مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

هوشمندسازی خانه قدیمی؛ آینده‌ای روشن برای معماری سنتی

آیا خانه قدیمی هم می‌تواند هوشمند شود؟

بعضی افراد به‌دلایلی مانند تعلق خاطر و برخی دیگر به‌دلیل ارزش فرهنگی و معماری، علاقه‌ای به نوسازی ،بازسازی ساختمان یا ایجاد تغییرات عمده در خانه قدیمی خود ندارند. اما در این شرایط هم می‌توان خانه‌ای داشت که از فناوری‌ها و تجهیزات هوشمند بهره‌مند باشد. از مزایای هوشمندسازی خانه‌های قدیمی نیز می‌توان به بهره‌وری در انرژی و راحتی ساکنان اشاره کرد. در این مطلب از گروه معماری رینو با راهکارهای هوشمندسازی خانه قدیمی آشنا می‌شویم.

 

خانه هوشمند

 

هوشمندسازی خانه قدیمی چه مزایایی دارد؟

ممکن است شما صاحب یک خانه قدیمی زیبا در محله‌ای با قدمت بالا باشید. در این شرایط شما با حفظ اصالت خانه نیز می‌توانید راهکارهای هوشمندسازی خانه را اجرا کنید. اما به چه دلیل این راهکارها را به شما پیشنهاد می‌کنیم؟

اتوماسیون خانگی به ساکنان خانه‌های قدیمی این امکان را می‌دهد تا از راه دور وسایل منزل را از طریق تلفن همراه خود کنترل کنند. بسیاری از وسایل، از جمله ماشین‌لباسشویی و قهوه‌ساز، اکنون می‌توانند از بیرون خانه روشن شوند، درست مانند چراغ‌های حیاط و اتاق‌ها.

 

هوشمندسازی خانه های قدیمی

 

برخی از مزایای دیگر هوشمندسازی خانه قدیمی عبارتند از:

  • خانه‌های هوشمند امن‌تر هستند
  • سالمندان در خانه‌های هوشمند مشکلات کمتری دارند
  • فناوری‌های هوشمند باعث کاهش هزینه‌های مصرفی ساختمان می‌شوند
  • فناوری‌های هوشمند، راحتی بیشتری را برای ساکنان ایجاد می‌کنند
  • خانه‌های هوشمند دارای امکانات سرگرمی بیشتری هستند

چگونه یک خانه قدیمی را هوشمند کنیم؟

در دنیای امروز یا بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌ها و حتی لوازم خانگی، هوشمند هستند و یا می‌توان آن‌ها را به فناوری‌های هوشمندسازی متصل کرد. بنابراین امروزه نه فقط تلفن همراه یا تلویزیون، بلکه بسیاری از لوازم خانگی، تجهیزات امنیتی، تجهیزات نورپردازی و حتی برخی آیتم‌های دکوراسیون خانه نیز می‌توانند هوشمند باشند. در ادامه با برخی از راهکارهای مناسب برای هوشمندسازی منزل قدیمی آشنا می‌شویم.

استفاده از روتر وایفای

اینترنت کابلی شاید در برخی مواقع راهکاری مفید باشد اما برای هوشمندسازی خانه به سیستم‌هایی مانند روترهای وایفای با سیگنال قوی نیاز دارید. در زمان انتخاب روتر باید دقت کنید که سیگنال وایفای روتر تمامی نقاط خانه شما را پوشش می‌دهد. همچنین توجه کنید که برخی از مصالح ساختمانی تا حد بالایی جاذب امواج وایفای هستند؛ بنابراین برای انتخاب، خرید و نصب تجهیزات این سیستم میتوانید از کارشناسان ما کمک و مشاوره بگیرید.

 

سیستم گرمایش هوشمند

 

سیستم گرمایش هوشمند

یکی از راهکارهای هوشمندسازی منازل، استفاده از ترموستات و اتصال آن به فناوری‌های هوشمندسازی است. امروزه شما می‌توانید با اتصال به اینترنت و استفاده از این ترموستات‌ها، هر نوع سیستم گرمایشی را نیز به اینترنت متصل کنید و از طریق نرم‌افزار مویایل یا رایانه به آن‌ها دسترسی داشته باشید. بنابراین میزان دمای منزل در زمستان، توسط شما تعیین می‌شود، نه آب و هوا!

هوشمندسازی سیستم سرمایش در خانه قدیمی

تصور کنید که می‌توانید از خانه خارج شوید و بدون فشار دادن هیچ دکمه‌ای، سیستم سرمایشی منزل شما خاموش می‌شود. سپس وقتی در فاصله 5 کیلومتری خانه قرار می‌گیرید، سیستم هوشمند خانه شما، پیامی را از تلفن همراه شما دریافت می‌کند و سیستم سرمایشی خانه را به‌راه می‌اندازد. همه این‌ها به‌ راحتی با فناوری‌ خانه هوشمند امکان‌پذیر است.

