شما همچنان فضای آزاد هم داشته باشید ولی در صورتی که بالکن شما دارای فضای بزرگ‌تری باشد، طراحی بالکن با استفاده از انواع مبلمان یا نیمکت آسان‌تر خواهد بود؛ بدین منظور باید با توجه به آب و هوای منطقه‌ای که هستید و همین طور سلیقه شخصی و تعداد نفراتی که فکر می‌کنید قرار است از بالکن استفاده کنند؛ مبلمان یا نشیمن خود را انتخاب کنید.

 

چیدمان گیاهان در بالکن

 

استفاده از گیاهان در بالکن

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، با استفاده از انواع گیاهان در بالکن نه تنها می‌توانید معایب بخش‌هایی از آن مانند دیوارها را بپوشانید، بلکه می‌توانید فضایی آرام بخش و طبیعی برای خود به وجود آورید و در حین استراحت در بالکن از انواع گیاهان برگدار یا گلدار نیز حظ ببرید.

 

دکوراسیون بالکن

 

استفاده از آینه بر روی تراس

شما همچنین می‌توانید برای طراحی بالکن از آینه استفاده کنید و دیوارهای بالکن خود را با استفاده از آینه بپوشانید؛ استفاده از آینه در بالکن نه تنها جلوه زیبایی به آن می‌دهد، بلکه باعث می‌شود که فضای شما بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر برسد.

استفاده از درهای شیشه‌ای برای بالکن

بهتر است برای زیباتر شدن بالکن از درهای شیشه‌ای قدی با فریم‌های فولادی با نمای کرومیک بهره ببرید تا فضای بالکن را با فضای داخلی ادغام کنید؛ با این کار، حتی در زمان‌هایی که در خانه و داخل اتاق هستید هم می‌توانید از فضای بالکن زیبای خود لذت ببرید. هم چنین این ایده تاثیر زیادی در بزرگ‌تر دیده شدن بالکن شما دارد و مخصوصاً برای بالکن‌های کوچک، بسیار عالی به نظر می‌رسد.

استفاده از تاب در طراحی بالکن

امروزه تاب‌های بزرگ زیبایی طراحی و تولید می‌شوند که استفاده از آن‌ها بسیار لذتبخش و همین طور آرامش‌بخش است. همچنین می‌توانید برای راحتی و زیبایی بیشتر از بالشتک‌های رنگی و کوسن‌های طرح دار نیز بر روی تاب استفاده کنید. این ایده طراحی بالکن بیشتر برای بالکن‌هایی مناسب است که به اتاق خواب باز می‌شوند.

 

دکور بالکن

 

نصب سایبان یا چتر

 سایبان یا چتر می‌تواند به محافظت از بالکن در برابر نور خورشید و باران کمک کند. این امر به ویژه در مناطق گرمسیری یا مرطوب مهم است.

نصب باربیکیو یا اجاق گاز

باربیکیو یا اجاق گاز می‌تواند به شما کمک کند تا از بالکن خود به عنوان فضایی برای پخت و پز استفاده کنید.

نصب سیستم صوتی

سیستم صوتی می تواند به شما کمک کند تا از بالکن خود به عنوان فضایی برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید.

ایجاد فضای سرگرمی

اگر بالکن شما بزرگ است، می‌توانید یک فضای سرگرمی کوچک ایجاد کنید. می‌توانید از شومینه یا میز بورد گیم برای ایجاد فضایی برای سرگرمی استفاده کنید.

استفاده از وسایل چند منظوره

در بالکن‌های کوچک، استفاده از مبلمان و وسایل چند منظوره می‌تواند به صرفه‌جویی در فضا کمک کند. به عنوان مثال، می‌توانید از یک میز و صندلی تاشو یا یک نیمکت چند منظوره استفاده کنید. یک میز و صندلی تاشو می‌تواند به راحتی جمع شود و در گوشه‌ای از بالکن قرار داده شود. یک نیمکت چند منظوره نیز می‌تواند به عنوان صندلی، تخت‌خواب یا میز استفاده شود.

طراحی بالکن

استفاده از کاور برای پوشاندن بالکن

هم چنین به منظور امکان استفاده بیشتر از بالکن و همین طور محافظت در برابر بارش باران یا تابش شدید نور خورشید، می‌توانید با استفاده از یک کاور، بالکن خود را بپوشانید.
در این صورت حتما نباید از یک سازه دائمی‌ استفاده کنید بلکه می‌توانید از کاورهای قابل جمع کردن و سیار مانند پنجره تاشو بهره ببرید. دراین صورت فضای بالکن در اغلب ساعات شبانه روز قابل استفاده می‌شود.

سخن پایانی

طراحی بالکن باید متناسب با اندازه آن و همین طور موقعیت و شرایط آب و هوایی منطقه ای که هستید انجام شود. استفاده از انواع گل و گیاه و نیمکت و صندلی در بالکن به شما این امکان را می‌دهد تا در اوقات فراغت به این بخش از خانه پناه ببرید و از طبیعت دنج و کوچک خود استفاده کنید.

برای مشاوره طراحی و بازسازی بالکن و تراس خود میتوانید
فرم درخواست مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا همکاران گروه معماری رینو با شما تماس بگیرند.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده
علیرضا شمس گفت:
تشکر از مقاله خوبتون، کامل بود واقعا ????
    رینو گفت:
    ممنون از توجه شما.

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.