مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

خانه های تاریخی تهران؛ فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و هنر ایران

با بازدید از معروف ترین خانه های قدیمی تهران به گذشته‌ سفر کنید

شاید برای بسیاری از افراد تهران‌گردی تنها در گشت و گذار در خیابان‌ها، کافه‌ها و همینطور رستوران‌ها خلاصه ‌شود. برخی از شهروندان که هم حوصله و هم زمان بیشتری دارند برای سپری کردن اوقات فراغت خود یکی از مراکز تفریحی و سرگرمی شهر را انتخاب می‌کنند. اما بعضی از افراد هم سری به اماکن تاریخی شهر تهران می‌زنند. معروف ترین خانه های قدیمی تهران دنیایی از زیبایی و اصالت را در خود جای داده‌اند. خانه‌هایی که معماری آن‌ها نمایشگر خلاقیت هنرمندان و نبوغ معماران ایرانی هستند و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. در این مطلب از سایت رینو با معروف ترین خانه های قدیمی تهران آشنا می‌شویم.

 

خانه های قدیمی تهران

 

 

خانه موزه مقدم؛ از معروف ترین خانه های قدیمی مربوط به قاجار در تهران

خانه موزه مقدم یکی از زیباترین و معروف ترین خانه‌ های قدیمی تهران است که برخی از کارشناسان معماری آن را حتی جزو زیباترین خانه‌های جهان می‌دانند. خانه موزه مقدم در دوران قاجار ساخته شده و محمد تقی خان احتساب‌الملک، یکی از اولین مالکان این خانه بوده است.

 

خانه موزه مقدم

 

 

این خانه یادگاری‌ها و نشانه‌هایی از سازه‌ها و دوران‌های مختلف تاریخی دارد. برای مثال می‌توانیم به حوضچه مرمری آن اشاره کنیم که سنگ‌های آن از حمام فتحعلی‌شاه گرفته شده است. کاشی‌کاری‌های سازه آجری هم مربوط به دوران زندیه و قاجار می‌شود. خانه موزه مقدم در تهران خیابان امام خمینی واقع شده است.

خانه ناصر‌الدین میرزا؛ از جاذبه‌های تاریخی پایتخت که معماری کویری دارد

خانه ناصر‌الدین میرزا یکی از معروف ترین خانه های قدیمی شهر تهران است که ثبت ملی شده و به دوران قاجار مربوط می‌شود. این بنا به لحاظ جنبه‌های مختلف معماری با سایر خانه‌های تاریخی تهران تفاوت دارد. خانه ناصر‌الدین میرزا به شکل گنبدی ساخته شده است و در ساخت آن از معماری کویری الهام گرفته شده است. خانه ناصرالدین میرزا در خیابان صور اسرافیل قرار دارد.

 

خانه ناصر‌الدین میرزا

 

 

عمارت مسعودیه؛ جواهری در قلب شهر تهران

عمارت مسعودیه یکی از معروف ترین خانه های قدیمی تهران و نمادی کلاسیک و اصیل از تاریخ این شهر به شمار می‌آید. این بنای باشکوه که معماری قاجاری خیره‌کننده‌ای دارد در محدوده‌ای به مساحت تقریبی چهار هزار متر مربع ساخته شده است. تاریخ ساخت این مجموعه به دهه‌ی ۱۲۵۰ شمسی بر می‌گردد که به دستور فرزند ارشد ناصرالدین شاه، مسعود میرزا، ساخته شده است. این مجموعه‌ی تاریخی بیش از ده ساختمان و بنا  را در خود جای داده است.

 

عمارت مسعودیه

 

 

عمارت مسعودیه نخستین کتابخانه‌ی ملی و اولین موزه‌ی ملی ایران است که در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری تهران نیز شناخته می‌شود. این مجموعه‌ی تاریخی زیبا که در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید در ضلع جنوب غربی میدان بهارستان قرار دارد. برای دسترسی راحت‌تر به این عمارت تاریخی می‌توانید از مترو خیابان ملت استفاده کنید.

 عمارت باغ فردوس؛ عمارتی پرطرفدار در بین علاقه‌مندان به سینما

یکی دیگر از معروف ترین خانه های قدیمی تهران که از دوران قاجار به یادگار مانده است عمارت باغ فردوس است. این مجموعه را امروزه با نام باغ موزه سینما و باغ معیری می‌شناسند که در زمان محمد شاه قاجار تاسیس شد. این باغ موزه در حوالی میدان فردوس واقع شده است و محیطی پرطرفدار در بین علاقه‌مندان به سینما و کافه‌گردی است. سالن‌های سینما، غرفه‌های فرهنگی و کافه‌های مشهور، باغ فردوس را به یکی از محبوب‌ترین خانه‌های تاریخی در پایتخت تبدیل کرده است.

