مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

چیدمان گیاهان آپارتمانی؛ هنری که آرامش و نشاط را به خانه می‌آورد

چیدمان گیاهان آپارتمانی

از آن جایی که خانه محل آسایش و استراحت است پس هر آنچه موجبات زیبایی بصری و القای احساس آرامش در خانه را فراهم کند؛ می‌تواند در این مکان جای داشته باشد. یکی از این عناصر بسیار روح بخش و روح افزای، انواع گل و گیاه است. با این حال شما صرفاً نمی‌توانید با خرید چند گلدان گل یا گیاهان برگ دار، انتظار تحولی عظیم در خانه خود را داشته باشید؛ به همین دلیل چیدمان گیاهان آپارتمانی یکی از مباحث مهم برای استفاده بهینه از فضا و همین طور عناصر طبیعی مانند گل و گیاه در خانه است.

به دلیل اهمیت آموزش چیدمان گیاهان آپارتمانی تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی برخی اصول اساسی این کار بپردازیم؛ پس اگر شما هم یکی از طرفداران ایجاد فضاهای طبیعی در خانه هستید، این مطلب از سایت گروه معماری رینو را از دست ندهید.

 

 

چیدمان گیاهان آپارتمانی

 

مزایای استفاده از گیاهان در خانه

همان طور که گفتیم، چیدمان گیاهان در خانه نیاز به رعایت کردن یک سری اصول دارد؛ ولی اصلاً چرا ما باید با این اصول آشنا شویم و از گیاهان در خانه استفاده کنیم؟ در ادامه به مزایای دکوراسیون خانه با گیاهان به اجمال می‌پردازیم:

  • پوشش‌ دهی  به برخی فضاها

یکی از بهره‌برداری‌هایی که می‌توانید از چیدمان صحیح گیاهان در خانه انجام دهید، این است که بخش‌هایی از خانه را که می‌خواهید، از دیگر قسمت‌ها جدا کنید یا این که با استفاده از گیاهان، هر قسمت از خانه را که نمی‌خواهید از بیرون دید داشته باشد، بپوشانید؛ به عنوان مثال، می‌توانید مقابل پنجره بالکن، به جای پرده و یا هر پوشش دیگری، از درختچه‌ها و گل‌های آپارتمانی استفاده کنید تا دید را محدود کنید.

  • تقسیم‌بندی فضا

اگر می‌خواهید فضایی را در خانه به دو قسمت تقسیم کنید، به راحتی می‌توانید به جای استفاده از انواع پارتیشن، از گلدان‌هایی با گیاهان بلند استفاده کنید و یا این که با استفاده از دکوربندی با چوب، محل‌هایی را برای انواع گیاهان در نظر بگیرید.

  • پوشاندن معایب خانه

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از گیاهان این است که می‌توانید فضاهای پرت و گوشه‌های بلا استفاده خانه را با آن‌ها بپوشانید؛ بدین منظور بهتر است از گیاهانی استفاده کنید که پر شاخ و برگ و متراکم هستند. همچنین می‌توانید از گیاهان برای پوشاندن عیب و ایرادهایی مانند گچبری‌های ریخته شده، لوله‌های روکار و ... هم استفاده کنید.

 

گیاهان آپارتمانی

 

 

روش‌های مختلف چیدمان گیاهان آپارتمانی

برای چیدمان گیاهان در خانه می‌توانید از ایده‌های مختلفی استفاده کنید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • چیدمان گیاهان آپارتمانی در کنار پنجره

پنجره اتاق‌ها یا پذیرایی و آشپزخانه یکی از بهترین محل‌ها برای قراردادن انواع گیاهان آپارتمانی است. بدین منظور شما می‌توانید انواع گیاهان بلند قد را در کناره‌ها و گیاهان کوتاه قد را در وسط بچینید تا از نظر بصری نیز زیبای خاصی را به خانه شما بدهند.

همچنین در صورتی که پنجره مورد نظر شما از شرق، غرب یا جنوب نور می‌گیرد، بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که به نور مستقیم نیاز دارند.  