هوشمندسازی تجهیزات نورپردازی در خانه قدیمی

تجهیزات نورپردازی هوشمند فراوانی در بازارهای جهانی وجود دارند و برندهایی مانند فیلیپس نیز در حال توسعه محصولات متنوعی در این زمینه هستند. برای مثال لامپ‌های هوشمند دارای رنگ‌های متعددی هستند و شما می‌توانید رنگ مورد نظر خود را ازطریق نرم‌افزار انتخاب کنید. همچنین میزان نور این لامپ‌ها نیز قابل تنظیم است. از سوی دیگر حتی اگر تجهیزات نورپردازی شما هوشمند نباشند، راهکارهای هوشمندسازی دیگری برای تعیین زمان خاموش و روشن شدن لامپ‌ها و تعداد و ترکیب‌های نورپردازی متعدد وجود دارد. همچنین دیگر به هیچ کلیدی برای روشن یا خاموش کردن لامپ‌ها نیازی ندارید.

 

نورپردازی هوشمند

 

وقتی آشپزخانه‌های خانه قدیمی هوشمند می‌شوند

با وجود وسایل هوشمند در آشپزخانه، هرگز نگران نوشیدن قهوه یا شیری که سرد شده است، نباشید. لوازم آشپزخانه زیادی وجود دارند که یا هوشمند هستند و یا از امکان هوشمندسازی برخوردار می‌باشند. برای مثال ممکن است یخچال شما پیغامی را برای تلفن همراه شما ارسال کند تا بگوید لطفا سر راه چند عدد تخم مرغ بخرید زیرا تمام شده است. همچنین بد نیست بدانید با راهکارهای هوشمندسازی، حدود 30 درصد در مصرف برق در محیط آشپزخانه کاهش می‌یابد.

 

هوشمندسازی تجهیزات امنیتی

 

هوشمندسازی تجهیزات امنیتی در خانه قدیمی

قفل‌ها و دوربین‌های هوشمند برای هر کسی که تنها زندگی می‌کند یا می‌خواهد امنیت بیشتری در خانه داشته باشد، ضروری هستند. هنگامی که دور از منزل هستید، یک دوربین امنیتی می‌تواند دقیقا به شما نشان دهد که چه کسی در حال عبور از نرده‌های حیاط است و یا دارد برای ورود به خانه شما تلاش می‌کند. بنابراین به‌راحتی می‌توانید این مساله را به نزدیک‌ترین پاسگاه محل زندگی خود اطلاع دهید.

قفل‌های هوشمند نیز مزایای بسیاری دارند؛ از جمله این‌که دیگر نیازی به کلید ندارند. همچنین وقتی به مسافرت می‌روید می‌توانید رمز عبور جدید را برای آن‌ها تعیین کنید و همچنین می‌توانید این رمز را در اختیار نزدیکان خود قرار دهید. بنابراین دیگر به ساختن کلید یدکی هم نیازی ندارید.

 

نظارت بر سلامتی ساکنان با فناوری‌های هوشمند

سلامت الکترونیک یکی دیگر از حوزه‌های مرتبط با هوشمندسازی منازل است. نظارت بر سلامتی افراد در منزل، به‌ویژه نوزادان، کودکان و سالمندان از مزایای فناوری‌ها و تجهیزات این حوزه است. برای مثال شما می‌توانید از یک بیمار در منزل مراقبت کنید در حالی که همه‌چیز از راه دور و توسط پزشکان متخصص در حال نظارت است. این یعنی آن‌ها می‌توانند تنها در مواقع ضروری و در صورت نیاز به هرگونه خدمات مراقبی، درمانی و خدمات اورژانسی در محل حاضر شوند.

هوشمندسازی خانه قدیمی، راهکارهای فروانی دارد

تنوع راهکارهای هوشمندسازی خانه قدیمی بسیار زیاد است. برای مثال دفترهای کار هوشمند خانگی، امکان برگزاری جلسات ویدئوکنفرانس را با کیفیت بالا فراهم می‌کنند. شما همچنین می‌توانید از انواع فناوری‌های هوشمند مرتبط با سرگرمی در منزل خود استفاده کنید که به‌ویژه برای کودکان، نوجوانان و نسل جوان جذابیت دارند.

امکانات یک خانه قدیمی اما هوشمند همچنین می‌تواند باعث افزایش فرصت‌های یادگیری در منزل و حتی تحصیل در مقاطع و دوره‌های مختلف، بدون نیاز به حضور در کلاس فیزیکی شود. در پایان می‌توانیم بگوییم، در یک خانه قدیمی هوشمند، راحتی افزایش می‌یابد، نگرانی‌ها کمتر می‌شوند و همه‌چیز دقیقا همان‌طوری خواهد بود که مورد نظر شما است.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.