مجله معماری رینو

رینو / ​مجله / ادامه مطلب

انواع قرارداد بازسازی خانه؛ کدام نوع قرارداد برای شما مناسب است؟

در قراردادهای بازسازی خانه باید نکات مختلفی ذکر شوند

قرارداد بازسازی خانه جزو آن دسته قراردادهایی است که حتما باید تمام اطلاعات مربوط به پروژه و ساختمان در آن ذکر شود. در غیر این صورت، قرارداد در آینده با مشکلات مختلفی مواجه خواهد شد. بیش از 7 نکته مهم درباره قراردادهای بازسازی خانه وجود دارد که 4 نوع آن‌ها به نوع قرارداد مربوط می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به قراردادهای پیمانکاری با مصالح، بدون مصالح، دستمزدی و درصدی اشاره کرد. همچنین در قرارداد باید به نکات مختلف دیگری هم توجه داشته باشید که از آن‌ها می‌توان به ذکر اطلاعات طرفین و هزینه در نظر گرفته شده برای پروژه اشاره کرد. برای آشنایی با مهم‌ترین نکات قرارداد بازسازی خانه، این مطلب از سایت گروه معماری رینو را از دست ندهید.

 

قرارداد بازسازی خانه

 

قرارداد بازسازی خانه چیست و چه مواردی را شامل می‌شود؟

قرارداد بازسازی خانه قراردادی است که در آن پیمانکار متعهد می‌شود کلیه فعالیت‌ها و عملیات‌های بازسازی و نوسازی یک واحد مسکونی، اداری یا تجاری را بر عهده بگیرد. این قرارداد می‌تواند فضای داخلی، فضای خارجی و هر دو را شامل شود.

توجه به نوع قرارداد؛ از مهم‌ترین نکات قرارداد بازسازی خانه

برای ثبت قرارداد بازسازی خانه، چهار نوع قرارداد در نظر گرفته شده است که در زمان ثبت قرارداد باید حتما به این موضوع توجه کرد. در غیر این صورت، به احتمال زیاد، در آینده و با ثبت قرارداد، با مشکلات حقوقی مختلفی مواجه خواهید شد. در صورت نیاز جهت کسب اطلاعات درباره این نوع قراردادها می‌توانید با گروه معماری رینو جهت دریافت مشاوره بازسازی تماس بگیرید. البته در ادامه با این 4 نوع قرارداد نیز آشنا خواهیم شد.

قراردادهای پیمانکاری با مصالح برای بازسازی

یکی از رایج‌ترین نکات قرارداد بازسازی خانه در بخش نوع قرارداد، ثبت قراردادهای پیمانکاری با مصالح برای بازسازی است. در این نوع قراردادها، پیمانکار یک مبلغ کلی و مشخصی را دریافت می‌کند که در قرارداد متعهد می‌شود تا با در اختیار داشتن این مبلغ، کل پروژه بازسازی را در دست بگیرد و مصالح مورد نیاز بازسازی برای آن را تامین کند. نکته مهمی که درباره قرارداد بازسازی خانه از نوع پیمانکاری با مصالح وجود دارد این است که باید تمام بخش‌ها و صفر تا صد مراحل بازسازی با جزئیات کامل آن‌ها در قرارداد ذکر شود.

 

قرارداد پیمانکاری

 

در قراردادهای پیمانکاری با مصالح برای بازسازی، دیگر کارفرما دخالتی در امور پروژه ندارد و صفر تا صد بازسازی را به پیمانکار واگذار می‌کند. البته او دو وظیفه کلی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نظارت بر اجرای پروژه مطابق با جزئیات ذکرشده در پروژه و پرداخت به ‌موقع مبالغ مشخص شده در قرارداد بازسازی اشاره کرد.

قراردادهای پیمانکاری بدون مصالح برای بازسازی

قراردادهای پیمانکاری بدون مصالح جهت بازسازی خانه، نوع دیگری از این قراردادها هستند که تنها در برخی موارد با قراردادهای با مصالح تفاوت دارند. در این نوع قرارداد، هزینه‌های پروژه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول مربوط به دستمزد نیروهای کار و پیمانکار و بخش دوم مربوط به تهیه مصالح، تجهیزات و لوازم مصرفی و غیرمصرفی می‌شود. لازم به ذکر است که بخش دستمزدها به صورت یک مبلغ ثابت و تعیین شده در قرارداد ذکر خواهد شد.