 

باغ فردوس

 

 

خانه تیمورتاش یا موزه جنگ

یکی از معروف ترین خانه های قدیمی شهر تهران، تیمورتاش یا موزه جنگ است. ساخت این بنا به زمان ناصرالدین شاه قاجار برمی‎‌گردد. معماری این عمارت به‌گونه‌ای چشمگیری است که در همان نگاه اول محو تماشای آن می‌شوید. در خانه تیمورتاش می‌توانید عناصر سبک‌های معماری سنتی ایرانی، هندی و روسی را به صورت یک‌جا مشاهده کنید.

 

خانه تیمورتاش

 

 

طبقه اول در این عمارت، موزه‌ای از سلاح‌های جنگی است. در این موزه از سردیس‌های فرمانده‌هان بزرگی مانند عباس بابایی و سرلشگر فلاحی نگهداری می‌کنند. بعد از بازدید از طبقه اول خانه تیمورتاش به طبقه دوم آن بروید. دوربینتان را بیرون بیاورید و چند عکس یادگاری در این طبقه بگیرید. آیینه‌‌کاری‌های فضای داخلی، شیشه‌های رنگارنگ، پنجره‌های ارسی و گچ‌بری‌های ظریف، نشانی از هنرمندهای بزرگ کشور است. خانه تیمورتاش یا موزه جنگ در خیابان کارگر جنوبی واقع شده است.

خانه صادق هدایت؛ از معروف ترین خانه های قدیمی تهران با باغچه‌کاری زیبا

خانه صادق هدایت یکی از خانه‌های قاجاری در شهر تهران است که این نویسنده دوران کودکی و نوجوانی خود را در آن گذراند. صاحب اصلی این خانه تاریخی پدر این نویسنده یعنی هدایت‌قلی‌خان اعتضادالملک بود. اگر سری به این خانه تاریخی بزنید می‌توانید از معماری زیبای سازه و کاشی‌کاری‌های گل و بوته روی حیاط دیوار لذت ببرید. باغچه‌کاری‌ها هم حال و هوایی سنتی دارند. خانه صادق هدایت در خیابان سعدی، کنارخانه سفیر کبیر دانمارک یا سفارت سابق واقع شده است.

 

خانه صادق هدایت

 

 

خانه قوام السلطنه با هنر اصیل آینه‌کاری، گچ‌بری و منبت‌کاری

در بین معروف ترین خانه های قدیمی تهران، خانه قوام السلطنه زیبایی منحصر‌به‌فرد دارد. این خانه را به نام موزه آبگینه و سفالیه می‌شناسند. بیشتر از 100 سال از عمر این عمارت می‌گذرد. اولین مالک عمارت، قوام السلطنه از وزیرهای دربار قاجار بود. حتی اگر اطلاعات زیادی هم از معماری نداشته باشید، زیبایی فضای بیرونی و داخلی این عمارت شما را شگفت‌زده می‌کند.

 

خانه قوام السلطنه

 

 

یک هنرمند اتریشی ویترین‌های داخلی این بنا را طراحی کرده است. در دوره‌ای از تاریخ، این خانه را به روس‌ها واگذار کردند. به همین خاطر می‌توانید عناصری از سبک معماری روس را هم در آن ببینید. اما آینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و منبت‌کاری‌ها رنگ و بوی هنر ایرانی دارند. در بازدید از این عمارت به تالارهای مختلفش هم سری بزنید. خانه قوام در تهران خیابان جمهوری قرار دارد.

معروف ترین خانه های قدیمی تهران؛ نمادهای زیبایی و هنر معماران ایرانی

بسیاری از زیباترین خانه های قدیمی تهران در دوران قاجار ساخته شده‌اند؛ خانه‌هایی که هنر دست معماران ایرانی را نشان می‌دهند. حتی در عمارت‌هایی که نشانه‌هایی از معماری غربی در آن‌ها مشاهده می‌شود، باز هم شاهد هنرنمایی استادان چیره‌دست ایرانی هستیم.

اگر به تهران گردی، معماری، هنر، نوستالژی و تاریخ علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم از این خانه‌های تاریخی دیدن کنید. خانه های تاریخی مانند خانه امین‌الضرب، خانه‌ فولادی و خانه فاموری از دیگر بناهای زیبا به یادگار مانده از دوران قاجار و پهلوی در تهران هستند.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.