  • چیدمان گیاهان آپارتمانی با استفاده از آویزهای سقفی

برای گیاهانی که ساقه‌های آبشاری دارند، هیچ چیزی بهتر از این نیست که با استفاده از آویز، از سقف آویزان شوند تا هم خودشان کمترین آسیب را ببینند و هم این که جلوه مناسبی را به وجود آورند.  

در این مدل چیدمان گیاهان آپارتمانی، اگر گیاهی را در بالای گیاهی دیگر که روی کف قرار دارد، آویزان کنید، می‌توانید یک مجموعه سبز مرتفع ایجاد کنید و به بخشی از اتاق روح تازه ای بدمید. در صورتی که سقف خانه کوتاه است، نباید تعداد زیادی گلدان را به صورت آویز در خانه قرار دهید. هم چنین به یاد داشته باشید که به طور کلی مراقبت و آبیاری از گیاهان آویز به نسبت گیاهانی که در کف قرار می‌دهید دشوارتر است.

 

 

دکوراسیون با گیاهان پارتمانی

  • چیدمان گیاهان آپارتمانی با قرار دادن آن‌ها روی پله‌ها

برخی از گیاهان دارای ساقه‌های معلق و برگ‌های آویزان هستند و اگر آن‌ها را روی زمین قرار دهید، جلوه زیبایی نخواهند داشت و به اندازه کافی خودنمایی نمی‌کنند، بنابراین بهترین گزینه برای این قبیل گلدان‌ها، آویزان کردن از سقف یا قرار دادن روی پله‌ها است.

هم چنین اگر در خانه پله ندارید، می‌توانید از پایه‌هایی که به این منظور در فروشگاه‌های دکوراسیون یا گل و گیاه به فروش می‌رسد، تهیه کنید.

 

•	چیدمان گیاهان آپارتمانی بر سطح دیوار

  • چیدمان گیاهان آپارتمانی بر سطح دیوار

گیاهانی که بر سطح دیوار کاشته می‌شوند، اغلب گیاهان رونده هستند. اما در پرورش این گیاهان مشکلات چندی وجود دارد، مثلا نمی‌توان رطوبت کافی را برای این گیاهان تأمین کرد. هم چنین گلدان‌های مورد استفاده در این سبک چیدمان کوچک است و در ارتفاع قرار می‌گیرد به همین دلیل تشخیص این که آیا گیاهان آب نیاز دارند یا خیر مشکل است؛ به همین دلیل باید برای این نوع گلدان‌ها، زیرگلدان‌هایی را انتخاب کرد که عمق زیادی داشته باشند.

 

  • چیدمان گیاهان آپارتمانی با قراردادن گیاهان بر روی کف

اگر گلدان‌ها و گیاهان بزرگی دارید، قطعاً باید آن‌ها را بر روی کف اتاق یا خانه قرار دهید. با این حال شما گیاهان دیگری مانند گیاهان رونده را هم می‌توانید بر روی کف قرار دهید.

معمولاً طراحان داخلی با استفاده از گلدان‌ها و گیاهان بزرگ، جلوه‌های بصری زیبایی در خانه‌ها به وجود می‌آورند؛ به عنوان مثال، دو گلدان بزرگ از یک نوع را در دو سمت در ورودی، می‌گذارند که تقارن خوبی ایجاد می‌کند.

هم چنین به این نکته توجه کنید که گیاه بلند و باریک می‌تواند دیوارها را بلندتر نشان دهد و گیاهان کوتاه و پخش شونده دقیقا برعکس عمل می‌کنند.

سخن پایانی

آپارتمان‌ها به هر اندازه که کوچک یا بزرگ باشند، همیشه نیاز به عناصری دارند که به آن‌ها جان و روح تازه‌ای بدمد و چه چیزی بهتر از گیاهان. چیدمان گیاهان آپارتمانی به روش صحیح می‌تواند خانه شما را محلی گرم و دلچسب تبدیل کند تا اوقات خوش‌تری را در آن سپری کنید.   

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.