قراردادهای مدیریت پیمان درصدی بازسازی خانه

قراردادهای مدیریت پیمان قراردادهایی هستند که در آن، هزینه‌های اجرای پروژه به صورت تنخواه‌گردان توسط کارفرما به پیمانکار پرداخت می‌شود. به این صورت که پیمانکار با اعلام قیمت‌ها و فاکتورها مصالح مورد نیاز را خریداری و دستمزد نیروهای کار را پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که در این نوع قرارداد، دستمزد پیمانکار برای مدیریت پروژه بر اساس درصد تعیین شده از کل هزینه اجرای آن خواهد بود.

قرارداد مدیریت پیمان دستمزدی جهت بازسازی خانه

از جمله دیگر نکات قرارداد بازسازی خانه در بخش نوع قرارداد، ثبت قراردادهای مدیریت پیمان دستمزدی است که در آن‌ها، قوانین قرارداد دقیقا مانند مدل درصدی هستند و تنها تفاوت این دو قرارداد، در دستمزد پیمانکار خلاصه می‌شود که یک مبلغ ثابت است و در زمان عقد قرارداد تعیین می‌شود.

 

نکات قرارداد بازسازی

 

نکات مهمی که باید در قرارداد بازسازی خانه ذکر شوند

نکات مهمی در ثبت قرارداد بازسازی خانه که باید حتما رعایت شوند. یکی از این نکات، ذکر اطلاعات کامل طرفین است. در یک قرارداد حرفه‌ای و سالم، باید اطلاعات کارفرما و پیمانکار از جمله نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس ذکر شوند. در غیر این صورت، قرارداد شما مشکل حقوقی خواهد داشت. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان این نکته را دست کم نگیرید.

ثبت موضوع قرارداد

یکی دیگر از نکات مهم در زمان ثبت قرارداد بازسازی خانه، موضوع قرارداد است. درست است که کارفرما و پیمانکار می‌دانند که برای بازسازی خانه در حال ثبت قرارداد هستند، اما حتما باید این موضوع با جزئیات در قرارداد هم ذکر شود تا جنبه قانونی پیدا کند.

ذکر کامل مراحل پروژه

همان‌طور که به این موضوع اشاره شد، در قرارداد بازسازی خانه باید مراحل پروژه با جزئیات آن‌ها ذکر شوند. از جمله این موارد می‌توان به ایجاد تغییرات در کدام دیوارها، خراب کردن کدام بخش‌ها و ساخت فضای جدید در هر بخش از خانه اشاره کرد.

نحوه پرداخت هزینه‌ها

یکی از مهم‌ترین نکات قرارداد بازسازی خانه که تقریبا هیچ‌کس به آن توجه نمی‌کند، ذکر کردن نحوه پرداخت هزینه است. در قرارداد بازسازی خانه، کارفرما باید ذکر کند که به چه روش و در چه بازه‌های زمانی قصد پرداخت هزینه‌ها را دارد. به‌عنوان‌مثال، درصدی از هزینه در زمان انعقاد قرارداد پرداخت شود یا کارفرما تمام هزینه‌ها در بعد از انجام نیمی از کار پرداخت کند.

 

مشاوره بازسازی

 

نکات مربوط به قرارداد بازسازی خانه را حتما رعایت کنید

اگر به نکات قرارداد بازسازی خانه توجه نداشته باشید، قرارداد شما با مشکلات حقوقی و قانونی مختلفی مواجه خواهد شد و ممکن است یکی از طرفین در آینده از این موضوع سوءاستفاده کنند. از جمله مهم‌ترین این نکات می‌توان به نوع قرارداد (با مصالح، بدون مصالح، دستمزدی یا درصدی)، ذکر مشخصات کامل طرفین در قرارداد، ثبت هزینه‌های پروژه، ذکر نحوه پرداخت هزینه‌ها و موارد فسخ قرارداد اشاره کرد.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

نظرات _________

​نظرت رو راجع به مقاله برامون بنویس

این فرم رو پر کن تا ما در 24 ساعت آینده با شما برای مشاوره بازسازی و طراحی تماس بگیریم و راجع به پروژه شما با هم صحبت کنیم.​​​​​​​​​​​​​​

فرم مشاوره رایگان

بیا راجع به پروژه شما صحبت کنیم

موضوع مشاوره:

با کدوم راحتی؟

ثبت

ممنون، گروه معماری رینو تا 24 ساعت باهات تماس می‌گیره.