مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

انواع سنگ ساختمانی؛ قیمت و راهنمای خرید

انواع سنگ ساختمانی

 

انواع سنگ ساختمانی

 

سنگ‌ها یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی هستند که از گذشته تا به امروز، در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند. قابلیت منحصر به فرد سنگ‌ها، آن را تبدیل به قطعه‌ای کرده است که قابل مقایسه با سایر مصالح ساختمان نیست. حال ما در این مطلب از گروه معماری رینو تصمیم بر این داریم تا به معرفی انواع سنگ ساختمانی بپردازیم و در انتها نیز بررسی قیمت و کاربرد آن‌ها را انجام دهیم. همراه ما باشید.

معرفی انواع سنگ ساختمانی

در ابتدا به سراغ معرفی انواع سنگ ساختمانی می‌رویم. این سنگ‌ها توسط عرضه کنندگان وارد بازار شده و تا به امروز نیز کاربرد بسیاری در ساختمان سازی داشته‌اند.

سنگ گرانیت

 

سنگ گرانیت

 

سنگ آهک یا گرانیت یکی از انواع سنگ‌های ساختمانی است که برای تزئین کف، دیوار، بخش داخلی ساختمان، ستون و نما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است که چگالی و سختی بالایی داشته و به عنوان یکی از مصالح بسیار بادوام محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید گه سنگ گرانیت به دلیل استخراج و برش سخت و همچنین صیقل دادن، قیمت بالایی را از آن خود کرده است.

سنگ کوارتزیت

 

سنگ کوارتزیت

 

از سنگ کوارتزیت معمولا برای پوشش دیوارها، نماکاری ساختمان، سطوح پله ها و همچنین کف زمین استفاده می‌شود؛ زیرا این سنگ در برابر هوازدگی بسیار مقاوم است. از آنجایی که سنگ کوارتزیت نسبت به سایر سنگ‌ها قیمت پایینی را از آن خود کرده است، به عنوان یکی از مصالح مقرون به صرفه در ساختمان سازی معرفی می‌شود.

سنگ مرمر

 

سنگ مرمر

 

سنگ مرمر یکی از بهترین سنگ‌ها برای صیقل دادن است. سطح این سنگ آینه‌ای بوده و جلای بسیار بالای آن، زیبایی فوق‌العاده‌ای را به دکوراسیون داخلی، کفپوش‌ها، ستون‌ها و پله‌ها می‌دهد. البته چون مقاومت کمی در برابر رطوبت و آلودگی دارد، معمولا برای نماسازی ساختمان توصیه نمی‌شود. از بین انواع سنگ ساختمانی، سنگ مرمر یکی از گران‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

سنگ مرمریت

 

سنگ مرمریت

 

برخی از افراد فکر می‌کنند که سنگ مرمریت از خانواده سنگ مرمر است، با این که این طور نیست و سنگ مرمریت هیچ شباهتی به مرمر ندارد. این سنگ آب را جذب نمی‌کند و در برابر باران‌های اسیدی و هوازدگی نیز مقاومت کمی را از خود نشان می‌دهد. به همین خاطر، از سنگ مرمریت در داخل ساختمان استفاده می‌شود.

سنگ تراورتن

 

سنگ تراورتن

 

از انواع سنگ ساختمانی، سنگ تراورتن به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نماکاری ساختمان و دکوراسیون داخلی یاد می‌شود. از انواع پرفروش سنگ تراورتن، می‌توان به مواردی همچون استالاكتيت و استالاگميت اشاره کرد. در کشور ایران، سنگ تراورتن حاجی آباد یکی از پرفروش‌ترین و معروف‌ترین‌ها است که دارای طرحی موج‌دار با ترکیب ابر و باد است. سنگ حاجی آباد همچنین برای نمای ساختمان و لابی هتل‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماسه سنگ

 

ماسه سنگ

 

ماسه سنگ یکی از سنگ‌های کاربردی ساختمانی با تطبیق پذیری بالا است. این دسته از سنگ‌ها در داخل و خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مواردی که می‌توان از ماسه سنگ برای آن استفاده کرد عبارت‌اند از کفپوش‌ها، پوشش سقف، بالکن‌ها، دیوارپوش‌ها، استخرها و همچنین پاسیو‌ها.

از دیگر سنگ‌های موجود در بازار که کاربردهای مختلفی دارند نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنگ آنتیک
  • سنگ گابرو
  • سنگ دیوریت
  • سنگ ازاره
  • سنگ گیوتین
  • سنگ مالون

کاربرد انواع سنگ در ساختمان

در رابطه با کاربرد انواع سنگ در ساختمان، موارد بسیاری وجود دارد که قصد داریم در این بخش با یکدیگر به بررسی آن‌ها بپردازیم.

  • کف ساختمان و پلکان: یکی از کاربردهای مهم انواع سنگ‌های ساختمانی، کف سازی و ساخت پلکان است. از آنجایی که دو مورد فوق بیش از سایر بخش‌های نما دارای سایش هستند، سنگ‌ها می‌توانند بهترین انتخاب برای این بخش‌ها باشند.
  • نماکاری ساختمان: یکی از دیگر ار کاربردهای انواع سنگ ساختمانی، نماکاری ساختمان است. از آنجایی که سنگ‌ها در برابر عوامل محیطی مقاومت و دوام بالایی از خود نشان می‌دهند، بهترین انتخاب برای نماکاری هستند.
  • دیوار و شالوده: از آنجایی که دیوارهای حائل و شالوده‌ها به شکل نامنظمی چیده می‌شوند، برای صرفه جویی در هزینه‌های ساخت و ساز از سنگ‌ها در بخش‌هایی که قابل رویت هستند، استفاده می‌شود.
  • پوشش دیوارهای داخلی ساختمان: برای ساخت سازه‌ای باشکوه از سنگ‌ها برای تزئین دیوارهای داخلی استفاده می‌شود. معمولا در سرویس‌های بهداشتی، دیوار حمام‌ها یا سالن‌های غذاخوری از سنگ‌ها استفاده می‌شود.
  • پوشش پشت بام: در برخی مناطق برای زیباسازی پشت بام از سنگ‌های مختلف استفاده می‌شود تا علاوه بر زیبایی، از نفوذ رطوبت نیز جلوگیری شود.
  • دکوراتیو ساختمان: سنگ‌ها به لحاظ ظاهری از زیبایی بسیاری برخوردار هستند و علاوه بر دوام بالا، مقاومت بالایی در برابر خمش و کشش از خود نشان می‌دهند. سنگ‌ها معمولا برای ساخت دیوار شومینه‌ها، ستون و قاب درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت انواع سنگ ساختمانی

 

سنگ های ساختمانی

 

همان طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، قیمت انواع سنگ ساختمانی با توجه به سختی آن‌ها و سادگی صیقل دادنشان و همچنین نحوه استخراج، ارائه می‌شود. اگر به لیست قیمت بازار نگاهی بیاندازید، مشاهده خواهید کرد که سنگ‌ها همچنین با توجه به این که از چه محله‌ای استخراج شدند نیز قیمت‌گذاری می‌شوند. به عنوان مثال، در اسفند ماه سال 1401، سنگ تراورتن آبگرم محلات عسلی مترمربعی 270.000 تومان و سنگ گرانیت سفید 180.000 تومان قیمت خورده است.

از طرفی دیگر، سنگ مرمریت مشکی نجف آباد 230.000 تومان و سنگ مرمریت صلصالی 280.000 تومان قیمت خورده است. پس در یک نتیجه‌گیری، می‌توان گفت که برای خرید انواع سنگ ساختمانی، بایستی قیمت روز آن‌ها را مورد بررسی قرار داد؛ زیرا محل استخراج و مواردی دیگر، همگی تعیین کننده قیمت نهایی سنگ‌ها هستند.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی بر این داشتیم که به بررسی انواع سنگ ساختمانی، قیمت و کاربرد آن‌ها بپردازیم. با توجه به این که در بخش بررسی قیمت به این موضوع پرداختیم که سنگ‌های ساختمانی می‌توانند عوامل متعددی را برای قیمت گذاری پذیرا باشند، پس بایستی به هنگام خرید تمامی این موارد را مد نظر خود قرار داده تا سنگی با کیفیت را با توجه به زمینه‌ای که قرار است از آن استفاده کنید، خریداری کنید. از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، سپاس گزاریم و امیدواریم که اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار داده باشیم.
برای مشاوره بازسازی و طراحی دکوراسیون میتوانید
فرم مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.